בלעדי לכלכליסט
המדינה בוחנת: הנחה בביטוח למערכות בטיחות מתקדמות
ברשות שוק ההון והביטוח בודקים אפשרות להעניק הנחה בביטוח החובה לרכבים בעלי מערכות בטיחות אקטיביות, שבולמות או מסיטות את ההגה בשעת סכנה. כיום ניתנת הנחה רק עבור התקנת מערכות פסיביות שרק מתריעות על סטייה מנתיב
מכוניות בעלות מערכות בטיחות אקטיביות, כאלה שיודעות לבלום או להסיט את ההגה בשעת סכנה, צפויות לזכות בקרוב את בעליהן בהנחה בביטוח החובה - כך נודע ל"כלכליסט". רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון נערכת לקראת שינוי של מבנה ההטבות בביטוחי החובה, ובמסגרת זו בוחנת בימים אלה את יעילות המערכות הללו, כדי להעניק הטבה בביטוח למי שהן מותקנות ברכבו.
- כישלון לכץ: רפורמת מערכות הבטיחות לרכב לא מתניעה
- מערכת בטיחות מקורית מפחיתה תאונות חזית ב־50%
- קטנועים עם מערכת בטיחות יקבלו הטבה של עד 500 שקל
ב־2016 השיק אגף שוק ההון במשרד האוצר רפורמה בביטוחי החובה לכלי רכב בישראל. במסגרת הרפורמה נקבע כי חברות ביטוח שמבטחות כלי רכב בביטוחי חובה יעניקו הטבות לבעלי רכבים שבהם קיימות מערכות המתריעות מפני אי־שמירת מרחק וסטייה מנתיב. ההטבה מגיעה לכ־10% מגובה ביטוח החובה ולעתים אף יותר, בהתאם לפרמטרים כמו גיל הנהג. רשות שוק ההון מחייבת את חברות הביטוח להעניק את ההטבה הזו ללקוחותיהן ואינה מסבסדת אותה.
תבלמו בעצמכם
אלא שהרפורמה של הרשות התייחסה רק למערכות התרעה פסיביות, כאלה שמסוגלות להתריע בפני הנהג על סכנה קרבה באמצעות צפצוף, ולא יכולות לבלום את הרכב או להסיט את ההגה באופן אוטומטי בשעת סכנה.
לפי הערכות בשוק הרכב, חברת מובילאיי חולשת על יותר מ־80% משוק מערכות ההתרעה בישראל, והיתר נחלק בין החברות מובון ואייווקס.
לפי ארגוני בטיחות בעולם, יעילותן של המערכות שמסוגלות רק לצפצף פחותה משמעותית מזו של מערכות הבטיחות האקטיביות המקוריות. כך למשל, דו"ח של ארגון הבטיחות המוביל בעולם euroNCAP מדצמבר 2016 מצא כי בהשוואה למכוניות שבהן הותקנו מערכות פסיביות בלבד, נרשמה ירידה של עשרות אחוזים בהיתכנות לתאונה במכוניות שבהן הותקנה מערכת בלימה אוטונומית למחצה.
עוד נודע ל"כלכליסט" כי בשנה האחרונה כמה חברות ביטוח הגישו נתונים למשרד האוצר שמוכיחים כי יעילותן של מערכות בטיחות פסיביות נחותה משמעותית מזו של מערכות מקוריות. כמו כן, בחודש שעבר פורסמו ב"כלכליסט" נתונים של יבואני רכב שלפיהם מערכות מקוריות מפחיתות את הסיכון לתאונה חזיתית ב־50% בהשוואה למערכות פסיביות.
חוק שנכנס לתוקף בתחילת 2017 מחייב התקנת מערכת פסיבית המתריעה על סטייה מהנתיב או אי־שמירת מרחק בכל רכב חדש המשווק בישראל, ולכן כל רכב חדש יזכה בהטבה הזו. לאור זאת החליטו ברשות שוק ההון לבחון מתן הטבות בביטוח החובה גם לרכבים שבהם מותקנות מערכות שמסוגלות להסיט את ההגה או לבלום בשעת סכנה.
לצד ההטבה בביטוח, המדינה מעניקה הנחה על אגרת הרכב השנתית לבעלי מכוניות שהותקנו בהן מערכות בטיחות. בנוסף, בכלי רכב שבהם הותקנו מערכות בטיחות מקוריות שיודעות גם לבלום את הרכב או להסיט את ההגה, ניתנת הנחה על מס הקנייה.
שנת שיא
לפי נתונים עדכניים של רשות המסים, 2018 היתה שנת שיא בהתקנת מערכות בטיחות במכוניות בישראל - ובפרט מערכות אקטיביות. בכ־60% מהמכוניות שנמכרו הותקנה מערכת המסוגלת לבלום עצמאית, זינוק אדיר לעומת 46% ב־2017. עוד עולה כי 28% מהמכוניות צוידו במערכת מקורית שמסוגלת להסיט את ההגה בשעת חירום.
מרשות שוק ההון נמסר: "כיום חברות הביטוח מעניקות הנחות לרכבים שבהם מותקנות מערכות התרעה. הרשות בוחנת בימים אלו את הרחבת רשימת הפרמטרים לקביעת תעריפי ביטוח החובה. בין היתר נבחנת הוספת מערכת בלימה אוטונומית, מה שמחייב ביצוע מחקר המוכיח את השפעת המערכת על הסיכון".