בלעדי לכלכליסט
מווילונות ועד מנורות: כך קיבל דרור גנון החשוד בקבלת שוחד סיוע בעיצוב הבית בנווה אילן
המשטרה חושדת שהבכיר במשרד התחבורה דרור גנון קיבל שוחד מאיש העסקים סעיד עפיפי מנצרת, באמצעות וילונות ומנורות ב־100 אלף שקל. בתמורה, לפי החשד, קידם גנון את ענייני עפיפי ומקורביו
גילויים חדשים בפרשת השוחד במשרד התחבורה. איש העסקים סעיד עפיפי מנצרת, שנמצא בקשרי חברות וידידות ארוכי שנים עם דרור גנון, מ"מ ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, רכש בכ־100 אלף שקל מנורות ווילונות לביתו החדש של גנון בנווה אילן. כך עולה מראיות שבידי המשטרה.
- הותר לפרסום: דרור גנון הוא הבכיר במשרד התחבורה שחשוד בקבלת שוחד
- פרשת השוחד במשרד התחבורה: איש העסקים סעיד עפיפי ישוחרר למעצר בית
- פרשת השוחד במשרד התחבורה: המשטרה עצרה את איש עסקים סעיד עפיפי
חוקרי היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (היאל"כ) שערכו חיפוש בביתו של גנון עם פתיחת החקירה לפני כשבוע וחצי, מצאו מסמכים הקשורים לעפיפי שלטענתם גנון ניסה להסתיר.
לפי החשד, בתמורה לרכישות שביצע עפיפי עבור גנון, קידם האחרון את ענייניו של עפיפי ואת ענייני מקורביו, ובהן חברות שאיתן יש לו קשרים עסקיים.
גנון ועפיפי הכחישו בחקירתם את החשדות שמדובר בתשלומי שוחד. על פי עדותם במשטרה, עפיפי שעוסק בתחום הבנייה רכש את המנורות והווילונות עבור גנון כי השיג מחיר נמוך. לאחר הרכישה גנון השיב את מלוא הכספים לעפיפי וקיבל קבלות. המשטרה ערכה עימות בין עפיפי לגנון אולם האחרון בחר לשמור על זכות השתיקה. ככל הידוע, בשלב זה החוקרים לא הטיחו בגנון מה התמורה שנתן לכאורה לעפיפי על הרכישות שביצע עבורו.
עם זאת, ממסמכים שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה שגנון לקח חלק בישיבה הקשורה לאינטרסים העסקיים של משפחת עפיפי המורחבת - שיתוף פעולה תעשייתי בתחום התחבורה הציבורית (ראו מסגרת). במשרד התחבורה סירבו להשיב לשאלת "כלכליסט" האם גנון דיווח במשרד על ההתחשבנויות הכספיות בינו לבין סעיד עפיפי, מה שהיה יכול אולי לגרום לכך שהוא יהיה פסול מלקחת חלק בישיבה.
"ישב בוועדות משפיעות"
מקור בכיר באחד ממשרדי הממשלה אישר ל"כלכליסט" שגנון ישב לאורך השנים בחלק מוועדות המכרזים שעוסקים בתחבורה ציבורית, עם יכולת השפעה על אשכולות שונים שהופרטו או שעברו מכרז. מקורבי עפיפי טענו בתגובה לפניית "כלכליסט" בנושא, כי לסעיד עפיפי אין שום עסקים מול משרד התחבורה. לדבריהם, הדיון שבו השתתף גנון אולי נוגע לאינטרסים של חברות של קרובי משפחתו – יבוא מפולין של אוטובוסים מדגם סולאריס על ידי חברת שירותי אוטובוסים מאוחדים נצרת (UBSI) – אולם לסעיד עצמו אין קשר לנושא, והחברה שבשליטתו עוסקת בכלל בתחום הבינוי.
גנון נמצא במעצר ב־12 הימים שחלפו מתחילת החקירה, והמשטרה צריכה להחליט הבוקר (א') אם לבקש מבית המשפט להאריך את מעצרו. במשטרה מייחסים לגנון ולשאר המעורבים חשד לביצוע עבירות של קבלת שוחד, קבלת דבר במרמה, הפרת אמונים, קשירת קשר לפשע והלבנת הון. חשד נוסף שהתעורר בחקירה הוא שגנון משך כ־150 אלף שקל מכרטיס אשראי של קבלן בתחום התקשורת, אוהד שחר, שהתקין מצלמות בביתו. גנון טען בחקירתו כי השיב את הכספים שלקח, וכרטיס האשראי היה אצלו ברשות. הוא נחקר בנוסף בשל כך בחשד לביצוע עבירה של הונאה בכרטיס חיוב.
על פי חשד נוסף בחקירה, בני משפחת סלע, שאחד מבניה ערן סלע נמצא בקשרי חברות עם גנון, כיסתה חובות אישיים של גנון בגובה עשרות אלפי שקלים למעצב הפנים גילי אונגר. בתמורה לטובות ההנאה, כך חושדת המשטרה, פעל גנון לקדם את האינטרסים של חברת האוטובוסים אפיקים שבבעלות משפחת סלע - זכייה במכרזים לקווים רווחיים. מדובר בקווים בעלי דרישה גבוהה בקרב ציבור הנוסעים, ולכן ההכנסות מהן גבוהות יותר. בני המשפחה, המיוצגים על ידי עוה"ד ליאור אפשטיין ווליד כבוב, מכחישים את החשדות.
חברת אפיקים הוקמה ב־2008 ונתח השוק שלה (במונחי נוסעים, מיוני 2018) הוא 7.2%. חברת נתיב אקספרס שבשליטת משפחת עפיפי נוסדה ב־2001, ונתח השוק שלה הוא 2.2%, כשב־2017 היא רשמה כ־15.1 מיליון נסיעות. הגוף שאמור להיות אחראי על התחבורה הציבורית הוא הרשות הארצית לתחבורה ציבורית שבמשרד התחבורה, שהוקמה ב־2014. מי שעמד בראשה הוא מאיר חן, שפרש בסוף 2017 ומאז לא מונה לו מחליף, זאת אף שקמה ועדת איתור. אחד המתמודדים על התפקיד היה גנון. חן, אגב, עוסק היום בייעוץ ועובד עם משפחת עפיפי.
תמיכות במיליארדי שקלים
מרבית החברות המספקות תחבורה ציבורית בישראל מקבלות תמיכה כספית (סובסידיה) ממשרד התחבורה. ב־2017 היה התקציב המאושר לתמיכה כ־5.6 מיליארד שקל, מתוכם כ־3.8 מיליארד שקל לתחום האוטובוסים. גורם בענף אמר אתמול שהיכולת של משרד התחבורה לתת הטבות היא גבוהה ועיקר העבודה מול המשרד היא ברמה השבועית או החודשית עם בקשות לסבסוד או מימון כזה או אחר.
מעו"ד אלי כץ המייצג את גנון נמסר: "גנון פעל תמיד אך ורק משיקולים ענייניים. בחודשים האחרונים נעשו ניסיונות לסכל את קידומו המהיר באמצעים פסולים, ולצערנו, פרשה זו היא חלק מאותו ניסיון. באשר להשתתפותו בוועדה, מדובר בטענות חסרות שחר וכל ההחלטות התקבלו משיקולים מקצועיים".
מעו"ד אורי קורב המייצג את סעיד עפיפי נמסר: "הוא איש עסקים מוכר ומכובד. אין לו בעלות או זכויות כלשהן בחברות ההסעות ובחברות האוטובוסים, הוא לא קשור כלל למכרזים של משרד התחבורה. יש לו קשרי היכרות וידידות ארוכת שנים עם גנון. במסגרת היכרותם סייע עפיפי לגנון ברכישת מוצרים לבית ובהתקנתם וגנון שילם עבור כך וקיבל קבלות. אנו בטוחים כי יימצא שלא נפל רבב במעשיו".
משרד התחבורה סירב להתייחס לשאלות שהופנו אליו בעניין גנון.
אדריאן פילוט מוסיף בנוגע לסוגיית יבוא האוטובוסים: משפחת עפיפי ניהלה לאחרונה קרב לביטול החובה לביצוע רכש גומלין בישראל המוטלת על יצרני אוטובוסים שמיובאים לתחבורה הציבורית בישראל. במאי עתרה המשפחה, שבבעלותה החברות UBSI ונתיב אקספרס המתמודדות במכרז להפעלת קווי תחבורה ציבורית, לביטול רכש הגומלין. UBSI היא יבואנית אוטובוסים מסוג סולאריס המיוצרים בשלמות בפולין, ונתיב אקספרס מפעילת קווי אוטובוסים בנתניה. בעקבות העתירה ביקש האוצר לבטל את החובה הזו. ביוני התקיים דיון בנושא במשרד התחבורה ובו השתתף גם דרור גנון. בסיומו התגבשה עמדת המשרד התומכת בעמדת האוצר לביטול חובת רכש הגומלין. אלא שגנון לא פסל עצמו מהשתתפות בישיבה למרות קשריו האישיים עם משפחת עפיפי.