הבעיה האמיתית עם נמל אשדוד
סביר להניח שעד כה לא שמעתם על מתקני פריקת מטעני צובר בנמלים. יותר נוח לדבר על שביתות ועל ועדי עובדים מאשר על סויה או תירס שנתקעו בים - אפילו שההשפעה שלהם על יוקר המחיה גבוהה בהרבה
- בגלל זיהום: המשרד להגנת הסביבה הקפיא פריקת מטעני צובר בנמל אשדוד
- ענקית ספנות שוקלת להפוך את אשדוד לנמל הבית שלה
את הבשורה האמיתית הצרכנים לא מכירים - והיא שמחיר הביצים יכול היה לרדת עוד יותר, אם רק ייפתר פלונטר אחד נקודתי. מדובר בסאגה שנגררת כבר יותר מעשור, שבמסגרתה המדינה התרשלה או הזניחה את הטיפול בהצבת מתקנים לפריקת מטעני צובר. מדובר במטענים המובלים בתפזורת, כמו תבואות, גרעינים, סויה או תירס. מטענים אלה משמשים בעיקרם כמזון לבהמות וכחומרי גלם לתעשיית המזון בישראל. חסרונם או עיכוב בהבאתם עלול להתגלגל ישירות למחיר החלב והביצים לצרכן.
בנמל אשדוד למשל קיים מחסור בציוד פריקה, אז במשרד להגנת הסביבה הזהירו את אנשי הנמל כי אם לא ישיגו את הציוד המתאים עד תחילת פברואר 2019 - המשרד יעצור את הפעילות שם מחשש לזיהום ופגיעה בסביבה. במקרה כזה, כל המזון של העופות והבהמות יישאר להשתזף בלב ים, עם כל ההשפעות השליליות על מחירי המוצרים הנגזרות מכך. בנמל הסבירו מנגד כי יצאו במכרז לרכש ציוד פריקה, אבל הוא נכשל - ובקרוב יצאו במכרז חדש, שצפוי להסתיים במהרה.
פברואר הגיע ושני הצדדים המשיכו להתכתש, עד שאתמול נמצאה פשרה: כדי לא לדפוק את המשק בכלל — ואת הארנק של האזרחים בפרט - המשרד להגנת הסביבה ערך דיון פנימי שבו הוחלט להאריך את מועדי רכישת הציוד בעוד ארבעה חודשים. עד אז, המשרד הפשיר את פריקת המטענים, בתקווה שלא ייפלו או יתפזרו לים או ברוח בהיעדר המתקן המתאים. הנמל מצדו הבטיח להזדרז עם רכש הציוד, ומתוך שני המציעים שנותרו במכרז האחרון שיצא הוא יבחר אחד ויביא מהר את מה שצריך.
אלא שבנמל לא יצאו מזה נקי, ונקנסו ב־3.6 מיליון שקל. לא מדובר בפעם הראשונה שהנמל סופג קנס כזה. רק לפני שנה הוא נקנס בכ־10 מיליון שקל על פריקת מטען שכזה שלא לפי הכללים, באופן שלכאורה גרם נזק לסביבה.
סביר להניח שעד כה לא שמעתם על המאבקים בין הנמל למשרד ועל הקנסות הנלווים להם. תמיד יותר נוח לדבר על שביתות ועל ועד העובדים של נמל אשדוד, מאשר על סויה או תירס שנתקעו בים - אפילו שההשפעה שלהם על יוקר המחיה גבוהה בהרבה.