טייסי אל על: "השגנו הסכמות מסוימות, אבל לא קיבלנו מהחברה תשובות ברורות"
הטייסים טוענים כי הם עושים ככל שביכולתם כדי למנוע שביתה כמו שהיתה ב-2016 וכי למרות לוח הטיסות העמוס כמעט ולא נרשמו ביטולי טיסות בשבועות האחרונים; הנהלת אל על: "אנו מנהלים את המו"מ בדיאלוג עם אנשי החברה ולא באמצעות התקשורת"
צעד קדימה לטייסי אל על, או צעד לאחור? במסגרת המגעים מול ועד טייסי אל על והנהלת החברה פורסם אתמול בחצות מכתב המיועד לחברי ועד אצ"א (אנשי צוות אוויר). על פי תוכן המכתב השיגו הטייסים הסכמות מסוימות מול החברה, עם זאת ייתכן שהמשא ומתן ילך בכיוון חדש, כזה שאינו כולל מגשרים ומתווכים. על פי לשון המכתב שעליו חתום רן אלקבץ, ראש ועד הטייסים.
- משבר הטייסים באל על: שתי טיסות בוטלו הבוקר
- "ביטולי הטיסות באל על - לא באשמת הטייסים"
- לראשונה: אל על הקימה אקדמיה להכשרת טייסים
"לפני כמעט שנה התחלנו את תהליך הגישור יחד עם הנהלת החברה במטרה להגיע להסכם חדש", כתב אלקבץ, "אשר יכלול התייעלות ביכולת הפעלת טייסי החברה, כך שניתן יהיה לבצע את תוכנית הטיסות גם במסגרת מגבלות תקנות הטייס החדשות שנכנסות לתוקף בעוד כ-3 חודשים. במהלך תקופה זו קיימנו עשרות ישיבות משותפות בהרכבים שונים, ומאות שעות של דיונים על מנת ללמוד את הבעיות הצפויות, ולהגיע ביחד לפתרונות טובים לכל הצדדים.
"מדובר בהסכם מורכב, עם השלכות רבות על כל הצדדים, ולכן במסגרת התהליך נעזרנו במיטב המומחים המקצועיים על מנת לנסות להגיע להסכם אשר ידאג לאינטרסים של החברה ושל אצ"א. הצענו לחברה את ההתייעלות המרבית מבחינתנו, אשר כוללת התגמשות משמעותית מצד אצ"א ועבודה קשה יותר בהרכבי צוותים מצומצמים.
"לאחרונה קיימנו ישיבות רבות עם הגורמים המקצועיים בחברה, וראינו ביחד שהתייעלות זו תאפשר לחברה לפעול ולעמוד בכל היעדים שלה גם בתקופת ה-FTL (תקנות הטיס החדשות) אולם עדיין, לא קיבלנו מהחברה תשובות ברורות לגבי חלק מהנושאים החשובים לנו ועבורנו", כתב אלקבץ.
בנובמבר הקרוב יכנסו לתוקף בישראל תקנות הטיס החדשות - מדובר בתקנות שמצמצמות באופן ניכר את יכולת הטייסים לשהות בקוקפיט, כלומר החברה עלולה לסבול ממחזור בטייסים.
גורמים בקרב הטייסים מדגישים כי למרות המשא ומתן, בסבב הנוכחי עושים טייסי אל על ככל שביכולתם כדי שתרחיש הדומה לשביתה ב-2016 לא יחזור על עצמו. אותם גורמים מדגישים כי למרות לוח הטיסות העמוס כמעט ולא נרשמו ביטולי טיסות בשבועות האחרונים.
במכתבו חושף אלקבץ עובדה מפתיעה: "במהלך התקופה האחרונה, החברה רמזה שאולי תעדיף להמשיך לנהל את המו"מ שלא במסגרת תהליך הגישור. הבהרנו שאנו פתוחים לנהל את המו"מ בכל מסגרת שתביא להבנות, כולל בביתנו שבהסתדרות, אולם מבחינת אצ"א, הליך הגישור המתנהל כבר כמעט שנה, הוא המסלול בעל הסיכוי הגבוה ביותר לייצר הסכמות".
אלקבץ מסכם את מכתבו וקובע כי: "מדובר ב'זמן קבלת ההחלטות' מצד הנהלת החברה והבעלים, כלל המידע בידיהם האם לבחור בהסכם התייעלות חדש שיאפשר לנו לצעוד יחדיו מול האתגרים איתם אנו מתמודדים או לבחור להישאר בהסכם הקיים. בפגישה שנערכה בהסתדרות לאחרונה, נאמר לנו כי 'לא מוכרים את העתיד למען ההווה'. את ההסכם הקיים והמוכר יחליף רק הסכם טוב יותר אשר יבטיח את עתיד אצ"א אל על, ויאפשר לחברה להתפתח ולשגשג. הסכם מאוזן הצופה פני עתיד. אנו חשים וערים לחוסר השקט בקרב אצ"א הנובע מהתמשכות תהליך הגישור, המטוסים החכורים שטסים במקום מטוסי וטייסי אל על, שלא מנוצלים במלואם ושמועות על צעדים חד צדדיים בנושאים שונים. אנחנו מטפלים בכל הנושאים הללו במקביל לגישור".
בנוסף מעביר אלקבץ מסר מעודד לטייסים - וגם לנוסעים: "אנו גם נערכים לטיסה בהסכם הנוכחי תחת חוקי ה-FTL וזאת במידה והנהלה תחליט שזהו ההסכם המועדף עליה. מאחר ואנחנו שומעים מעט מידי הערכה, מסמנכ"ל המבצעים ומכל מי שמעליו, לעבודה המדהימה שאתם עושים בהפעלת לוח הטיסות העמוס לעייפה, משימות ההדרכה הרבות מאוד והניהול השוטף והכמעט בלתי אפשרי של אגף מבצעים, אנחנו מבקשים להצטרף למנהלי הציים השונים ולהביע הערכה ענקית לפועלכם. הקיץ והחגים עוד לפנינו ואתגרים גדולים מאוד אחרים, נמשיך יחד להוביל במקצועיות ובבטיחות את חברת אל על לעבר עתיד טוב יותר".
מהנהלת אל על נמסר: "אנו מנהלים את המו"מ בדיאלוג עם אנשי החברה ולא באמצעות התקשורת".