"רכש גומלין במכרזי תחבורה ציבורית בוטל ללא דיון מעמיק"
מנכ"ל משרד הכלכלה תקף את הודעת המדינה כי תוותר על הדרישה, במכתב למשנה ליועמ"ש שהגיע לכלכליסט
מנכ"ל משרד הכלכלה שי רינסקי מותח ביקורת על עמדת המדינה, שהסכימה לוותר על הדרישה לרכש גומלין במכרזים להפעלת קווי תחבורה ציבורית. במכתב ששיגר למשנה ליועמ"ש דינה זילבר והגיע לידי "כלכליסט" מאשים רינסקי ששינוי המדיניות, שנוהגת מאז 2011, נעשה "ללא דיון מעמיק ברמת קובעי המדיניות, שנתמך בבדיקה מקצועית, בדיקות כלכליות ומידע מקיף".
- בניגוד לעמדת משרד הכלכלה: המדינה הודיעה לבית המשפט על ביטול החובה לרכש גומלין
- בקשה לדיון דחוף בוועדת הכספים בנושא רכש גומלין והעדפת תוצרת הארץ: "קטסטרופה בהתהוות"
- כחלון יכריע: תשתיות בזול או תמיכה בתעשייה
ברקע מכתבו של רינסקי עומדת הודעה שמסרה במדינה ביום חמישי לבית המשפט המחוזי בירושלים, ולפיה לא תחייב חברות המתמודדות במכרזים להפעלת קווים לדרוש מיצרני האוטובוסים לקיים רכש גומלין בישראל.
הודעת המדינה הוגשה בתגובה לעתירה שהגישו במאי מפעילת הקווים נתיבי אקספרס ויבואנית האוטובוסים UBSI (שירותי תחבורה מאוחדים נצרת), שהתמודדו על הפעלת 2 אשכולות קווים. החברות התכוונו לייבא אוטובוסים שלמים של סולאריס הפולנית, ונדרשו להבטיח שתקיים רכש גומלין של 35%.
ועדת המכרזים של משרדי התחבורה והאוצר החליטה לוותר על הדרישה, שמקשה במיוחד על חברות קטנות, לאור פרשנות משפטית שלפיה החובה לא חלה במכרזי שירותים. לדברי רינסקי, ההחלטה "מנוגדת למדיניות הממשלה למתן עדיפות לתעשייה הישראלית".