סוף לדיזלגייט בישראל: יבואנית פולקסווגן תפצה את המדינה ב-70 מיליון שקל
מדובר בפשרה שהושגה עם רשות המסים, שדרשה בתחילה מצ'מפיון מוטורס 100 מיליון שקל - זאת כפיצוי על כך שפולקסווגן שתלה במכוניותיה תוכנה שזייפה את תוצאות הזיהום של מנועי הדיזל
צ'מפיון מוטורס, יבואנית פולקסווגן, צפויה לפצות את מדינת ישראל בסכום של כ-70 מיליון שקל על נזקי ה"דיזלגייט". מדובר בפשרה שהושגה בין רשות המסים וצ'מפיון מוטורס.
- כתב אישום בארה"ב נגד מנכ"ל פולקסווגן לשעבר: "ידע על פרשת דיזלגייט - ולא התערב"
- בכיר בפורשה נעצר במסגרת החקירה בפרשת דיזלגייט
- פולקסווגן מינתה את הרברט דיס למנכ"ל, תבצע ארגון מחדש של דגמי הרכב
כפי שפורסם ב"כלכליסט", רשות המסים דרשה מצ'מפיון מוטורס סכום של 100 מיליון שקל, כפיצוי על נזקי פרשת "דיזלגייט". רשות המסים פתחה עוד בשנת 2015 בחקירה של הנושא - לאחר שבעולם התגלה כי חברת פולקסווגן שתלה ב-11 מיליון מכוניות ברחבי העולם תוכנה מיוחדת, שגרמה למנועי הדיזל "לחוש" מתי הרכב עובר בדיקות זיהום אויר - ולפלוט מעט מזהמים. כאשר הרכב חזר לנסיעה, המזהמים נפלטו שוב, בשיעור של פי 40 מהמותר. פולקסווגן עצמה הודיעה בשעתו שתתקן 11 מיליון מכוניות ברחבי העולם.
בזירה המקומית - זמן קצר לאחר חשיפת הפרשה, הודיעה צ'מפיון מוטורס יבואנית פולקסווגן כי בכבישי ישראל נוסעות כ-11 אלף מכוניות הדורשות תיקון המבוסס על עדכון מחשב ברכבים. על פי הערכות בענף הרכב, הקנס אינו צפוי להיות משולם במלואו על ידי צ'מפיון מוטורס, אלא על ידי היצרנית. הסיבה לדרישה מצ'מפיון לשלם את הקנס מלכתחילה נובעת משיטת חישוב המס בישראל - הקובעת כי על מכוניות נוסעים מוטל מס קנייה, בשיעור של 83%. ממס קנייה זה מנכים סכומים אשר מחושבים לפי שיעור פליטת המזהמים של הרכב.
בפועל, בהתחשב בעובדה שהרכבים של פוקסווגן פלטו יותר מזהמים - הרי שמדובר בעיוות של גובה הטבת המס. מעבר לכך, הסכומים שדרשה רשות המסים מייצגים גם את היקף הנזקים הנוספים שנגרמו, כמו זיהום האוויר. מדינות דוגמת ארה"ב אילצו את פולקסווגן העולמית לרכוש מכוניות דיזל בחזרה מלקוחות שחפצו בכך, מה שגרם לפולקסווגן לרכוש מאות עד אלפי מכוניות.