$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

האוצר מבקש לבטל חובת רכש גומלין על יצרני אוטובוסים

שתי חברות עתרו לביהמ"ש בדרישה לבטל את רכש הגומלין. האוצר הסכים במפתיע לדרישה, בניגוד לעמדת משרדי הכלכלה והתחבורה. אם עמדת האוצר תתקבל, מפעלי הרכבת האוטובוסים מרכבים והארגז ייפגעו קשות ותיתכן זליגה לענפים נוספים

אמיתי גזית 08:0822.05.18

משרד האוצר מבקש לבטל את החובה לביצוע רכש גומלין בישראל המוטלת על יצרני אוטובוסים שמיובאים לתחבורה הציבורית בישראל. עמדה זו מאיימת על מפעלי הרכבת האוטובוסים מרכבים והארגז מכיוון שאם היא תתקבל חברות התחבורה הציבורית יוכלו לייבא אוטובוסים שהורכבו בשלמות בחו"ל, במקום להרכיב את חלקם בארץ. עמדת האוצר גם מאיימת על מפעלים נוספים במשק מכיוון שבאוצר מבקשים ליצור תקדים שישפיע גם על מכרזים אחרים שאינם לקווי אוטובוס.

 

 

 

עמדת האוצר הוצגה לראשונה לפני שבועיים על ידי עו"ד מיכל עקביה, המשנה ליועץ המשפטי של משרד האוצר. זאת במסגרת דיונים בעתירה נגד חובת רכש גומלין שהגישו בתחילת החודש לבית המשפט המחוזי בירושלים חברות האוטובוסים שירותי אוטובוסים מאוחדים נצרת (UBSI), ונתיבי אקספרס המתמודדות במכרז להפעלת קווי תחבורה ציבורית. UBSI היא יבואנית אוטובוסים מסוג סולאריס המיוצרים בשלמות בפולין, ונתיבי אקספרס מפעילת קווי אוטובוסים בנתניה. שתי החברות הן בבעלות משפחת עפיפי.

 

 

"נוצר דואופול"

 

העותרות טוענות כי לא ימשיכו לייבא את אוטובוסי סולאריס לארץ אם תחויב החברה הפולנית ברכש גומלין. לטענתן אין בארץ די ספקים איכותיים למוצרי רכב באופן שיאפשר להן לרכוש מוצרים בשיעור של 35% מהיקף יבוא האוטובוסים. הדרך היחידה להגיע לשיעור הזמנות כזה היא על ידי הרכבת כל האוטובוסים באחת משתי החברות – מרכבים או הארגז. כך לטענתן נפגעת יכולת התחרות שלהן, ונוצר דואפול של שתי חברות ההרכבה.

 

הדיונים לגיבוש עמדת המדינה לעתירה נערכו בפרקליטות בהרכב שכלל את נציגי הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי (רשפ"ת) במשרד הכלכלה, נציגי משרד התחבורה, ונציגי משרד האוצר. נציגי משרד התחבורה והרשפ"ת הופתעו מעמדת האוצר שמנוגדת לעמדתם, לכן הדיון הסתיים מבלי שנוסחה חוות דעת, והמדינה ביקשה מבית המשפט לדחות את מועד הגשת תגובתה לעתירה שאמור היה להיות בשבוע שעבר. בית המשפט נענה לבקשת הדחייה. ההכרעה במחלוקת בין המשרדים תעלה לעו"ד דינה זילבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. אם עמדת האוצר תתקבל והחובה לרכש גומלין תבוטל, מפעלי מרכבים והארגז הבונים אוטובוסים צפויים להיפגע עד כדי פיטורי מאות עובדים. כמו כן קיים חשש שהעמדה החדשה תהפוך לתקדים שישפיע על מכרזים גדולים שצפויים להתקיים בענף התחבורה ובהם הצטיידות להפעלת הרכבת הקלה, ומכאן סכנה לאובדן מאות מיליוני שקלים למשק.

 

בחוות הדעת של עו"ד עקביה, שהגיעה לידי "כלכליסט", נטען כי "תפקידו של משרד התחבורה בהקצאת הרישיונות הוא לקבוע תנאים שיבטיחו שמקבלי הרישיונות ייתנו את השירות האיכותי ביותר במחיר הנמוך ביותר. התנאי (לרכש גומלין, א"ג) האמור הוא לא ענייני, זר לנושא המכרז, ועל כן יש מניעה מלדרוש אותו במסגרת הליך הקצאת הרישיון". היא הוסיפה ש"לעמדת המדינה בנושא זה יש השלכות רוחב במכרזים אחרים, וחשוב שעמדת המדינה תהיה אחידה".

 

במפעלים מרכבים והארגז מזהירים מההשלכות הקשות של ביטול רכש הגומלין. לפי מנכ"ל מרכבים ניר פוזנר, מאז 2013 נמסרו מדי שנה בארץ לחברות שונות כ־1,700 אוטובוסים, כשהתחבורה הציבורית מהווה כ־60% מהיקף המסירות. "הערכה שלי היא שהחברות הפרטיות שמפעילות את קווי התחבורה הציבורית רוכשות כ־650 אוטובוסים בשנה ואילו אגד ודן רוכשות כ־350 יחדיו".

 

מימין: מנכ"ל מרכבים ניר פוזנר ובעלי קבוצת הארגז חגי שלום מימין: מנכ"ל מרכבים ניר פוזנר ובעלי קבוצת הארגז חגי שלום צילום: אלי דסה

 

פוזנר מוסיף כי "המפעלים הארגז ומרכבים נשענים על הדרישה לרכש גומלין ועדיפות תוצרת בארץ, ביטולו משמעותו פגיעה משמעותית עד אנושה במפעלים. מרכבים מעסיקה כ־700 עובדים באופן ישיר ועוד כ־450 עובדים באופן עקיף".

 

חגי שלום בעל קבוצת הארגז מוסיף כי "אני לא יכול לחיות מאגד ודן, יש שנים שהן לא קונות כלום, בשנים כאלה אצטרך לפטר עובדים. אני צריך איזון, ולכן חשוב שחלק מהחברות שפועלות בקווים שהופרטו יקנו בארץ". שלום מציין כי במפעל הקבוצה בתימורים שליד קרית מלאכי הוא מעסיק כ־250 עובדים, וזו לדבריו רק חצי מכמות העובדים שהוא יכול להעסיק. "בניתי מפעל בקרית מלאכי ב־230 מיליון שקל שיכול לייצר 500 אוטובוסים ובפועל מייצר רק כחצי מהכמות".

 

רכש הגומלין במתכונתו הנוכחית גובש ב־2007. מדובר בתקנות המחייבות חברות זרות שזכו במכרז לאספקת מוצרים לממשלת ישראל, לבצע רכש גומלין מחברות ישראליות בהיקף של 50% כשמדובר באספקה של מוצרים לתעשיית הביטחון, ו־35% כשמדובר באספקת מוצרים לשוק האזרחי. לפי נתונים שנחשפו ב"כלכליסט", ב־2017 בוצע רכש גומלין בהיקף של 8.6 מיליארד שקל על ידי כ־228 חברות זרות. מ־2011 ועד עתה, הניב רכש גומלין בענף האוטובוסים הציבוריים הכנסות של 450 מיליון דולר.

 

עד 2011 רוב מוחלט של האוטובוסים הורכבו בארץ על שילדה שיוצרה בחו"ל על ידי היצרנים הבולטים כגון MAN, וולוו, דאף ומרצדס. ההרכבות בוצעו על ידי אחת משתי החברות: הארגז השייכת כיום לשלום, השולט באמצעות קבוצת הארגז בטיב טעם; מרכבים שבבעלות חברת מאיר (74%) וולוו (26%). ב־2011 שונו תקנות משרד התחבורה, ובעקבות זאת התאפשר לייבא אוטובוסים שמגיעים בשלמות לארץ. הרפורמה הזו אפשרה את כניסתם של יצרני אוטובוסים סיניים כמו יוטונג, וגולדן דראגון, והמותג פולאריס שמיוצר בפולין.

 

עם תחילת יבוא האוטובוסים השלמים משרד התחבורה בלחץ הרשפ"ת החל לדרוש מהיבואנים לבצע רכש גומלין. הסיבה ללחץ זה היא שמשרד התחבורה מסבסד את עלות הפעלת אשכולות הקווים, מכיוון שההכנסות ממכירת כרטיסים אינן מכסות זאת. ב־2016 הפדיון מכרטיסי נסיעה היה כ־2 מיליארד שקל, והועברה למפעילים סובסידיה להפעלה והצטיידות בכ־3.3 מיליארד שקל.

 

ברוש: "זה כסף של המדינה"

 

שר הכלכלה אלי כהן אמר בתגובה ש"אנחנו עומדים על כך שחברות שמקבלות תמיכה מהמדינה יהיו מחויבות לרכש גומלין. אני לא מוותר על אף שקל. שוחחתי על כך עם שר האוצר משה כחלון, שהביע תמיכה בתעשייה הישראלית ומתן עדיפות לרכש גומלין". נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש אמר כי "יש פה כסף של המדינה, הרי משרד התחבורה מתקצב את השירות, לא יכול להיות שלא יהיה רכש גומלין בכספי ציבור". מהאוצר נמסר: "המשרד תומך ברכש גומלין ובוודאי שאינו מבקש לצמצם את החובה לרכש גומלין הנדרשת על פי חוק. עם זאת, מדובר בסוגיה משפטית, ולא בשאלה של מדיניות, הנמצאת בדיון בבית משפט".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x