$
רכב

בלעדי לכלכליסט

טלדור לא מוצאת טסטרים, המדינה מתגייסת לעזור

כמעט שנה אחרי שזכתה במכרז להפעלת רפורמת הטסטים, טלדור אינה מצליחה למלא את השורות בבוחנים. הפתרון: משרד התחבורה תפס פיקוד ושלח עשרות בוחנים לשעבר להעביר טסטים במימונו. אז מה עשינו?

תומר הדר 06:4323.10.18

רפורמת הטסטים מקרטעת. עשרות בוחני נהיגה לשעבר, עובדי משרד התחבורה, התבקשו בשבוע שעבר לחזור ולערוך טסטים, לאחר שהזכיינית הפרטית טלדור שזכתה במכרז לביצוע מבחני הרישוי באזור הדרום הכולל את תל אביב, לא הצליחה לגייס בוחנים, כך נודע ל"כלכליסט". בניגוד לכוונת הרפורמה, המשרד משלם את שכר הבוחנים במקום לשלם לטלדור עבור המבחנים שהם מבצעים.

 

משרד התחבורה והשר ישראל כץ שיווקו את רפורמת מבחני הנהיגה המעשיים, הטסטים, כאחת מרפורמות השירות החשובות שלו. עד ההפרטה, המשרד העסיק באופן ישיר 150 בוחנים, וההמתנה למבחן נמשכה בממוצע חמישה חודשים. בדצמבר שעבר, בתום מכרז ממושך, נבחרו טלדור ומילגם להקים ולהפעיל מערך פרטי של מבחני רישוי. לפי התוכנית, שתי החברות אמורות להעסיק ביחד 180 בוחנים, ולהסתמך על טכנולוגיה דיגיטלית חדישה של מוטורולה המקצרת ומייעלת את המבחן וכן את זמן התשובה לנבחן. לפי הצהרות המשרד, זמן ההמתנה לטסט אמור היה לרדת לימים ספורים.

 

שר התחבורה ישראל כץ. רפורמת שירות חשובה שר התחבורה ישראל כץ. רפורמת שירות חשובה צילום: אוהד צויגנברג

 

עשרות פוטרו

 

החוזה נחתם עם החברות לשלוש שנים עם אפשרות הארכה לשבע שנים. המדינה משלמת מדי שנה לטלדור, שבבעלות משפחת דותן, 30 מיליון שקל, ולמילגם 32 מיליון שקל. בתחילה, ניתנו לזכייניות שלושה חודשים לגייס ולהכשיר את מספר הבוחנים הדרוש והמשרד אף הנמיך את רף הגיל הנדרש כדי לבחון ל־21. אולם כבר עם כניסתה לתוקף של הרפורמה, ב־15 ביולי, דווח כי החברות גייסו יחדיו רק 50 בוחנים. לצד קשיים נוספים, משרד התחבורה הודיע כי יעמוד ביעד קיצור התורים רק כעבור מספר חודשים.

 

הזכייניות התחייבו לקלוט 30 בוחנים, ובסך הכל 100 עובדים של משרד התחבורה. כ־80 אחרים פוטרו, ו־40 בוחנים נשארו עובדי מדינה, אך הועברו לתפקידים חדשים במשרד התחבורה כמו פיקוח על הזכיינים, על מוסכים ועל תחבורה ציבורית. בשבוע שעבר, הם קיבלו הוראה לשוב זמנית לעבודה הקודמת שלהם, כדי לסייע לטלדור לבחון נהגים.

 

הקרטוע של רפורמת הטסטים מתרחשת בזמן שמשרד התחבורה מתמודד עם אחד המשברים הגדולים שלו בשנים האחרונות, המהומה בשירותי הרכבות בעקבות ההחלטה שהתקבלה בלחץ השר כץ לפתוח את קו הרכבת החשמלי לירושלים לפני שהוא מוכן. הנוסעים בקו נאלצים להחליף רכבות, תקלות שונות פוגעות בקו והעברת הקרונות לטובתו הגבירו את הלחץ בקווים המרכזיים.

 

השר לוחץ

 

נראה שהלחץ מכיוון לשכת כץ, שמתחזק עם ההתקרבות למועד הבחירות, קובע מועדים לא ריאליים לקידום הרפורמות, בעוד הדרג המקצועי מתיישר עם רצונו של השר.

דוגמה נוספת לרפורמה שיצאה לדרכה באופן לא מדויק היא חוק רישוי רכב, שעבר ב־2016 במטרה להוזיל את מחיר המכוניות העממיות על ידי יבוא מקביל. אלא שהתברר שהמסלול אינו זול, והוא משרת כיום בעיקר רכבי יוקרה. המשרד התכוון לתקן את החוק עוד השנה, אך לפני שבוע הודיע שהדיונים להשלמתו יוארכו בשנה נוספת.

 

ממשרד התחבורה ומטלדור נמסרו תגובות דומות, על כך שהרפורמה הדרמטית, כלשונם, נועדה לקצר את זמני ההמתנה מחודשים לימים ספורים ולהוזיל את לימודי הנהיגה. "במטרה להדביק את פערי העבר במשך ההמתנה למבחן, גייס המשרד לתקופה קצרה מספר בוחני נהיגה המועסקים על ידו", נמסר מהמשרד. גם טלדור תלתה את הצורך בגיוס בוחנים לזמן מוגבל ב"פיגורי עבר גדולים שנצטברו".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x