קנסות מקסימום לדיסקונט ולאומי קארד: לא הוסיפו אזהרה בפרסומות לעידוד נטילת הלוואות
לפי הוראת הפיקוח על הבנקים, החל מיוני חברות האשראי חייבות לפרסם אזהרה לפיה "אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור ריבית פיגורים והוצאה לפועל". זאת, על מנת להעלות את המודעות להשלכות אפשריות של נטילת אשראי. הקנסות שהושתו על שני הגופים עומדים על 750 אלף שקל לדיסקונט ו-1.5 מיליון שקל ללאומי קארד
הפיקוח על הבנקים הטיל עיצומים כספיים מקסימליים על בנק דיסקונט ועל חברת לאומי קארד - בסך 750 אלף שקל ו-1.5 מיליון שקל בהתאמה - בשל אי פרסום נאות של האזהרה ללקוחות שבנק ישראל דורש מהחברות לפרסם החל מיוני 2017. נוסח האזהרה: "אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל".
- "אתה חייב להחליט עוד היום": כך הבנקים דוחפים הלוואות
- ממצאי ביקורת של בנק ישראל : "לא נמצאה תופעת 'דחיפת אשראי' ללקוחות מוחלשים"
- התחרות באשראי: כאל מציעה הלוואות זולות ללקוחות חזקים
החוק נועד לגרום לצרכנים, שלא כולם בעלי ידע והבנה פיננסיים, לשקול את יכולתם לפרוע את ההלוואה, ולהגביר את המודעות להשלכות הכלכליות שעשויות להיות לאי עמידה בהחזר ההלוואה. בפיקוח על הבנקים הבהירו כי חשיבות החוק מתעצמת לנוכח הגידול המהיר באשראי הצרכני שחל בשנים האחרונות, מבנקים ומגופים חוץ-בנקאיים, אשר מגדיל את הסיכון למשקי הבית בתחום זה.
בהתאם לחוק, סכום העיצום הכספי המקסימלי שניתן להטיל בגין הפרה מסוג זה הינו 750 אלף שקל. במקרה של בנק דיסקונט, הסכום מתייחס להפרה אחת, בגין פרסומת אחת, ובמקרה של חברת לאומי קארד - לשתי הפרות בגין שתי פרסומות. על אף שנמצאו הפרות, הפיקוח התרשם ששני הגופים נקטו פעולות לתיקון הליקויים שעלו מבדיקת האכיפה ולמניעת הישנותם, והשקיעו משאבים לצורך הטמעת התיקון לחוק.
בפיקוח על הבנקים מתערבים אך ורק בפן הטכני של פרסום האזהרה בסוף הפרסומת, אך לא מתערבים במהות הפרסומת שמעודדת נטילת אשראי. רק לאחרונה יצאה חברת כרטיסי האשראי ישראכרט בקמפיין חדש שקורא לציבור "להפוך את המינוס לפלוס", באמצעות נטילת הלוואות ובכדי לטוס לטיול מפנק ביפן, לשלם לזמר מפורסם עבור הופעה בבר המצווה של הבן ובכדי לרכוש רכב חדש.
ד"ר חדוה בר, המפקחת על הבנקים: "הפיקוח על הבנקים פועל במגוון כלים כדי להבטיח שיווק הוגן של אשראי צרכני. העיצומים נועדו להעביר מסר ברור לכל המלווים, שעליהם להבטיח שיווק אחראי של אשראי למשקי בית. בעוד שהתחרות והזמינות של אשראי צרכני גדלים ויש בכך יתרונות למשקי בית, שיווק פרואקטיבי של אשראי מגלם גם סיכונים למשקי הבית, ובפרט למשקי בית בעלי יכולת כלכלית מוגבלת, שעלולים להתפתות ליטול אשראי בהיקף גבוה מידי ביחס ליכולתם".
מלאומי קארד נמסר: "מדובר בשני סרטוני יוטיוב בהם לא הופיעה האזהרה בתוך הסרטון עצמו אך הוצגה באופן ברור בקישור ההמשך. אנחנו מקפידים מאוד על כללי הפרסום הנדרשים ופעלנו לביצוע התיקונים באופן מידי".
מדיסקונט נמסר כי אנו "מכבדים את החלטת הפיקוח, ויחד עם זאת חשוב להבהיר כי מדובר במקרה יחיד בו ניתנה פרשנות לחוק שנכנס לתוקף רק לאחרונה, לפיה יש לכלול את חובת האזהרה גם בקדימון ולא רק בפרסום המלא, כפי שנהג הבנק במקרה זה".