$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

עבודת נמלים: לראשונה זה עשור נמל חיפה השאיר קצף לנמל אשדוד

הרווח הנקי בנמל הדרומי צנח ב־50%, בזמן שהנמל הצפוני סיכם את 2018 עם זינוק של 85% בשורה התחתונה. לתוצאות המאכזבות בנמל אשדוד תרמו הסכסוכים עם ועדי העובדים. בנמל חיפה התמונה היתה הפוכה לחלוטין: הצמיחה הושגה בזכות שקט תעשייתי שנולד בזכות הסכם עם העובדים

ליאור גוטמן 06:5302.04.19

חברות נמל אשדוד ונמל חיפה חתמו ביום ראשון את הדו"חות הכספיים שלהם לשנת 2018. עיון בנתוני הדו"חות, שהגיעו לידי "כלכליסט", מעלים שנמל אשדוד רשם צניחה של כ־50% ברווח הנקי שלו, וסיים את השנה עם 105 מיליון שקל, זאת לעומת רווח נקי של כ־209 מיליון שקל בשנה שעברה.

 

 

מנגד, נמל חיפה יכול לסכם לעצמו שנה חיובית, עם עלייה ברווח הנקי מכ־96 מיליון שקל לכ־177 מיליון שקל, זינוק של כ־85%.

מעבר לנתונים המספריים ראוי לציין כי באף שנה בעשור האחרון, לא נוצר מצב שבו הרווח הנקי של חברת נמל חיפה עלה על זה של חברת נמל אשדוד. ב־2018 מדובר בפער בולט במיוחד.  

מימין: מנכ"ל נמל אשדוד יצחק בלומנטל ומנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן מימין: מנכ"ל נמל אשדוד יצחק בלומנטל ומנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן צילום: אלעד גרשגורן

 

ניתוח נתוני ההכנסות של שני הנמלים מעלה שאשדוד סיים את השנה עם היקף של כ־1.16 מיליארד שקל, ירידה של כ־6.5% לעומת 2017. בחיפה, שהוא נמל קטן יותר, גדלו ההכנסות לכ־907 מיליון שקל, עלייה של כ־11% לעומת שנת 2017.

 

בשנה החולפת סבל נמל אשדוד מסכסוכים חוזרים ונשנים מול ועדי העובדים השונים. לא פעם מצאו את עצמם ראשי ההנהלה מאשדוד "מבלים" יותר זמן בבית הדין האזורי לעבודה מאשר בנמל. במהלך 2018, מספר פעמים, אוניות שנושאות אלפי מכולות בחרו לעזוב את נמל אשדוד ולפרוק את המטען שלהן בנמל חיפה, גם אם הדבר חייב את היבואן לשנע את הסחורה חזרה לאזור המרכז.

 

שימוע למנכ"ל באשדוד

 

מעבר לבעיות מול העובדים, נמל אשדוד מושך תקופה ארוכה, אולי ארוכה מדי, בעיות בתחזוקת המנופים שלו. אלה גרמו להשבתה חלקית של חלקם כמעט לאורך כל השנה. הדבר הפריע לנמל לעמוד בימים מסויימים בקצב הפריקה הרגיל שלו. תחזוקת הכלים והמנופים היתה אחת הסיבות שבגינן זומן המנכ"ל יצחק בלומנטל לשימוע לפני פיטורים שייערך החודש.

 

לא רק ההכנסות, גם הרווח התפעולי של נמל אשדוד רשם צניחה של כ־37% והגיע לכ־122 מיליון שקל בלבד, פועל יוצא גם של רישום פחת והוצאות תיקונים על הציוד הלא תקין.

 

בנמל חיפה מנגד נהנו מההפקר: רק לפני כמה חודשים ההנהלה סיכמה על רפורמה היסטורית עם ההסתדרות ועם ועד העובדים, עם הכנסת משקיע והוצאת כ־300 מתוך 1,000 עובדי הנמל לגמלאות. המהלכים לקראת החתימה הניבו שקט תעשייתי יחסי, דבר שתרם לנמל חיפה את האפשרות להגיע לתוצאות חיוביות בכמה פרמטרים.

 

היסטוריה בים היסטוריה בים צילום: בלומברג

 

בנוסף להכנסות גם הרווח התפעולי של הנמל בחיפה רשם עלייה חריגה של כ־199%, מ־69 מיליון שקל ל־206 מיליון שקל. זאת גם בזכות הכנסות חד־פעמיות מחברת נמלי ישראל או מבתי הזיקוק שקיזזו הוצאות אחרות. השורה התחתונה כאמור חיובית עם רווח נקי של כ־177 מיליון שקל.

 

בנמל חיפה יתחילו אחרי הבחירות לכנסת לחפש משקיע שבנוסף לניהול הפעילות יביא עמו כ־1.5 מיליארד שקל של השקעות שנחוצות כדי להתמודד עם התחרות.

 

בימים אלו משלימים בנמל הצפוני את רשימות הפורשים שמיועדים לעזוב את החברה כבר בשנת 2021, זאת בסמוך לפתיחת הנמל החדש שמוקם בעיר ויופעל ל־25 שנה על ידי SIPG הממשלתית הסינית.

 

כפי שפורסם ב"כלכליסט" בחיפה הצליחו להשיג לעצמם את מה שמכונה בענף הספנות כ"הסכם פרישה פנטסטי", עם עלות של כ־2.7 מיליון שקל לעובד, כפול מעלות הפרישה שנחתמה עם עובדי חברת החשמל.

 

ההערכות הן שמתחילת 2021 יפריש הנמל כ־30 עובדים בכל רבעון, ועד לפרישה מלאה של כלל העובדים הוותיקים עד לסוף שנת 2014.

 

"השנה הטובה בהיסטוריה"

בחודש שעבר, עם סגירת הרשימות לכנסת, חזר יו"ר נמל חיפה אשל ארמוני לתפקידו. ארמוני היה אמור להתמודד ברשימת תל"ם בראשות משה (בוגי) יעלון, אבל לאחר האיחוד עם חוסן לישראל (שהפכה בהמשך לכחול־לבן) הוא העדיף להישאר בנמל.

 

ארמוני צוטט עם חתימת הדו"חות באומרו ש"הנתונים מדברים בעד עצמם, ומדובר בשנה המוצלחת ביותר בהיסטוריה של נמל חיפה. עסקנו בבניית תוכנית אסטרטגית חשובה, תוכנית שתעמיד חברה חזקה ורווחית גם אל מול התחרות העתידית, ותאפשר לנו למצוא שותף אסטרטגי שיעזור לנו למנף עוד את יכולות הנמל".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x