כך נתקעה הרכבת המהירה לירושלים
בסתירה מהדהדת להבטחות השר ישראל כץ, רכבת ישראל דיווחה על עיכוב של 6 חודשים בהפעלת הקו מתל אביב לירושלים. עבודות החשמול לא הושלמו, המשטרה מסרבת לתת אישור בטיחות, והפרויקט הענק שנועד להיפתח ב־2008 טובע בבלגן
הדיווח שרכבת ישראל מסרה היום לבורסה היה יבש ולקוני, אבל הוא חולק מכה כואבת ליוקרתו של שר התחבורה ישראל כץ. לראשונה ניתן אישור רשמי לטענות שהמשרד מקפיד להכחיש: הקו המהיר לירושלים שוב לא ייפתח בזמן. כץ התחייב לא מזמן להשקה בפסח ‑ מתברר שמדובר במשאלת לב.
- חוק ההסדרים, מסילת הרכבת התקועה והכישלון הממשלתי
- הרכבת מחשמלת קווים בכ-12 מיליארד שקל, בלי לבדוק את הכדאיות הכלכלית של הפרויקט
- יש זוכה: סימנס תספק קרונות לרכבת ישראל בכ-3.8 מיליארד שקל
"בעניין הקו המהיר הצפוי לחבר את ירושלים למטרופולין גוש דן", לשון ההודעה, "החברה מדווחת כי נכון למועד זה, טרם התקבלו כל האישורים הרגולטוריים הנדרשים לצורך הפעלת הקו לשימוש מסחרי לנוסעים. לפיכך, להערכת החברה, ההפעלה צפויה להידחות בכ־6 חודשים, וזאת בכפוף לקבלת כל האישורים כאמור".
הקו בין ירושלים לתל אביב הוא פרויקט החשמול הראשון של הרכבת, ואמור לאפשר נסיעה בין הערים בפחות מחצי שעה. למרות חשיבות הפרויקט, תלאות ניהולו והכסף שנשפך עליו יכולים לפרנס עשרות קומדיות ‑ או אולי טרגדיות. מה לא מצאו שם? חריגות תקציב למכביר, תיאומים חסרים, רכישת ציוד מאוחרת, ואפילו בדיקת כדאיות כלכלית שנערכה 13 שנה אחרי שהממשלה החליטה להקים את המסילה.
קומדיה של חריגות
אז מה התחדש היום בפרויקט המקולל הזה? הדיווח לבורסה היה יבש, אבל המשמעות בשטח דרמטית, ונחלקת לשלוש זירות עיקריות. הראשונה היא שפרויקט הענק הזה רושם בפעם המי־יודע־כמה דחייה במועדה ההשקה. מי שקרא את שלושת דו"חות מבקר המדינה על הפרויקט יודע שמועד ההשקה גמיש כאקרובטית מיומנת: התאריך המקורי היה 2008, אבל זז ל־2014, אחר כך ל־2016, ועכשיו לסוף 2018 ‑ לא סופי.
הזירה השנייה היא זירת הכסף: כמה יעלה לתקן את מה שחסר? באופן תמוה, חודש לפני ההשקה המיועדת של הקו, חלק מהמסילה עדיין לא מותקן, ועמודי החשמול שאמורים להימצא על הגשרים חסרים לגמרי. אם לא די באלה, הרכבת חייבת להצטייד במכלולי תקשורת, הצלה וחירום וכיבוי אש, ורכישם והטמעתם עלולה להגדיל את התקציב בעוד כמה מיליונים או עשרות מיליונים, אם מחשבים את הנזק שבדחיית ההשקה.
ברכבת מזכירים שקבלן החשמול הספרדי התעכב בביצוע, אבל זו כבר חכמה שלאחר מעשה. ההבטחות החוזרות ונשנות שהקו ייחנך בפסח הקרוב התגלו כאופטימיות מדי, או גרוע מזה: סימן לכך שהרכבת, חברה בורסאית ממשלתית, מסרה לשר דיווחים כוזבים.
הזירה השלישית היא זו שמכונה במקומותינו "כסת"ח", סימון האשם והרחקתו ככל שאפשר מהגורם האמיתי שאמור לקחת אחריות. באופן תמוה, רק היום בבוקר יכנס כץ את כל הגורמים כדי לראות איך אפשר לצמצם את הנזק.
הבעיה היא שהכתובת היתה רשומה על הקיר כל הזמן: בספטמבר 2016 חשף "כלכליסט" שצפויה דחייה של כחצי שנה בהשלמת הקו, לרבות תכנון ראשוני של עבודות החשמול שטרם הושלם; פריסת קווי החשמל שלא החלה; עבודות על תחנות תשתיות החשמל שנמצאות בחיתוליהם; והזמנת ציוד חשמלי מחו"ל שלא בוצעה.
באוקטובר האחרון יצא דו"ח של מבקר המדינה שחזה עיכוב דומה. בדו"ח נמצא ש"לצורך קידום הפרויקט הקימה חברת הרכבת את מינהלת פרויקט החשמול, שבראשה מנהל זר ומנהל ישראלי. לא נמצאו נהלים המגדירים את צורת העבודה של המינהלה מול כלל הגורמים החיצוניים, ובהם משרד התחבורה, משרד האוצר וחברת הרכבת". הוזכרו פערי תקציב של יותר ממיליארד שקל, העסקת יועצים בעשרות מיליוני שקלים שלא לצורך, והערכה שיירשם עיכוב של שישה חודשים לפחות בהשקת הקו. משרד התחבורה הגיב לדו"ח בביטול, וטען בלהט שבפסח הנסיעות יתבצעו ללא בעיה.
אתמול, בשעת לילה מאוחרת, ישבה הנהלת הרכבת עם בכירי המשטרה בניסיון לגשר על הפערים. לתדהמת כולם, המפכ"ל רוני אלשייך סירב לאשר את פתיחת הקו בנימוק שהרכבת לא ביצעה את כל בדיקות הבטיחות למקרים של תקלה, תאונה המונית או פיגוע.
בשיחה עם "כלכליסט" טענו גורמים ברכבת שחלק מציוד הבטיחות והתקשורת לא קיים. במשטרה הצביעו על העובדה שחלק מתוואי הרכבת עובר על גשרים בגובה 150 מטר, וחלק ממנו נע במנהרה באורך 10 ק"מ, שם אין גישה לכוחות הצלה. "בלי זה אני לא מאשר כלום", אמר אלשייך, ושלח את הרכבת לעשות חושבים.
במשטרה הבינו לאחר הפגישה שהפיאסקו הזה הולך לא רק לתקוע את הנוסעים, אלא גם לרסק את יוקרתו של כץ, ולכן הציבו לרכבת שלושה יעדים להשלמת הציוד.
הראשון בפסח הקרוב, שבו אפשר יהיה להעביר הודעות חגיגיות לתקשורת על "נסיעות מבחן מבוקרות", או במילים אחרות ‑ טיולים של כמה עשרות נוסעים בכל נסיעה כדי לוודא שהקו עובד כראוי. אלה יירשמו מראש, וכל נסיעה תחויב באישור משטרה מיוחד. המועד השני יחול בסביבות החופש הגדול, מצפים במשטרה שכל החוסרים יושלמו, ואילו בסביבות סוכות כבר יעניקו אישור הפעלה ל־4 רכבות בשעה. אבל עם כל הכבוד למשטרה ולדרישותיה, ההתראה הגיעה מאוחר מדי. במשטרה כבר מכירים את הפערים שנה ויותר. אולי הם העדיפו לעבוד מול הרכבת ולשמור את המידע לעצמם? כפי שהוכח בפרשיות שסובבות את ראש הממשלה, כשהמשטרה רוצה ליידע את הציבור במחדל היא מוצאת את הדרך. חבל שבמקרה הזה חיכו לדקה ה־90.
בלשכת כץ מגיבים בתדהמה
ברכבת טוענים שניתן להשלים את הדרישות תוך כמה חודשים, ואומרים שהזהירו מעיכוב בהשקה. אבל הסמנכ"ל ראובן קוגן האחראי על הפרויקט פורש עוד כחודש, והמנכ"ל הנכנס שחר איילון יצטרך לתת הסברים למשרד התחבורה.
וכץ? בלשכתו קיבלו את הודעת הרכבת בתדהמה. השר הלוא הבטיח בראיונות שהנסיעות יחלו בפסח. תדמית הבולדוזר שטיפח במשך שנים התפוגגה ביממה אחת. אם כץ ידע שיש איחור ולא סיפר, יש כאן בעיה. אם לא סיפרו לו, גם זו בעיה. כל שנותר הוא לגלות איך הגענו למצב כזה, ולוודא שהתוכניות לפתיחת הרכבת הקלה בתל אביב, באוקטובר 2021, עדיין רלוונטיות.