מסמך של משרד החינוך: גם חרדים שלומדים ליבה משיגים הרבה פחות מהממוצע
ציוני המיצ"ב במוסדות החרדיים נמוכים דרמטית מאשר בחינוך הרשמי, לפי קול קורא שהגיע לכלכליסט. בתי"ס ברשת של אגודת ישראל כלל לא נבחנים, אף שהם מתוקצבים כמו מוסדות ממלכתיים
תלמידים חרדים שאמורים ללמוד לימודי ליבה מגיעים להישגים נמוכים דרמטית מאלה של עמיתיהם בחינוך הממלכתי והממלכתי־דתי‑ כך עולה מקול קורא ששלח משרד החינוך למוסדות חרדיים ושהגיע לידי "כלכליסט". המסמך, שהציג את ציוני התלמידים החרדים במבחני המיצ"ב הארציים, מגלה פערים חריפים במיוחד בקרב הבנים החרדים: 90 נקודות מתחת לממוצע במתמטיקה, וכ־70 נקודות מתחת לממוצע בעברית.
- מחקר: "השירות האזרחי של החרדים נכשל בכל מטרותיו"
- האוצר: "שילוב החרדים בתעסוקה יוכל לתרום ב-2050 לתקציב כ-50 מיליארד שקל"
- ועדת הכספים אישרה: 58 מיליון לשיעורי תורה ותרבות חרדית
למבחני המיצ"ב ניגשים תלמידים למבחני המיצ"ב ניגשים תלמידים מכמאה בתי ספר חרדיים שמלמדים לימודי ליבה, ביניהם ממעיין החינוך התורני של ש"ס ומעט מוסדות עצמאיים בזרם המוכר שאינו רשמי (מוכש"ר). ואולם מדו"ח של הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) עולה שאף אחד מ־219 בתי הספר של רשת החינוך העצמאי של אגודת ישראל לא הגיש את תלמידיו למבחן. זאת, אף שהם זוכים לתקצוב מלא, כאילו היו בית ספר ממלכתי.
לפי הדו"ח של ראמ"ה, בבחינות בתשע"ו השתתפו 62 בתי ספר מרשת מעיין החינוך התורני, 9 בתי ספר ממלכתיים חרדיים ו־39 בתי ספר חרדיים פרטיים במעמד מוכש"ר. בקרב תלמידי כיתה ה' השיגו הבנים החרדים בבחינה בעברית ציון ממוצע של 456 ‑ 71 פחות מהממוצע בחינוך הממלכתי והממלכתי־דתי. במתמטיקה הפער גדול בהרבה: 79 אצל תלמידי מעיין החינוך התורני של ש"ס, ו־106 במוכש"ר. הפערים בקרב הבנות עומדים על 39 במעיין החינוך התורני ועל 58 במוכש"ר.
בחינות המיצ"ב הן כלי ישראלי פנימי שנועד להעריך את הישגי בתי הספר בהוראת מקצועות הליבה ‑ שפת אם, אנגלית, מתמטיקה ומדעים. חלקים ניכרים ממערכת החינוך החרדית אינם משתתפים בבחינה בשל התנגדותם להוראת לימודי ליבה, בפרט לבנים.
משרד החינוך נמנע בקביעות מפרסום ההישגים הנמוכים של התלמידים החרדים במיצ"ב, והוא חשף אותם הפעם במסמך פנימי. קול קורא שהפיץ בשבועות האחרונים מציע למוסדות חרדיים להצטרף לתוכנית לקידום לימודי ליבה, שבה יקבלו תוספות תקציב תמורת עמידה בדרישות הליבה, השתתפות מורים בהכשרות והערכת ההישגים באמצעות המיצ"ב או בשיטה אחרת.
גורם בחינוך החרדי ביקר את הסכומים הנמוכים שהמשרד מציע בתוכנית, ואת העובדה שלבתיה"ס החרדיים העצמאיים מוצעות רק 75% מהתוספות שיינתנו למעיין החינוך התורני. "נראה שהמשרד עושה הכל כדי לא לתת הזדמנות אמיתית להנגשת לימודי הליבה לחינוך החרדי".