למרות חילוקי הדעות עם האוצר: ועדת הכספים תדון בהעברת 1.35 מיליארד שקל לתחום התחבורה
הצדדים חלוקים בסוגיית רכש הגומלין של חברות בתחום התחבורה, ובוועדת הכספים טוענים כי האוצר אינו מקפיד על חלקו בעניין; למרות זאת החליט יו"ר הוועדה גפני שהסוגייה תועלה לדיון כדי לא לפגוע בגופים ובספקים בתחום
- עתירה: "להקפיא מכרזי אוטובוסים עד הסדרת רכש גומלין"
- עוקפים את העליון: הממשלה פרסמה מכרז חדש לאוטובוסים
- הציבור יחכה: המחלוקת שמעכבת את יישום הרפורמה בתחבורה הציבורית
הבקשה עוכבה באחרונה בוועדת הכספים לנוכח העובדה שבפרויקט להקמת כביש חדש לירושלים שבו זכתה חברה ישראלית אך המבוצע בפועל על ידי חברה סינית אין חובה של רכש גומלין בישראל שנועד להגן על מפעלים בארץ.
עם זאת, הוועדה תכונס כאמור מחר לדיון בתקצוב פרויקטיים תחבורתיים. גפני שעיכב את אישור הפנייה יחד עם ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) הודיע שיעלה את הפנייה להצבעה, אף שיצביע נגדה. הח"כים החרדים בראשות גפני הביעו ביקורת על הכוונה לבצע עבודות להקמת קו הרכבת בבני ברק, ולפי הערכות התנגדות זו, תרמה אף היא לעיכוב בהעלאת הבקשה לאישור.
לוי אמר כי "בחוק חובת המכרזים כאשר יש זוכה זר, חלה עליו חובה, לבצע רכש גומלין בארץ. הולכים להקים כביש חדש לירושלים בעלות של 1.3 מיליארד שקל. המדינה עושה תרגילים לעצמה, הזוכה הוא מקומי. אותה חברה הולכת ולוקחת חברה סינית, ואזי לא חל עליה חוק חובת המכרזים אף שרוב העבודה מבוצעת על ידי החברה הסינית. לא יכול להיות שמדינת ישראל לא תבצע ותמלא את החוקים שהיא עצמה חוקקה".
לוי הוסיף כי " גפני ואני רואים לנגד עינינו את הסגירות של מפעלים ישראלים שמפסידים את היכולת לייצר מוצרים במסגרת רכש גומלין. אנו נתנו אולטימטום שלא נאשר את ההעברה בלא רכש גומלין. משרד הכלכלה תומך בנו ואומר לאוצר אתם צריכים לבצע רכש גומלין. התעשיה הישראלית מפסידה מאות מיליוני שקלים לא יכול להיות שמדינת ישראל לא תבצע ותמלא את החוקים שהיא עצמה חוקקה לא יתכן שהחוק מחייב לבצע רכש גומלין וכשמבצעים מיכרז שבו זוכה זכיין מקומי לוקח קבלן זר והחוק לא חל עליו לבצע רכש גומלין. זה תרגיל שפוגע בכלכלה הישראלית".
לוי הודיע כי ידרוש ממשרד האוצר להציג לוועדה בתוך 60 ימים איך מבצעים את רכש הגומלין..
בעקבות העיכוב בהעברת 1.35 מיליארד שקלים שיגרו ראשי חברות ופורומים בתחבורה מכתבים אל גפני ואל חברי הועדה שבו התריעו על המצב.
אזהרות מתחום התחבורה
איליה וולקוב סמנכ"ל פיתוח רכבת ישראל התריע כי אי העברת 250 מיליון שקל לרכבת עד לסוף שנת 2018, תפגע משמעותית בקידום פרוייקטי תשתית מתכנית הפיתוח וביכולות התפעול של הרכבת.זאת בנוסף לפגיעה בקבלנים ובספקים שכבר ביצעו את עבודתם ובכך יחריף את מוסר התשלומים של החברה מול הספקים והקבלנים עד כדי חשיפות לתביעות".
יער אמיר מנהל פורום התחבורה הציבורית והפרטית כתב כי "קיים סבירות גבוהה לכך שתקציב הסובסידיות למימון פעילות התחבורה הציבורית לא יועבר במועד למשרד התחבורה, וזאת לאור מצב הדברים בין ועדת הכספים לבין משרד האוצר. אי העברת הסובסידיה במועד תביא לכך שחברות התחבורה הציבורית לא יקבלו תשלום מהמדינה ולא יוכלו לעמוד בהתחייבויותיהן לתשלומי משכורות לנהגים, דבר אשר מעבר לפגיעה בהם ובמשפחותיהם עלול להוביל להשבתת התחבורה הציבורית ולפגיעה בציבור הנוסעים".