$
בארץ

שטדלר מספרד תצא מרשימת המעקב של רכש הגומלין

ענקית הרכבות תייצר קטרים במפעל מ.ת.ר בדימונה בהיקף של 70 מיליון שקל לחמש שנים. ההסכם נחתם לאחר שהמדינה איימה להכניסה לרשימה שחורה של עסקים שלא מורשים לעבוד עם ישראל, אחרי שלא עמדה בהתחייבויות רכש הגומלין

אדריאן פילוט 07:4521.02.18

ענקית הרכבות הספרדית שטדלר, ספקית ותיקה של רכבת ישראל, מממשת סוף־סוף את החייבויותיה לרכש גומלין בארץ. ל"כלכליסט" נודע כי החברה חתמה על הסכם לייצור ויצוא קטרים עם יצרנית הקטרים והקרונות מ.ת.ר מדימונה. היקף ההסכם עומד לפי הערכות על כ־70 מיליון שקל ל־5 שנים. לחתימת ההסכם תרמו לחצים מצד הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי (רשפ"ת) השייכת למשרד הכלכלה, שהכניסה את שטדלר ל"רשימת המעקב" של הרשות אחרי שהחברה לא עמדה במחויבותה לבצע רכישות מספקים בישראל.

 

שטדלר (לשעבר ווסלו) היא אחת החברות המובילות בעולם בתכנון ובייצור רכבות, ופועלת בישראל מאז 1996. במרוצת השנים היא מכרה לרכבת ישראל יותר ממאה קרונות מסוגים שונים. בתמורה לכך, היא התחייבה לבצע בישראל רכש גומלין בסכומים שהצטברו ליותר מ־20 מיליון יורו. ההסכם החדש עם מ.ת.ר מאפשר לה לפרוע את חלק הארי של ההתחייבות הזאת.

מ.ת.ר מייצרת לשטדלר מכלולים שונים לקרונות רכבת כבר היום, אבל גורמים המעורים בעסקה מסרו שההסכם צפוי להעמיק את הקשר. בין השאר, שטדלר התחייבה לייצר, לצבוע ולהרכיב בדימונה חלקי קטרים ללקוחות ברחבי העולם, צעד שיפתח לחברה מדימונה שער לשווקים חדשים.

 

 

בנוסף, ההסכם כולל העברת ידע. שטדלר תשתף את מ.ת.ר בטכנולוגיה לייצור מוצרי מפתח בתעשיית הרכבות, ובהם מכלי דלק ומגנים קדמיים; מומחים מטעמה ידריכו את אנשי מ.ת.ר בהנדסת ריתוך, צביעה, הרכבה ובדיקת איכות; ומ.ת.ר תיישם תכנית איכות בהתאם לתקנים הנהוגים בשטדלר.

 

ההסכם שנחתם עתה, שיסייע לכלכלה של אזור מוכה אבטלה, ממחיש את האפקטיביות של הדרישה לרכש גומלין. במסגרת הכלי הזה, חברה זרה שחותמת על חוזה עם גוף הממשלתי נרשת להתחייב בפני הרשפ"ת לבצע רכישות בהיקף מסוים מחברות בישראל. במקרה של חברות ממדינות האיחוד האירופי, הרכש הנדרש הוא לרוב בהיקף של 20%.ייתכן שההצלחה של הרשפ"ת להביא לחתימת ההסכם עם שטדלר קשורה לקו התקיף שהרשות אימצה לאחרונה כלפי חברות שלא עומדות בהתחייבויותיהן. מאז כניסתה של זיוה איגר לתפקיד מנהלת הרשפ''ת, הוכנסו לרשימת המעקב של הרשות מספר חברות בינלאומיות. מעל חברה שנמצאת ברשימה מרחף האיום לעבור לרשימה השחורה, שחברות הרשומות בה אינן יכולות להתמודד במכרזים ממשלתיים.

 

שר הכלכלה אלי כהן שר הכלכלה אלי כהן צילום: עמית שעל

 

לפי נתוני משרד הכלכלה מאפריל 2017, קרוב ל־30 חברות זרות לא עמדו בהתחייבותן לרכש גומלין בישראל: חברות אזרחיות צברו חובות של 670 מיליון דולר, וחברות ביטחוניות של 470 מיליון דולר. המקרה הקיצוני ביותר של הפרת התחייבות נוגע לטיסנקרופ הגרמנית, ששמה מוכר מפרשת הצוללות. טיסנקרופ עדיין חייבת ברכש גומלין של 187 מיליון יורו. בינואר, כפי שנחשף ב"כלכליסט", החלה איגר לפעול להכנסת טיסנקרופ לרשימה השחורה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x