סטודנטים להוראה הלומדים לצד אנשים עם צרכים מיוחדים הופכים לטובים יותר
על פי מחקרים שונים עולה, כי לחוויה האישית המערבת מגע וקשר עם אנשים שיש להם מוגבלות ישנו ערך משמעותי בתהליך ההכלה בכלל ובפיתוח זהותם של סטודנטים להוראה
תנאי הכרחי להצלחה לימודית וחברתית של ילדים עם צרכים מיוחדים בבתי ספר רגילים היא עמדתם החיובית של המורים בנוגע לשילובם עם קבוצת השווים.
- צעד קטן עבור השרים - צעד גדול עבור אנשים עם מוגבלויות
- מדוע כדאי לשלב אנשים עם מוגבלות נפשית בשוק העבודה?
מחקרים שנעשו בנושא בארץ ובעולם מצאו כי מורים שמשולבים בכיתתם ילדים עם צרכים מיוחדים חשים תסכול, חוסר ביטחון עצמי וכעס בכל הקשור ליכולתם לתת מענה לתלמידים אלה. כמו כן נמצא כי לעמדתם החיובית של המורים השפעה ישירה על תחושת המסוגלות שלהם לשלב תלמיד עם צרכים מיוחדים בכיתתם. מחקרים מצביעים גם על דיאלוג פנימי של המורה בין זהותו המקצועית כמי שתפקידו ללמד בכיתה הטרוגנית ותפיסתו האישית ביחס להכלה וליכולת של אנשים עם לקויות מורכבות להשתלב בחברה. מהאמור לעיל נראה כי כבר בשלב הכשרת המורים חשוב לחשוף את הסטודנטים להוראה למפגש בגובה העיניים עם אנשים בני גילם עם צרכים מיוחדים החיים בקהילה. מפגש כזה יוצר מרחב אינטימי ואישי לבחינת האני מאמין של איש החינוך.
במכללת לוינסקי לחינוך מפעילים מפעילים מזה חמש שנים קורס אקדמי ייחודי שבו לומדים יחדיו סטודנטים לחינוך מיוחד ובוגרים עם מוגבלות שחיים בקהילה. הקורס לווה במחקר שבדק כיצד הלמידה המשותפת השפיעה על עמדות המורים לעתיד בנושא שילוב והכלה וכיצד החוויה המשותפת תרמה לפיתוח זהותן המקצועית. מפגשים אלה נערכו בסדנה דינמית ששילבה אמצעי הבעה שונים כמו מוסיקה, צילום והסרטה אשר היוו קרקע פוריה לביטוי רגשי וחברתי של משתתפי הקורס.
מממצאי המחקר עולה כי לחוויה האישית המערבת מגע וקשר עם אנשים שיש להם מוגבלות ישנו ערך משמעותי בתהליך ההכלה בכלל ובפיתוח זהותם של סטודנטים להוראה. חווית ההשתתפות בקורס במבנה של סדנה אפשרה לסטודנטיות הכרות קרובה עם העצמות והאתגרים של אנשים עם צרכים מיוחדים ועם האתגרים שלהן עצמן. חלק מהסטודנטיות דיווחו כי המפגש השוויוני בסדנה הקל עליהן לחוש אמפתיה כלפי תלמידיהם עם צרכים מיוחדים מאוחר יותר כמורות.
אני מייחסת חשיבות רבה למפגש "בגובה העיניים" בין סטודנטים ללא מוגבלות ומבוגרים עם מוגבלות, מפגשים מהסוג הזה מעודדים דפוסי מחשבה ומעצבים באופן דינמי את זהותן המקצועית של המורים האמונים על הוראתם והכלתם של תלמידים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך. התיקון לחוק החינוך המיוחד שנכנס לפועל לפני מספר חודשים, אשר בעקבותיו צפויה עליה במספר התלמידים עם צרכים מיוחדים שישולבו בכיתות רגילות מאתגר את התפיסות והעמדות הקיימות בקרה אנשי החינוך ביחס להכלתם של אנשים עם מוגבלויות במרחבי החינוך והקהילה. נושא זה יחייב את המורים בבתי הספר למציאות חדשה, בה התמהיל הכיתתי יהיה מגוון הרבה יותר, בו ישולבו ילדים עם צרכים מיוחדים מורכבים יותר מאלו שמשולבים היום לצד ילדים "רגילים" אשר דורשים מהמורה התייחסות ייחודית לא פחות.
אסכם ואומר כי בכדי שהמורים והסטודנטים לעתיד יפתחו הוראה מכילה תרתי משמע, חשוב לחשוף אותם כבר בזמן לימודיהם לתואר ראשון בחינוך והוראה לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים במנעד רחב של לקויות הן בבתי הספר והן בקהילה. רק דרך החשיפה, ההתנסות וההתמודדות נוכל להפחית את תחושות התסכול והכעס של המורים במפגש עם אוכלוסיות אלו ולהגביר את תחושת המסוגלות האישית אשר תעצים את ההכלה, האמפתיה וההתמודדות בשטח.
ד"ר אורלי הבל היא ראש תכנית לחינוך מיוחד במכללת לוינסקי לחינוך