דו"ח התחבורה הציבורית של ארגון 15 דקות: עלייה של 30% בכמות התלונות לעומת הרבעון הקודם
קווי האוטובוס שזכו למספר התלונות הגבוה ביותר הם 82 של דן ו-19 של אגד. חברת דן: "הדו"ח מראה את הבעיות המשותפות לכל המפעילים בארץ. צריך להיות קוסם כדי להפעיל תחבורה ציבורית טובה בתנאים כאלה"
ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות" פירסם היום (ב') את דו"ח הביקורת הרבעוני שלו על מצב קווי האוטובוסים שפזורים במדינה. הדו"ח עוסק ברבעון השני של 2017, זאת לאחר שבתחילת השנה השיק הארגון אפליקציה שמאפשרת למשתמשי התחבורה הציבורית להוות בקרים בשטח על איכות השירות.
- השתמשתם ברב-קו שאינו רשום על שמכם? לא תקבלו קנס
- תמריץ לפקק: האוצר וההסתדרות נגד תחבורה ציבורית
- דו"ח: נהגי אגד מאחרים יותר לעומת נהגים של תחבורה ציבורית אחרות
"מאז השקתה התקבלו למעלה מ-3,500 תלונות, 1,400 מתוכן ברבעון הראשון של 2017", נמסר מהארגון. "ברבעון זה, השני לפעילות האפליקציה, חלה עלייה של כ-30% בכמות הדיווחים, ונתקבלו כ-1,800 פניות על כ-470 קווים שונים הפזורים ברחבי הארץ".
עיון בטבלת 15 הקווים הבעייתיים שעליהם התקבלו מרבית התלונות, מעלה ש-60% מהתלונות נוגעות לקווים של חברות אגד ודן, כאשר הנוסעים התלוננו על 6 קווים של אגד ועל 3 קווים של דן.
קו האוטובוס שניצב במקום הראשון הוא קו 82 של דן (פתח תקווה - תל אביב), בו הנוסעים אמרו שמתקיימים "אי ביצוע נסיעות ואיחורים קבועים", כמו כן, נכתב בתלונות כי "נדרש תגבור מיידי של תדירות הקו מצד משרד התחבורה וכן הוספת העדפה לאורך הדרך ואכיפת הנת"צ הקיים בז'בוטינסקי על ידי הרשויות המקומיות".
במקום השני נמצא קו 19 של אגד (ירושלים, הר הצופים – הדסה עין כרם), עליו התלוננו ש"במשך שנים קהל היעד של הקו מבקש לתגברו בשל צפיפות רבה. בנוסף, אגד לא מבצעת את כל נסיעותיה – נדרשת אכיפה של משרד התחבורה ותגבור מיידי. בעקבות הדו"ח הקודם הובטח שיבוצע תגבור, אך עדויות על ליקויים בשירות ממשיכות להגיע".
במקום השלישי ניצב קו 605 של נתיב אקספרס (נתניה – תל אביב), עליו התלוננו הנוסעים עם "דיווחים על אי ביצוע נסיעות, השארת נוסעים בתחנה ואוטובוסים לא ראויים (לכאורה שבורים, מלוכלכים וללא מיזוג) – נדרשת אכיפה משמעותית מצד משרד התחבורה ותגבור הקו".
עוד אומרים ב-15 דקות שהמגמה של הפרת תנאי המכרז והרישיונות על ידי מפעילי התחבורה הציבורית נמשכת. "משרד התחבורה אינו מבצע כראוי את תפקידו כרגולטור וכן אינו מטפל בבעיות היסוד המונעות את שיפור השירות, כגון התמודדות עם מחסור של 3,500 נהגים והצורך בהוספת נתיבי תחבורה ציבורית". עוד מציינים בארגון שעיקר התלונות הן מגוש דן ומירושלים, אזורים עתירי אוכלוסין שבהם הביקוש לתחבורה ציבורית מהירה ואמינה גבוה, במיוחד בחגים השונים. משרד התחבורה מצידו זוכה לביקורת עקב לכאורה "מענה לקוי מצד משרד התחבורה אשר פועל בצורה איטית וחלקית, ולעיתים רק בשל הפעלת לחצים ציבוריים. אנו מצפים ממשרד התחבורה שיפשט את תהליך הפנייה אליו ויספק מענה לציבור בישראל המעוניין בתחבורה ציבורית כחלופה לעמידה בפקקים", מסכמים בארגון.
מאגד נמסר בתגובה ש"הטענה לגבי קו 19 וקווים נוספים מוכרת לאגד, ונובעת מהתוואי העובר בסמוך לשכונות מזרח ירושלים ומושפע בנוסף לכך מאירועים ביטחוניים המשפיעים על כלל התנועה בעיר. בחודשים האחרונים גייס אגד בעמל רב נהגים חדשים שהצליחו להביא לשיפור, זאת לצד כ-80 נהגים המגיעים לירושלים מדי יום מהנגב כדי לתגבר את פעילות קווי השירות בעיר. ידוע לכל כי הפעלת התחבורה הציבורית בירושלים היא משימה מאתגרת ביותר, בהתחשב במאפיינים רבים ובכללם שינויי תנועה כתוצאה מצפיפות רבה, אירועים לאומיים, הפגנות, ביקורי אח"מים, פיגועים ואירועים ביטחוניים נוספים, כמו גם היעדר תשתית מתאימה והיעדר אכיפת נתיבי תחבורה ציבורית המקנים עדיפות לאוטובוסים. כל הדברים גם יחד, מביאים לקושי במתן שירות התחבורה הציבורית. עמדתנו היא כי ההתעלמות מנתונים אלה במחקרי תנועה יוצרת עיוות מכוון והטייה של התוצאות".
מחברת דן נמסר בתגובה ש"הדו"ח מדבר בעד עצמו בכך שמציין את הבעיות הרוחביות המשותפות לכל המפעילים בכל הארץ: המחסור החמור בנהגים (3,500), מחסור בנתיבים שמורים לאוטובוסים וחוסר אכיפה בנתיבים לתחבורה ציבורית, ועומסים קיצוניים באזורים בהם מתבצעות עבודות הרכבת הקלה שמונעים מאיתנו לעמוד בלוחות הזמנים. דרוש קוסם מיומן כדי להפעיל תחבורה ציבורית טובה בתנאים כאלו. נהגים רבים מסרבים לעבוד בגוש דן בגלל התנאים הקשים שגוררים גם כעסים (מוצדקים) מצד הנוסעים והתמודדות אין סופית עם פקקי תנועה וקהל מתוסכל".