התוכנית תצא לדרך? קו הרכבת הכחול בירושלים יזכה למספר חלופות בנייה
החלופות הוצגו לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז, במטרה לפתור את הבעיות שמלוות את קידום הקו לרבות התנגדות התושבים להצבתו בלב שכונת המושבה הגרמנית
כזכור, התכנית להקמת הקו הופקדה להתנגדויות עוד בפברואר 2016, אז התעוררה התנגדות עזה של התושבים שחששו מפגיעה באיכות חייהם ובנוף עמק רפאים.
- חצי כבר מאחורינו: תמונות בלעדיות מחפירות הרכבת הקלה
- כץ מקדם רכבת קלה מירושלים לבית שמש על התוואי הישן
- בג"ץ: ייבחן תוואי חלופי לקו הסגול של הרכבת הקלה ברמת גן
תוואי האורך המקורי הוא כ-20 ק"מ והוא אמור לחבר באמצע העשור הבא את שכונת גילה, מרכז העיר ושכונת רמות. זרוע נוספת של הקו תנוע משכונת מלחה, דרך עמק רפאים, תיאטרון החאן ומשם עד שכונת רמות. הקו צפוי לשרת כ-250 אלף נוסעים ביום ולאורכו יוצבו 42 תחנות.
בנובמבר 2017 החליטה הוועדה המחוזית ירושלים שבמינהל התכנון לאשר את מתווה הקו, פרט למקטע הצפוי לעבור ברחוב עמק רפאים וזאת עד שצוות התכנון של עיריית ירושלים יציג חלופות נוספות עבור מקטע זה. מ"מ יו"ר הוועדה ומתכננת מחוז ירושלים שירה תלמי-באבאי ציינה בזמנו בעת ההחלטה ש"מדובר בתוכנית המצעידה את העיר קדימה ותתרום לחיזוקה הכלכלי והחברתי של ירושלים. התוכנית מאפשרת לוועדה המחוזית לקדם את פיתוח העיר, תוך השענות על מערכת תחבורה ציבורית יעילה לצד פיתוח מוקדי תעשיה, תעסוקה ומסחר", אולם כאמור התנגדות התושבים מנעה את אישורו הסופי לקראת פרסום מכרזי הבנייה.
לפיכך, צוות אב לתחבורה בעיריית ירושלים קידם בחינה מעמיקה של החלופות השונות להעברת "הקו הכחול" במרחב שכונת המושבה הגרמנית. הצוות חילק את כלל החלופות לחמש קבוצות: חלופת עוקף המושבות, חלופת אפס, חלופות ברח' עמק רפאים, חלופות על קרקעיות לאורך פארק המסילה, חלופות תת-קרקעיות. כל חלופה זכתה להתייחסות פרטנית של יועצי תנועה, יועצי סביבה ויועצי נוף.
ההחלטה שהתקבלה היא שהוועדה תפנה לעיריית ירושלים שתבחן את החלופות ותציג לה בתוך 30 יום את המלצתה באשר לחלופה הנבחרת. בפרק זמן זה עיריית ירושלים תצטרך להחליט האם היא מצטרפת למשרד הבינוי והשיכון כמגישת התוכנית.