פלוג: "ללא שינוי מהותי, הנזק השנתי מהפקקים יוכפל ל-70 מיליארד שקל ב-2040"
נגידת בנק ישראל אמרה את הדברים במסגרת "יום התחבורה הציבורית" שנערך בכנסת; לדבריה, ההוצאה בפועל על תשתיות תחבורה נמוכה ב-45% מהמתוכנן
הכנסת ציינה היום בכמה ישיבות ודיונים את "יום התחבורה הציבורית", במטרה להציף בעיות שונות של תקצוב וחוסר השקעה בתשתיות ומדידת הנזק השנתי שנגרם למשק מהעדר מערכות הסעת המונים מודרניות.
- וינה פיצחה את חידת הפקקים, ומה קורה בישראל?
- "מדינת ישראל תגיע בוודאות לשיתוק תחבורתי בתוך שנה"
- דו"ח התחבורה הציבורית של ארגון 15 דקות: עלייה של 30% בכמות התלונות לעומת הרבעון הקודם
כפי שפורסם הבוקר ב"כלכליסט", סקרים מצביעים על כך ששביעות הרצון מהתחבורה הציבורית בישראל נמוכה בהשוואה בינלאומית, והתוצאה היא שימוש נמוך יחסית בתחבורה ציבורית בכלל, וכאמצעי להגעה לעבודה בפרט. "זוהי גם ככל הנראה אחת הסיבות לכך ששיעור האבטלה באזורי הפריפריה גבוה משמעותית מזה שבמרכז. באזורים המיושבים בדלילות יחסית, החשיבות של הרחבת שוק העבודה הרלוונטי באמצעות תחבורה ציבורית איכותית גבוהה במיוחד, ובפרט לאנשים שכושר השתכרותם אינו גבוה, שהאופציה של נסיעה ברכב פרטי יקרה מדי עבורם. היעדר תחבורה ציבורית איכותית בזמינות גבוהה מצמצם אם כך את שוק העבודה הרלוונטי ובכך פוגע ביכולת למצות את פוטנציאל ההשתכרות באמצעות מציאת עבודה התואמת את הכישורים", סיכמה.
ועדת הכלכלה קיימה אף היא ישיבה בנידון בנוכחות שר התחבורה, ישראל כץ. לדבריו, "בתחילת 2010 הבאתי לממשלה תוכנית מסודרת בתחום התשתיות והתחבורה הציבורית. בעבר היו יותר מדי מקומות בפריפריה, בגליל ובנגב, שהיו מנותקים מהיכולת לקבל את השירות של תשתיות ותחבורה ציבורית, היום אנחנו מחברים את כל המדינה. מלבד מסילות הרכבות, אנחנו בונים רכבת קלה בגוש דן, בונים מרכזים ורשויות מטרופוליניות ומקדמים את המסה הגדולה של התחבורה הציבורית, שזה האוטובוסים"
כץ הוסיף כי בתיאוריה, ראשי הערים הם בעד תחבורה ציבורית, אבל לא כשצריך לתעדף אותה על חשבון הרכב הפרטי.
יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל אמר שבחלק מהמקומות ראשי הערים הפכו לחסם המרכזי, והם צריכים לדעת שללא קידום תחבורה ציבורית הם לא יוכלו להיבחר. לדבריו, "ישנם ראשי רשויות שהופכים לחסם, והם צריכים לדעת שאם לא יקדמו תח"צ הם לא ייבחרו".