"יש עדיין בעיות שצריך לפתור בבניית הקו האדום ברכבת"
יו"ר החברה הסינית שבונה את הרכבת הקלה בת"א אמר כי "זהו פרויקט ראשון שאנחנו עושים עם מכונת כריית המנהרות בעיר שנמצאת ליד הים וזה לא קל. בהמשך נעבוד גם בקרבת בניינים ונצטרך להיות מאוד זהירים כדי שהם לא ייפגעו"
”אנחנו מאמינים שנוכל לסיים את פרויקט הקו האדום של תל אביב בזמן, אבל זה פרויקט שיש בו עדיין אתגרים“, כך אמר בסוף השבוע יואן לי, יו"ר ענקית הבנייה הסינית CCECC.
- ביהמ"ש דחה את מכרז המעליות בתחנות הרכבת הקלה בתל אביב
- אלסטום זכתה במכרז האיתות של הרכבת הקלה בת"א
- כך ייראו קרונות הרכבת הקלה בת"א
חברת CCECC היא אחת הקבלניות המרכזיות בפרויקט חפירת הרכבת הקלה בתל אביב. החברה יחד עם דניה סיבוס כורה חלק גדול מהמנהרות בפרויקט כולל הפיר מתחנת ארלוזורוב לתחנת קרליבך בתל אביב. נוסף על כך מהווה CCECC חלק מהקונסורציום שזכה במרכז להפעלת הקו האדום במשך עשר שנים לפחות ביחד עם אגד אחזקות וחברת שנג‘ן מטרו. לי אמר את הדברים בכינוס האביב של לשכת המסחר ישראל-סין בבייג‘ינג (IsCham).
לשאלת "כלכליסט" בדבר האתגרים העומדים לפני הפרויקט הצביע יואן על שני עניינים טכניים הקשורים לעבודת המכונה לכריית המנהרות (TBM) המבצעת את הקידוחים התת־קרקעיים בפרויקט. בסך הכל שמונה מכונות TBM כורות את תוואי הקו האדום. "זהו פרויקט ראשון שאנחנו עושים עם מכונת TBM בעיר שנמצאת ליד הים כמו תל אביב וזה לא קל", אמר יואן. "בנוסף כרגע אנחנו מבצעים עבודות באזור פתוח אבל המשך העבודה יהיה גם בקרבת בניינים ואנחנו נצטרך להיות מאוד זהירים כדי שהבניינים לא ייפגעו".
הנושא של הקרבה לים שאותו הזכיר יואן מפתיע במיוחד. בעבר עלה הנושא של קרבת האזור למי תהום אך לא העניין של הקרבה לים. מכונות TBM כוללות משאבות מים שיכולות לשאוב את המים תוך כדי העבודה אבל במצבים קיצוניים צריך להפעיל משאבות חיצוניות כדי להוציא את המים, מה שיכול לגרום לעיכוב בעבודות.
מחקר שפרסמו בשנה שעברה חוקרים סינים בכתב העת המדעי Wear התייחס לשחיקה של דיסק החיתוך במכונות TBM ומצא כי לנוכחות של מי ים עשויה להיות השפעה על השחיקה.
המועד המתוכנן להפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב הוא אוקטובר 2021, אך דו“ח מבקר המדינה שהתפרסם במרץ הצביע על עיכובים בבניית שש מתוך תשע תחנות, מה שעלול להביא לדחיית הפרויקט בשנה ל־2022.
חברת CCECC הסינית הממשלתית (החברה הסינית להנדסה אזרחית) היתה חברת הבנייה הסינית הראשונה שנכנסה לשוק הישראלי עוד ב־1994, לאחר כינון היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לסין. מאז הספיקה החברה לעבוד על כמה מהפרויקטים הגדולים ביותר בארץ כולל חציבת מנהרות הכרמל. החברה היתה שותפה גם בקונסורציום שזכה במרכז לבניית הרכבת הקלה ב־2006 לפני שהזכייה בוטלה והפרויקט הועבר לנת"ע הממשלתית. "הפרויקט לא צלח אז בגלל המשבר ב־2008", אמר יואן.