רכש הגומלין של האוטובוסים: כחלון הקים ועדה בנושא, הנחה להעדיף תוצרת כחול-לבן
באוצר מאמצים את החלטת שר התחבורה לפיה רכש אוטובוס המורכב בישראל לא יהיה יקר ביותר מ-15% לעומת אוטובוסים מיובאים על ידי ספק זר
שר האוצר משה כחלון החליט הערב (ד') על הקמת צוות ממשלתי בראשות החשב הכללי ובהשתתפות אגף התקציבים ומשרד הכלכלה והתעשייה "לבחינת העדפת רכש כחול-לבן". הצוות יגיש מסקנותיו לשר האוצר ולשר הכלכלה והתעשייה עד לאמצע אוקטובר.
- "רכש גומלין במכרזי תחבורה ציבורית בוטל ללא דיון מעמיק"
- בניגוד לעמדת משרד הכלכלה: המדינה הודיעה לבית המשפט על ביטול החובה לרכש גומלין
- בקשה לדיון דחוף בוועדת הכספים בנושא רכש גומלין והעדפת תוצרת הארץ: "קטסטרופה בהתהוות"
בדיון שהתקיים בלשכת השר השתתפו פרט לכחלון גם שר הכלכלה אלי כהן, סגן שר האוצר איציק כהן, מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, החשב הכללי רוני חזקיהו, הממונה על התקציבים שאול מרידור, נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש ומנכ"ל התאחדות התעשיינים רובי גינל. לטענת האוצר, "הצוות ייפגש עם גורמים רלבנטיים, וביניהם התאחדות התעשיינים וההסתדרות".
משרד האוצר ביקש לבטל את חובת רכש הגומלין של חברות זרות, פעולה שהייתה מוזילה את רכש האוטובוסים הזרים על פני תוצרת חצי מקומית של מפעלי הארגז ומרכבים. אלו האחרונים טענו שהתמחור החדש עלול לגרור אותם לפיטורי מאות אנשים, מה גם שביהמ"ש לעניינים מינהליים בתל אביב הקפיא אתמול מכרז לאספקת אוטובוסים לאזור השומרון מחשש לפגיעה בספקים.
לפיכך, הוועדה שהוקמה תקבע עד סוף ספטמבר מהם כללי המקור הקובעים לעניין העדפת תוצרת הארץ. במשרד האוצר מאמצים את הודעת שר התחבורה ישראל כץ מאתמול לפיה תהיה שמירה על מנגנון העדפת תוצרת הארץ, כך שמחיר רכש אוטובוס המורכב בישראל לא יהיה יקר ביותר מ-15% לעומת אוטובוסים מיובאים על ידי ספק זר. כץ הנחה את גורמי המקצוע לבחון סוגיה זו, בכפוף להיבטים המשפטיים.
בסוף יולי נחשף ב"כלכליסט" כי בין האוצר למשרד הכלכלה מחלוקת קשה סביב עתידו של רכש הגומלין וגם העדפה תוצרת הארץ (כחול-לבן) שני הכלים המרכזיים שועמדים בפני הממשלה לעידוד התעשייה וזאת על רקע תחילת ישום תוכנית התשתיות של החשכ''ל בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים. גורמים המעורים בפרטים השמיעו טענות קשות כלפי האוצר לפיהן "האוצר מבקש לחסל בפועל את רכש הגומלין" ומנגד, פקידי האוצר ביקשו להסביר כי "רכש גומלין מייקר עסקאות ואינו כלי יעיל".
נזכיר כי גם סוגית כחול-לבן במכרזים (העדפה תוצרת הארץ במכרזים ממלשתיים בפערים של עד 15% במחיר) גרם לעימות בין שני המשרדים. במשרד הכלכלה טוענים כי האוצר מפעיל "טריקים" נוספים כדי להקטין את העדפה. "הם לוקחים חוזה רכש רגיל, ומוסיפים מרכיב של 'שירות' גם אם אין צורך בכך וגם כאשר מרכיב השירות אינו משמעותי. היות וזה כולל שירות וחובת העדפה על עסקת רכש טובין בלבד ולא על רכישת שירות – בכך מצליחים לפטור את אלמנט העדפה כחול-לבן. אנחנו אמרנו להם שגם הדבר הזה לא מקובל ובנושא הזה אין פשרות", אומרים במשרד הכלכלה.