$
מחפשי עבודה

נטוורקינג: הפער הפחות מדובר בין נשים לגברים

נשים וגברים לא עושים נטוורקינג בצורה שווה מה שמקנה ייתרון משמעותי לגברים בקידום לעמדות השפעה. כך יכולות נשים לנצל את הקשרים כדי לקדם את הקריירה

מעין מנלה 14:1119.12.18

מכירים את הטענה שלא חשוב כמה אתם יודעים, אלא את מי אתם מכירים? אז הוא נכון יותר לגברים מאשר נשים, כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Human Relations. הסיבה לכך היא לא מכיוון שלגברים יש גישה גדולה יותר לכוח ומתמודדים עם פחות דעות קדומות (אף שבהחלט יש לכך תפקיד משמעותי), אלא כי נשים וגברים בונים בצורה אחרת את רשת אנשי הקשר שלהם. לפי המחקר, נשים לעיתים קרובות נמנעות מלבקש עזרה כי הן לא רוצות "לנצל" את המקורבים להן וכי הן ביישניות מדי.

 

עוד נטען במחקר שכאשר נשים מחפשות מנטור, הן לרוב מחפשות מישהו שהן היו רוצות להתיידד איתו ולא בהכרח מישהו שהן יכולות ללמוד ממנו. בהתאם, מחקרים אחרים כבר מצאו שנשים לא מקבלות תמיד את המשוב שהן זקוקות לו כדי להתקדם. המנטורים הטובים ביותר ידחפו, יאתגרו ויתעמתו עם העובדים שהם חונכים, ואף יעודדו אותם לקחת על עצמם פרויקטים שאחרת היו מעדיפים להימנע מהם.

 

גברים מנצלים טוב יותר מנשים קשרים עסקיים לקידום הקריירה גברים מנצלים טוב יותר מנשים קשרים עסקיים לקידום הקריירה צילום: שאטרסטוק

 

לעומת זאת, גברים מחפשים ליצור בריתות. לפיכך, הם מוכנים לעשות עסקים עם כולם, גם עם מישהו שהם לא בהכרח מחבבים, כל עוד אותו אדם יוכל לסייע להם לעמוד ביעדים שלהם. גברים מבינים שמדובר בקשר מקצועי בלבד, שאפשר לסיים אותו כשאינו מועיל יותר. נשים מנגד חוששות לנצל קשרים חברתיים ונוטות להדגיש יתר על המידה את הצד המוסרי בנטוורקינג, כך לפי המחקר.

 

"אני חושבת שהגברים מראש מבינים שהערבוב בין עסקים וחברים הוא מה שצריך לעשות כדי להתקדם", הסבירה רייצ'ל תומאס, נשיאות ארגון LeanIn.org. "אנחנו הנשים מרגישות פחות בנוח לעשות זאת".

 

ההבדלים קיימים אבל נטוורקינג הוא כלי חשוב מדי בעולם הקריירה והעסקים מכדי להשאיר אותו לגברים בלבד.

 

כך גם נשים יכולות לעשות נטוורקינג אפקטיבי:

1. לא לחשוש מביקורת

"לגברים יותר קל לתפוס את הבמה ולספר מה הם עושים. נשים צריכות לספר בלהט על העשייה שלהן. גברים יותר משתפים מה הם עושים בחיים המקצועיים והרבה יותר קל להם להגיד 'אני הקמת', 'אני יזמתי' וכו'. קל להם יותר לקחת את הקרדיט ולספר על ה'אני' המקצועי שלהם. אצל נשים זה יותר מהוסס וגולש לפנים אישיים יותר. הן תמיד מדברות בשיתוף 'אנחנו כקבוצה' או 'אנחנו כחברה' ופחות לוקחות קרדיט על דברים שהן עשו. לכן, נשים צריכות לקחת בעלות על ההצלחות שלהן ולא להצטנע", אומרת נעמי גרינברג לוי , מנהלת אזור הרצליה בקבוצת IWG ואחת היוזמות של המיזם שישיטק.

 

2. להכיר את נקודות החוזק

שירי וקס מנכלית גוטפרנס שירי וקס מנכלית גוטפרנס צילום: רותם רוגובסקי

"נטוורקינג הוא תהליך מכירה.על מנת לעשות אותו כמו שצריך עלייך לאתר את נקודות החוזק, ההצלחות ותכונות האופי הבולטות שלך ולהתמקד באותם דברים שהופכים אותך למי שאת. כך כשתגיעי לשיחת הנטוורקינג תוכלי להביא את עצמך לשיחה. אל תתביישי בהישגים שלך. בנטוורקינג צריך לדעת מה להבליט כי כסופו של דבר אינפורמציה שנרצה להבליט מול כל אדם תהיה שונה באופן מבודל. מה שנרצה להבליט מול מנהל תחום אחד הוא לא מה שנרצה להבליט מול אדם שבא מרקע אחר לגמרי וכזה שנרצה להשיג ממנו מטרה אחרת לגמרי. לכן יש להכיר בכלל נקודות החוזק שלנו על מנת שנוכל לנווט ולהתאים את המידע לאדם מולנו" אומרת שירי וקס, מנכ"לית גוטפרנדס.

 

כמו כן, לדבריה, חשוב תמיד להיות מוכנה לפעולה. "כל מקום וכל עת הם הזדמנות ליצור קשרים חדשים ולכן הכירי את עצמך, זכרי תמיד את רזומה ההצלחות שלך על מנת שתוכלי לשלוף אותן בהנתן ההזדמנות. נשים רבות לא מכירות בכלל את הההצלחות שלהן, לכן היי מחוברת להישגים וההצלחות שלך כדי שתוכלי לשלוף אותה מידית".

 

3. נטוורקינג הוא שריר שצריך לפתח מגיל צעיר

לדברי שירי הרשקוביץ, סמנכ"ל השיווק של חברת PubPlus נטוורקינג זה שריר שאפשר וצריך לפתח אותו באופן קבוע כבר משנות ה-20 לחיים. "למעשה כמעט בכל נקודות התקשורת עם אנשים מסביבנו במהלך חיינו הבוגרים. נקודת המוצא להתנהלות בחיים המקצועיים היא לנסות ולשמור על קשרים טובים עם כל מי שאת עובדת איתו/ה מאחר ואין לדעת מתי תתראו בהמשך ובאיזה הקשר. הדרך הכי טבעית ונעימה היא פשוט להתעניין ולנסות להכיר את האדם שמאחורי התפקיד וכך לייצר נקודות ממשק שקל לזכור להמשך ובמקרה הצורך גם להיעזר בהן.

 

למדתי בשנים האחרונות שאם אני צריכה עזרה או קישור ממישהי/ו בעבר או אפילו אנשים שאני לא מכירה ופשוט נראו לי מעניינים ורלוונטיים דרך הפרופיל בפייסבוק או לינקדאין, פניתי באופן ישיר ותמיד קיבלתי מענה. ברוב הפעמים הצד השני שמח לעזור ולסייע ובדרך גם נרקמו חברויות חדשות.

 

האתגר הגדול והחשוב (שאותו צריך לפתח) הוא לא להתבייש. ליזום את הקשר בהודעה נעימה ומדויקת ולהתרגש ולפרגן כאשר הצד השני מסכים לסייע"

 

4. שלבי סיפורים אישיים

איה לחמי איה לחמי

בשיחת הנטוורקינג מומלץ לשלב סיפורים אישיים על עברך. "הקדישי מחשבה לפרטים הקטנים המאפיינים אותך.שלבי סיפורים מעניינים שיכולים להביא לידי ביטוי את היתרונות שלך כמנהלת וכאשת מקצוע. וכמובן, מומלץ, כבכל אינטראקציה בין אישית,גם לא לשעמם. הקפידי לתבל בהומור וברגש. אם תדברי באופן הגורם לך להשתעמם מעצמך – כך יקרה גם לקהל המאזינים שלך", אומרת איה לחמי, מנכ"לית איה לחמי יועצים.

 

לדבריה אין כמו תירגול והתנסות "על יבש" כדי להצליח ברגע האמת. "התחילי לשאול עצמך מה ההישגים בשבוע האחרון, בטלי את כל הקולות הפנימיים שמבטלים אותך אלה שאת אומרת לעצמך " מה כבר עשיתי בשבוע האחרון? לא משהו מיוחד" ומול כל הדברים שרשמת כהישגים על הדף תבחרי מהי הצלחה ותרגלי לספר זאת בדרך מעניינת".

 

5. בנטוורקינג כולם שווים

 

בת חן ישועה, מנכ"ל רשת מלונות מטיילים בת חן ישועה, מנכ"ל רשת מלונות מטיילים צילום: ליאת מנדל

“אני למדתי למשל, לדעת על כל חברה בארגון הנטוורקינג בו אני חברה, משהו אישי אחד עליה אותו אני זוכרת. בכל שיחה חשוב לי לזכור את אותו פרט ולשאול שאלות, גם כי זה מעניין וגם כי האישה שעומדת מולך מרגישה נוח יותר”, בת חן ישועה, מנכ"ל רשת מלונות מטיילים, חברה בארגון EO (ארגון נטוורקינג ליזמיות ויזמים). לדבריה בנטוורקינג כולם שווים. "אין דבר כזה יחסי כוחות בנטוורקינג, בין אם את מנכ"ל של חברה גדולה ומפורסמת, או בין אם את בעלת עסק של עובד אחד, כבדי ותכובדי, לעולם אי אפשר לדעת מאיפה יגיע הרעיון הטוב הבא, או הקשר שיפתח דלתות".

  

6. לצאת מהקופסא

לדברי גל אבקסיס- סולומון מייסדת ומנכ"ל חברת HIGHER YOU מומלץ ללכת לאירועי נטוורקינג שהם לאו דווקא באיזור הנוחות שלך. "לכי לאירועים שיכולים להעשיר אותך בידע ויכולים להוביל לשיתופי פעולה לעסק שלך או לעתיד שלך. לדוגמא אם את מאוד טובה בשיווק אבל את רוצה להעשיר את הידע שלך בתחומי טכנולוגיה, חפשי את הכנסים בתחומים אלו". כמו כן, היא ממליצה לא לשכוח לעשות פולו אפ (Follow up) לאחר האירוע. "וודאי שאת לוקחת כרטיסי ביקור מהאנשים שאת פוגשת כדי שתוכלי לחזור אליהם, בין אם במייל בשיחת טלפון או במדיה חברתית. פייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם הפכו לכלים מאוד רלוונטים לנטוורקינג".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x