מדינה בפקק: מאיזו עיר לוקח הכי הרבה זמן להגיע לעבודה בבוקר?
מנתונים שפרסם מרכז טאוב, 54% מהישראלים עובדים מחוץ ליישוב שבו הם מתגוררים, 60% מגיעים לעבודה ברכב פרטי וחלה ירידה מתמדת בשיעור המגיעים לעבודה ברגל או באופניים
העיר שלתושביה לוקח הזמן הרב ביותר להגיע לעבודה היא פתח תקווה ואחריה ירושלים. בפתח תקווה הדבר נובע מעומסי התנועה בירושלים מהמרחקים הגדולים והשימוש הנפוץ בתחבורה ציבורית. יותר מ-54% מהישראלים אינם עובדים ביישוב מגוריהם. למרות הניסיונות לעודד שימוש בתחבורה ציבורית, נמשכת העלייה בשיעור המגיעים לעבודה ברכב פרטי – שעומד על 60%. כך עולה ממחקר שמפרסם היום (ד') החוקר חיים בלייך ממרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית.
- "הארכת כביש 6 צפונה תוציא מהפקקים 120 אלף מכוניות ביום"
- פלוג: "ללא שינוי מהותי, הנזק השנתי מהפקקים יוכפל ל-70 מיליארד שקל ב-2040"
- וינה פיצחה את חידת הפקקים, ומה קורה בישראל?
54%, כלומר יותר מחצי מהישראלים הם יוממים, אנשים שעובדים מחוץ ליישוב מגוריהם ונוסעים לעבודה מדי יום. זו עלייה לעומת 48.6% ב-2000 ולעומת 52.5% ב-2010. ב-30 השנים האחרונות זינק מספר העובדים המועסקים מחוץ ליישוב מגוריהם מ-42% ל-54%.
עפ"י המחקר, נמשכת העלייה במספר המשתמשים בכלי רכב לצורך הגעה לעבודה מ-58% ב-2008 ל-60% ב-2016 (64% אם מחשבים בני 26 ומעלה ולא בני 20 ומעלה). בין הסיבות לעלייה בשימוש ברכב הפרטי: ירידה בעלויות החזקת הרכב לצד עלייה בעלות התחבורה הציבורית, וכן העובדה ש-10% מהשכירים מקבלים רכב ממקום עבודתם. 69% מהגברים מגיעים לעבודה ברכב פרטי או בנסיעה שיתופית אבל רק 59% מהנשים. הן עושות שימוש גדול בהרבה בתחבורה ציבורית.
שיעור המגיעים לעבודה בחבורה ציבורית עלה מ-21% ב-2008 ל-22% ב-2016, שיפור לא משמעותי. שיעור המשתמשים לצורך זה ברכבת הוכפל מ-2% ל-4%, אבל חייבים להודות שגם זה נמוך מאוד. לעומת זאת חלה ירידה מתמדת בשיעור המגיעים לעבודה בהליכה או באופניים (מ-14% ב-1995 ל-12% ב-2008 ו-10% ב-2016) ובמי שמגיעים בהסעה מאורגנת (מ-13% ב-1995 ל-8% היום).
פתח תקווה היא כאמור העיר שלמתגוררים בה לוקח הכי הרבה זמן להגיע למקום העבודה. 45% מהם נוסעים לעבודה חצי שעה ויותר. זאת למרות ש-90% מהתושבים נוסעים לעבודה פחות מ-20 ק"מ ו-63% מהם משתמשים ברכב פרטי. בלייך מסיק שזמן ההגעה הממושך נובע מעומסי התנועה כלומר מהשימוש הרב ברכבים פרטים.
במקום השני בזמן ההגעה לעבודה ירושלים, עיר עם מאפיינים שונים לגמרי מפתח תקווה. ל-43% מהעובדים בירושלים לוקח חצי שעה ויותר להגיע לעבודה. נראה שהדבר נובע בין היתר מגודל העיר, מאחוז גבוה של אוכלוסייה חלשה מבחינה כלכלית ומהשימוש הגדול יחסית בתחבורה ציבורית (28%). לעומת זאת ל-68% מהתל אביבים לוקח פחות מחצי שעה להגיע לעבודה. בנוסף, תל אביב מאופיינת באחוז גבוה יחסית של מי שמגיעים לעבודה בהליכה או באופניים (17%).
הנתונים חושפים את עומק האפליה בשירותי התחבורה הציבורית בין יישובים יהודים לערבים. 25% מהערבים בערים מעורבות ו-11% מהיהודים ביישובים קטנים מגיעים לעבודה בתחבורה ציבורית, אבל רק 5% מהערבים. הדבר גורם לכך ש-8% מתושבים בישובים הערביים מגיעים לעבודה בנסיעות שיתופיות - כפול מאשר יהודים מיישובים קטנים (4%).