מערכת בטיחות מקורית מפחיתה תאונות חזית ב־50%
יבואניות יונדאי ופולקסווגן חשפו נתונים על יעילותן של מערכות בלימה אוטונומיות; הבעיה: משרד התחבורה לא מחייב את התקנתן
ארגון הבטיחות האירופי Euro NCAP קיים החודש מבחן ריסוק לשני דגמים: פורד פוקוס וולוו 40XC. שני הדגמים זכו בציון גבוה של חמישה כוכבים במבחן הריסוק. ארגון הבטיחות ציין בתגובה כי אחד השיקולים העיקריים להענקת הציון הגבוה הוא הימצאה של מערכת AEB, המסוגלת לבלום את הרכב בשעת סכנה. המערכת מודדת את המרחק מן הרכב שמלפנים, ובשעת הצורך בולמת את הרכב לפני שהנהג מספיק להגיב.
- קטנועים עם מערכת בטיחות יקבלו הטבה של עד 500 שקל
- וולוו XC40: האחות הקטנה הולכת על בטוח
- כץ נותן עידוד נוסף למערכת בטיחות נחותה
בישראל התקנת מערכת כזו אינה חובה. משרד התחבורה מחייב התקנת מערכות בטיחות שאף אחת מהן אינה מסוגלת להשתלט על הרכב, אלא רק להתריע קולית וויזואלית. כיצד ניתן למדוד את היעילות של מערכות אלה בהשוואה למערכות המקוריות? במשרד התחבורה מעולם לא בדקו את הסוגיה. גם לא את מידת הסתגלותם של הנהגים להתראות הקוליות.
אך ישנה דרך למדוד את מידת יעילות המערכות המקוריות: להשוות בין מספר התאונות ברכבים המצוידים במערכת ובין מספרן ברכבים שמצוידים במערכת שרק מצפצפת. במפתיע, רוב יבואני הרכב שאליהם פנינו, יבואנים שבחלק מדגמיהם מותקנות גם המערכות שרק מצפצפות, סירבו לספק את הנתון. שני יבואני רכב בלבד הסכימו לספקו: כלמוביל, יבואנית יונדאי, וצ’מפיון מוטורס, יבואנית פולקסווגן.
לפי נתוני כלמוביל, ברכבים המצוידים במערכת המסוגלת לבלום פיזית את הרכב נרשמה ירידה של 50% במספר המקרים שהגיעו למוסך לתיקון נזק מתאונת חזית אחור. לפי צ'מפיון מוטורס, חלה ירידה של 30%־40% במספר תאונות החזית־אחור בהתאם לדגם. בשורה התחתונה: שיעור יעילות המערכות האקטיביות במניעת תאונות עולה על הפסיביות בעשרות אחוזים. זהו נתון קריטי שיש לקחת בחשבון בהחלטה על רכישת מכונית חדשה או משומשת.