נתניהו וכץ חנכו את קו הרכבת י-ם-ת"א - שבינתיים מגיע רק עד נתב"ג: "עידן חדש"
עיכוב של 17 שנה והכפלת התקציב ל-7 מיליארד שקל לא מנעו מהשניים לחגוג את חניכת הקו, שבשלב הראשון, עד 2019, נסיעה בו תותנה ברישום מראש. בתוכנית, הנסיעה אמורה להימשך כחצי שעה
"מדובר בעידן חדש. כשהייתי ילד היינו נוסעים ברכבת אבל לא בתוואי הזה, והיינו שרים 'בין הרים ובין גבעות טסה הרכבת'. זו חוויה להיות ברכבת שתגיע בהמשך לתל אביב בזמן שיא של חצי שעה" - כך אמר הבוקר (ה') ראש הממשלה בנימין נתניהו במסגרת השקת מחצית קו הרכבת החדש בין ירושלים לתל אביב.
- הדחייה ברכבת לי-ם: "אם אתם לא יודעים לעמוד בלו"ז אז למה להנפיץ?"
- הפיאסקו של הרכבת לירושלים: בכירים כבר מדברים על ועדת חקירה
- כך נתקעה הרכבת המהירה לירושלים
מדובר בפרויקט לאומי שיצא לדרכו לפני כ-17 שנה עם כוונה לחבר את תל אביב לירושלים במסילה מהירה שזמן הנסיעה בה אמור להימשך כחצי שעה. בפועל הפרויקט סבל מעיכובים רבים, תביעות של גופים ירוקים ועבודות בקצב איטי מהנדרש, והתקציב יותר מהכפיל עצמו מכ-3.2 מיליארד שקל במקור לקרוב ל-7 מיליארד שקל היום. למעשה, משרד התחבורה הכריז בינואר האחרון שבפסח הרכבת תעבוד, אך אז התברר שעבודות החשמול לא הסתיימו ושכלל אישורי הבטיחות לא בנמצא.
כך או כך, מבחינת שר התחבורה ישראל כץ מדובר ביום חג. "דווקא בתקופה שבה מנסים לאתגר את מעמדה של ירושלים. מסילת הרכבת תקרא על שם דוד המלך שקיבע את מעמדה של העיר", אמר כץ.
בשלב הראשון, שיימשך לפחות עד תחילת 2019, הנסיעה בקו תותנה ברישום מראש באתר הרכבת ותוגבל לשתי רכבות בשעה. מאחר ומסילת תל אביב טרם חושמלה מי שירצה להמשיך לתל אביב ייאלץ לרדת בנתב"ג ולהחליף לרכבת עם קרונות ישנים (דיזל).
ואיך היתה נסיעת ההשקה?
מהתרשמות ראשונית של החצי נסיעה שהתקיימה היום אפשר לספר שזמן הנסיעה מתחנת בנייני האומה ועד נמל התעופה בן גוריון ארך 23 דקות, זאת לעומת הבטחה של 28 דקות עד לתל אביב. עם זאת יצוין שמהירות הנסיעה לא הגיעה למקסימום המותר (סביב 200 קמ"ש), אולי כיוון שמדובר בנסיעה ראשונית. הנסיעה עצמה שקטה יותר ביחס לציוד הישן שמבוסס על מנועי דיזל, והיא כוללת מעברים במנהרות ארוכות שם קליטת הסלולר נעלמת לפרקים.
היציאה מתחנת בנייני האומה עלולה להיות מאתגרת בשל הצורך לעבור כמה סדרות של מדרגות נעות באורך כמה עשרות מטרים כל אחת, זאת כאשר ידוע שרציפי התחנה בעומק 80 מטר. מבחינת רכבת ישראל עבודות החשמול נמשכות עד לחיבור לאזור תל אביב. בשלב הראשון של ההשקה הנוסעים ייאלצו להרשם באתר הרכבת ולקוות שיהיו בין אלף הנוסעים ששתי הרכבות לשעה מתוכננות לקחת.