פרשנות
האם זו המכונית שתציל את טסלה?
מייסד יצרנית הרכב הציג בסוף השבוע את רכב הכביש-שטח החדש של החברה שיהיה זמין ללקוחות - רק בעוד כשנתיים. לפי ההבטחות, מודל Y יהיה רכב חשמלי עם טווח נסיעה מרשים של 370 ק"מ. האם מדובר בבשורה או שהחברה פספסה את השוק?
יצרנית הרכב החשמלי טסלה חשפה בסוף השבוע את רכב הכביש־שטח שהיתה צריכה לחשוף כבר לפני שלוש שנים — כך ניתן לסכם את אירוע השקת הדגם החדש של החברה מודל Y. לפי דיווחים בתקשורת האמריקאית, מייסד ומנכ"ל טסלה אילון מאסק, שחווה לא מעט טלטלות בשנה האחרונה, נראה "עייף ותשוש" באירוע ודיבר בעיקר על בעיות התזרים של החברה.
- לא לישראל: טסלה משיקה דגם חדש - סדרה Y
- הרשויות חוקרת תאונה קטלנית בפלורידה שבה היתה מעורבת מכונית טסלה
- טסלה תרשום הפסד ברבעון הראשון; הכריזה על גרסה מוזלת של מודל 3 במחיר של 35 אלף דולר
אך למרות מצבו של מאסק, נתוני הדגם החדש מרשימים: תמורת 39 אלף דולר יקבלו הלקוחות ב־2021 רכב כביש־שטח חשמלי עם טווח נסיעה מרשים של 370 ק"מ בין הטענות, מהירות מרבית של 210 קמ"ש ויכולת להתרחב לתצורה של שבעה מקומות ישיבה. משום שמדובר ברכב כביש־שטח, מודל Y יהיה זמין לרכישה גם בגרסת הנעה כפולה ואפילו בגרסה ספורטיבית, שבמחיר של 60 אלף שקל תהיה מסוגלת לזנק ל־100 קמ"ש תוך פחות מחמש שניות.
על הנייר מודל Y הוא רכב מרשים. בפועל, ייתכן שהוא מוכיח עד כמה טסלה מתקשה בקריאת ענף הרכב העולמי. ליצרנית הרכב החשמלי יש כבר רכב כביש שטח, המודל X, אלא שהוא גדול ויקר. לכן המהלך ההגיוני ביותר הוא לייצר רכב כביש שטח על בסיס הפלטפורמה הקיימת, כלומר שלדת טסלה 3. הבעיה היחידה היא שבניגוד למודל S של טסלה שהיתה נועזת וחדשנית, הפעם כולם כבר שם וכולם קלטו מזמן שהצרכנים רוצים רכב כביש שטח, בזמן שמאסק היה עסוק בבעיות התזרים.
בניגוד למודל Y שתגיע לצרכנים רק בעוד שנתיים, כבר כיום ניתן לרכוש בארצות הברית אאודי ETRON חדשה. גם יגואר IPACE זמינה לרכישה בארצות הברית וגם בישראל. מרצדס EQC החשמלית, שגם היא כמובן רכב כביש שטח, תשווק בארצות הברית במהלך המחצית השנייה של השנה. ליצרני הרכב הגדולים, בניגוד לטסלה, יש משאבים אדירים להשקיע בייצור ופיתוח רכב חשמלי – וליצרני הרכב הגדולים יש כבר מוצר שנוסע בכביש, כלומר עלויות המחקר והפיתוח כבר שולמו, זאת בעוד שטסלה עדיין נאבקת למצוא מקורות מימון.
מעבר לכך, כל סוגיית הייצור של מודל Y עדיין אינה ברורה: בשעתו הבטיח מאסק למשקיעים שהמודל Y ייוצר במנובמבר השנה, כעת ברור שהחברה לא תעמוד בהבטחה. בנוסף, גם אתר הייצור של טסלה טרם נחשף, ולנוכח העובדה שהיצרנית נדרשת בימים אלה לשלל קיצוצים ופיטורים, לא ברור גם היכן ייוצר.
עם זאת, סביר שמודל Y אינו שירת הברבור של טסלה. היצרנית הוכיחה שוב ושוב שיש לה משהו שליצרני הרכב הוותיקים אין: היא יוצרת באזז ועדיין מקבלת מן הצרכנים האמריקאים את ההכרה בהיותה היצרנית הראשונה שהביאה רכבים חשמליים לצרכנים, על כך יעידו התורים לאספקת טסלה 3 המשפחתית.