הפתרון למחסור בעובדים בהייטק? החברות לקחו על עצמן את ההכשרה
האקדמיה לא מצליחה לספק בוגרים מהפקולטות הטכנולוגיות בקצב המתאים לצמיחת השוק. לכן, חלק מחברות ההייטק מציעות לימודים והכשרה על חשבונן במטרה לגייס עובדים עם ידע בתחומי הפעילות שלהן
המחסור בעובדים מוכשרים בהייטק בישראל, במיוחד בתחומים מסויימים כמו סייבר ובינה מלאכותית מורגש היטב בתעשייה. לפי דו"ח של רשות החדשנות מ-2017 הביקוש למפתחי תוכנה גדול פי 2.5 מההיצע כאשר אחד הפתרונות שהגתה הרשות למחסור הוא הכשרה חוץ אקדמית. כבר היום, ישנן חברות הייטק שמפעילות ביוזמתן, ללא קשר לרשות לחדשנות, קורסי הכשרה מהירים וממוקדים לעובדים פוטנציאליים או עובדים קיימים במטרה לגייס לשורותיהן עובדים מוכשרים בתחומי העיסוק שלהן ולהגדיל את היצע העובדים בתעשייה.
- סקר: כרבע מהעובדים בהייטק מתחרטים על בחירת העבודה
- כמה זמן לוקח להתקבל לעבודה בהייטק
- 33 אלף שקל בחודש בממוצע - אלה העובדים המבוקשים ביותר בהייטק
"כמות הביקושים לעובדים מוכשרים בהייטק אינה עומדת בהלימה להיצע הקים בשוק, האקדמיה אינה "מייצרת" מספיק בוגרים מהפקולטות הטכנולוגיות באותו קצב בו גדל שוק ההייטק. ממש משום כך חברות ההייטק החליטו לקחת את המושכות לידיים, לשלב לימודים ולהכשיר בעצמם את דור העתיד בהייטק", אומר יניב בן ישי סמנכל שיווק SQlink.
"הסיבות לתהליך מגיעות הן מצד החברה והן מצד העובד – מצד החברה – חברות טכנולוגיות צריכות לאייש תפקידים מסוימים עם צרכים בטכנולוגיות ספציפיות. לכן הן מציעות לאנשים שמגיעים מהתמחויות דומות לעשות הסבות והכשרות על חשבונן. כלומר, עובד בעל ניסיון בהתמחות טכנולוגית מסוימת המקבילה לתפקיד הספציפי הנדרש בחברה, מתחיל לעבוד ועובר הכשרה תוך כדי עבודתו לטכנולוגיה מקבילה. מצד העובד - עובד שמגיע לחברה חדשה לא שואל מה אני יכול לתרום לחברה אלא מה היא יכולה לתרום לי. חברות מבינות היום שאחד הדברים החשובים ביותר לעובד הוא התפתחות מקצועית אישית. העובדים שואלים עוד בשלב ראיון העבודה, מהי תכנית ההכשרה השנתית. הם מבקשים להישאר עם היד על הדופק לתעשייה, ללמוד שפות טכנולוגיה חדשות ולהכיר תחומים חדשים. לכן חברות מציעות כיום לעובדים החדשים, במסגרת חווית העובד, קורסים פנימיים, מיטאפים ועוד. המעסיק משתמש בקורסים הללו ככלי לשימור העובד ומקבל בתמורה עובדים מחויבים ועשירי ידע עדכני".
המירוץ אחר הטכנולוגיות החדשות
על רקע הביקוש העולה לתחומי ה-RPA, (אוטומציה רובוטית של תהליכים) חברת קריון (Kryon) העוסקת במערכות אוטומציה מציעה לעובדים בתעשיית ההייטק מערכת הדרכה שפתוחה לקהל הרחב. "ברור לנו שהדרך היעילה ביותר ליישום RPA בצורה פשוטה ומוצלחת היא באמצעות קורסים מקיפים וחינוך. האקדמיה שלנו מאפשרת הכשרה נוחה ויעילה לטכנולוגיה ואת הביטחון והידע הנדרשים ליישום תהליכי העבודה", מסביר הראל טייב, מנכ"ל חברת Kryon. המערכת כוללת שישה שיעורים- ממבוא על RPA וסקירה כללית לפתרונות של קריון, ועד קורסים מתקדמים לפיתוח אשף RPA שבו המשתתפים יכולים ללמוד כיצד להשתמש במעל 200 פקודות מתקדמות. "אנו רואים כמטרה עליונה לעזור ולהבטיח שכל מי שמעוניין להשתמש בטכנולוגיות העוצמתיות הללו יקבל את הכלים כדי להפוך למומחה", מוסיף הראל. המשתמשים יכולים להשלים את הקורסים בקצב שלהם, בכל עת ובכל מקום. המערכת היא חינמית למשתמשים ובסוף מקבלים אישור על סיום המודל וההתמקצעות.
חברת סייברינט (CyberInt) , פתחה לפני מספר חודשים את המחזור הראשון של CyberInt University מתוך מטרה להעשיר את הידע של עובדי החברה בתחומי הסייבר השונים וביניהם היכרות עם האקרים, למידת מכונה ווירטואליזציה, כמו גם נושאים מתקדמים כגון התחמקות נוזקה בזיכרון (Malware Evasion) , חקירות מתקדמות של איומי סייבר וציד איומים (Hunting Threat). האוניברסיטה של סייברינט מורכבת מ-12 יחידות לימוד ברמות שונות. "המשתתפים לוקחים מספר קורסים שמתחלקים לרמת מתחילים, ביניים ומתקדמים ועל כלל הסטודנטים, קרי העובדים, להשלים מכסת שיעורים מכל טווח הרמות". מסבירים בחברה. מלבד העמקת הבקיאות בתחומי הסייבר השונים, מטרת האוניברסיטה, להעניק תוכנית איכותית לפיתוח העובדים. כלל הקורסים מתקיימים במשרדי החברה ובמהלך שעות העבודה בקבוצות של כ- 10 משתתפים. מנחי הקורסים הם מומחים וחוקרים מתוך החברה. "דרך יוזמות כדוגמת האוניברסיטה הפנימית שלנו, אנחנו מעשירים את רמת הידע של כלל העובדים בארגון", מסביר עדי פרץ, יועץ ומנהל תחום המחקר בחברה, "כך המשתתפים מבינים לעומק את תחומי העשייה המגוונים של החברה שבה הם מבלים את רוב שעות היום – יש לכך ערך משמעותי היום".
חברת הסייבר פרימטראיקס (PerimeterX) גם היא מציעה קורס ללימודי סייבר ואנליטיקה מתקדמים. ההכשרה נועדה להכשיר בוגרי תואר ראשון במדעים ותוכניות הצטיינות שרוצים לעשות הסבת מקצוע או כאלה הרוצים להשתלב בתעשיית הסייבר. כל מחזור של ההכשרה כולל קבוצה קטנה של 6-10 משתתפים. ״הקורס ניתן לבוגרי תואר ראשון המעוניינים לקבל כלים מקצועיים לעבודה בחברות הגנת סייבר״, אומר אמיר שקד, סמנכ"ל מחקר ופיתוח בחברה. ״הקורס נפרש על פניי חודשיים במתכונת של לימודים אינטנסיביים מבוקר עד ערב, כאשר במשך כל תקופת הלימודים המשתתפים מקבלים שכר מלא״. היוזמה נועדה להכשיר צוותים לעבודה עם טכנולוגיות סייבר מתקדמות כאשר המטרה היא לשלב את בוגרי הקורס בחברה, ״החלק הראשון שנמשך חודשיים יכשיר את המשתתפים לעבוד במערכות ניתוח דאטה בתעשיית הסייבר. אלה שיעברו את המבחנים ויעמדו בסטנדרט אקדמי-מקצועי יעברו לחלק השני שם כבר ילמדו תכנים ספציפיים הנוגעים לטכנולוגיה שלנו, וישתלבו כעובדים מן המניין״.
מכשירים עובדים ללא ניסיון, וגם מקדמים עובדים קיימים
Bizzabo, סטרטאפ ישראלי שפועל בארץ ובעולם בתחום הכנסים הגדולים, החליטו לפתוח לראשונה בישראל תכנית התמחות בת עשרה חודשים לניהול מוצר ללא רקע קודם בתחום. על מנת להתקבל לתכנית לא נדרש רקע קודם בתחום המוצר או ההייטק. המטרה היא ללמד את התחום מהיסוד ולפתח את צוות המוצר בחברה. התכנית, תכלול עשרה חודשי התמחות בהן לומד המתמחה שיתקבל ממנטור צמוד את התחום, יעסוק בניהול המוצר בחברה עצמה ויעבוד מול כלל המחלקות ובעלי התפקידים השונים בחברה. לאחר סיום ההתמחות תיבחן המשך דרכו של המתמחה, שכבר יהיה בעל יכולות גבוהות לניהול מוצר בתחום ההייטק כולו. מרגע שהופצה הודעת הגיוס התקבלו מאות קורות חיים של עובדים פוטנציאליים – מרביתם לא בתחום ההייטק.
גם חברת טלדור, כשהיא מעוניינת לקדם עובדים, לערוך הסבה של עובדים או להכשיר עובדים חדשים, מפעילה קורסים משלה, או בשיתוף עם חברות גדולות כמו סיסקו, במקום להשתמש בשירותי האקדמיה המסורתית. דוגמאות לכך הם קורס Angular, המיועד למתכנתים, ואשר מכשיר אותם כמנתחי מערכות ומנהלי פרויקטים. לקורס זה יש מתכונת ארוכה של מספר חודשים, אך גם מתכונת מקוצרת בת 40 שעות. בשני הקורסים מקבלים הסטודנטים תעודה מקצועית בתחומי הבלוקצ'יין, הביג דאטה, סייבר עיצוב UX/UI ועוד. חברת הבת, טלדור תקשורת, מפעילה גם היא קורסים שונים, המיועדים הן לקידום עובדים קיימים והן להסבת עובדים חדשים. אחד הקורסים הוא CCIE, שנערך בשיתוף עם חברת CISCO, להכשרת עובדים כטכנאי רשתות וציוד תקשורת.
חברת הסטארטאפ Albert שפיתחה טכנולוגיה מבוססת אינטליגנציה מלאכותית לניהול קמפיינים פרסומיים דיגיטליים, מציעה הכשרה ספציפית לתפקידים הטכנולוגיים בחברה. כל עובד שמתקבל לעבודה בחברה, ללא קשר להשכלה או לניסיון שצבר, מתחיל בהכשרה שאורכת כשבוע על התעשייה בה פועלת החברה במסגרתה לומדים על עולמות האונליין, עקרונות השיווק הדיגיטליים, על טכנולוגיית האינטליגנציה המלאכותית וכיצד היא משתלבת בקידום קמפיינים לחברות. כמו כן לאחר שבוע הכשרה זה, בחברה עורכים גם הכשרה פרטנית שאורכה משתנה מעובד לעובד ומותאמת למחלקה בה יעבוד בחברה.
בנוסף, בחברה עורכים למידה והכשרה קבועה לעובדים, אחת לחודש לצוותי הפיתוח. הם מכנים זאת Dev-Gym – 'חדר כושר למפתחים'. "במסגרת זו אנחנו דואגים לעדכן ולהכיר לעובדים טכנולוגיות חדשות וכל מידע חדש וחשוב לעבודה שלהם בחברה" אומר אור רוסו, מנהל Albert בישראל, "יש לכך חשיבות מכרעת בשימור של עובדים בחברה. העובדה שמתכנתים או חוקרים לומדים ומקבלים הכשרות עדכניות בתוך החברה, מונעת את המעבר המהיר בין עבודות, תופעה שנפוצה מאוד בתעשיית ההייטק ומסייעת להם לצמוח בחברה. כך למשל, אחד מראשי קבוצות הפיתוח המשמעותיים שלנו שמנהל היום 25 מפתחים התקבל לעבודה בתור סטודנט בשנה ד' והלך וצמח עם ההכשרות השונות עד שהתקדם להיות גורם ניהול מרכזי בחברה".