הותר לפרסום: דרור גנון הוא הבכיר במשרד התחבורה שחשוד בקבלת שוחד
מ"מ ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית נעצר בשבוע שעבר בחשד שקיבל טובות הנאה ממשפחת סלע מנהריה, שבבעלותה חברת האוטובוסים אפיקים, ומאיש העסקים סעיד עפיפי מנצרת. זאת בתמורה לקידום האינטרסים העסקיים שלהם
הותר לפרסום: דרור גנון, מ"מ ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, הוא הבכיר במשרד התחבורה שחשוד בקבלת שוחד ממשפחת סלע מנהריה שבבעלותה חברת האוטובוסים אפיקים, ומאיש העסקים סעיד עפיפי מנצרת. שופטת בית המשפט המחוזי מרכז בלוד, מיכל ברק נבו, דחתה שלשום (ג') ערעור שהגיש גנון על הארכת מעצר עד יום ראשון וכן על ההחלטה להתיר לפרסום את שמו.
- פרשת השוחד במשרד התחבורה: איש העסקים סעיד עפיפי ישוחרר למעצר בית
- פרשת השוחד במשרד התחבורה: ערן ואיתמר סלע שוחררו ל-7 ימי מעצר בית
- פרשת השוחד במשרד התחבורה: המשטרה עצרה את איש עסקים סעיד עפיפי
היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) בלהב 433 שמנהלת את החקירה, מייחסת לגנון, בכיר במשרד התחבורה, ולשאר המעורבים חשד לביצוע עבירות של קבלת שוחד, קבלת דבר במרמה, הפרת אמונים, קשירת קשר לפשע והלבנת הון. על פי החשד בחקירה בני משפחת סלע, שאחד מבניה ערן סלע נמצא בקשרי חברות עם גנון, כיסתה חובות אישיים של גנון בגובה עשרות אלפי שקלים למעצב פנים גילי אונגר.
בתמורה לטובות ההנאה, כך חושדת המשטרה, פעל גנון לקדם את האינטרסים של חברת האוטובוסים שבבעלות משפחת סלע - זכייה במכרזים לקווים רווחים. מדובר בקווים בעלי דרישה גבוהה בקרב ציבור הנוסעים, ולכן ההכנסות מהן גבוהות יותר.
בנוסף חושדים במשטרה שאיש העסקים עפיפי מנצרת, שילם כספים לקבלנים שבנו את ביתו של גנון בנווה אילן, בתמורה לכך שהוא קידם את ענייניו וענייני מקורביו, ובהן חברות שאיתן יש לו קשרים עסקיים. חשד נוסף שהתעורר בחקירה, הוא שגנון משך כ-150 אלף שקלים מכרטיס אשראי של קבלן בתחום התקשורת שבנה את ביתו. גנון, המיוצג על ידי עו"ד אלי כץ, טען בחקירתו כי השיב את הכספים שלקח.
מטעמם של עוה"ד ליאור אפשטיין ווליד כבוב המייצגים את האחים ערן ואיתמר סלע ששוחרו אתמול למעצר בית נמסר: "בתום ימי המעצר שקבע השופט, ולאחר שהיחידה החוקרת ביצעה פעולות חקירה שהצביעו על תמיכה בגרסתם, לא לפני שאב המשפחה לא נעצר והאם שוחררה על דעת היחידה לפני תום מעצרה,שוחררו גם הבנים בהסכמה. בין מעצר למעשה עבירה אין קשר ישיר, המעצר בשיטתנו הכרחי ומכאיב במקרה זה בחרה היחידה החוקרת לאזן ככול הניתן בין חובת המעצר והפגיעה בחירות".
עו״ד אלי כץ, עורך דינו של דרור גנון: "גנון עובד ציבור שמעולם לא דבק בו רבב. בחודשים האחרונים נעשו ניסיונות חוזרים ונשנים לסכל את קידומו המהיר באמצעים פסולים ולצערנו, פרשה זו היא חלק מאותו ניסיון לסכל את מינויו לתפקיד בכיר, תוך פגיעה בשמו הטוב ובמוניטין המקצועי שצבר לאורך השנים".
85% מהנסיעות הציבוריות - באוטובוסים
תחום התחבורה הציבורית משרת כ-850 מיליון איש בשנה. לפי נתונים שהוצגו לוועדת הכלכלה של הכנסת ביולי האחרון, אוטובוסים הם אמצעי התחבורה הציבורית העיקרי בתחום התחבורה הציבורית עם קרוב ל-85% מהנסיעות. מי שקובע את קווי השירות של האוטובוסים, לרבות חברות פרטיות וקואופרטיבים, הוא משרד התחבורה.
מבחינה כספית מרבית החברות המספקות תחבורה ציבורית בישראל מקבלות תמיכה כספית (סובסידיה) ממשרד התחבורה, כאשר בשנת 2017 היה התקציב המאושר לתמיכה כ-5.6 מיליארד שקל, מתוכו כ-3.8 מיליארד שקל לתחום האוטובוסים, וכ-1.6 מיליארד שקל לרכבת ישראל. תקציבי תמיכה נוספים משמשים למתן הנחה לקבוצות אוכלוסייה מסוימות (נוער, קשישים וסטודנטים) או להסדרי נסיעות מיוחדים לרבות כוחות ביטחון.
הפיקוח על התחבורה הציבורית בישראל נעשה על ידי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית שבמשרד התחבורה, זו הוקמה לפני כארבע שנים והיא אחראית על תכנון מערך קווי השירות, פרסום ומעקב אחר מכרזים לאשכולות התחבורה הציבורית ובפיקוח על החברות המפעילות אותן. ראש הרשות האחרון היה מאיר חן שפרש לפני כשנה ומאז לא מונה לו מחליף, כאשר ידוע שדרור גנון התמודד על המשרה