$
בארץ

"באוצר משחקים במסים בלי לבדוק את המשמעות שלהם"

יועמ"שית ועדת הכספים הוציאה באופן חריג מסמך שמנתח את העלאת המס על הדלקים בחוק ההסדרים - סולר, גז, פחם ופטקוק. היא מתריעה שהאוצר מייקר את הפחם מבלי להתחשב בהתייקרות החשמל, ושמעבר התחבורה לגז לא מגובה בתשתיות

ליאור גוטמן 09:0919.02.18

הניסיונות של משרד האוצר להסתיר את ההתייקרויות בסל הדלקים של אזרחי ישראל נעצרו אתמול בלשכת היועצת המשפטית של ועדת הכספים שגית אפיק, ששלחה מסמך חריג לחברי הוועדה, בו היא מביעה ביקורת קשה כלפי מהלכים חסרי אחריות שמקדמים באוצר. שני מהלכים עיקריים מטרידים את מנוחתה של יועמ"שית ועדת הכספים ‑ התייקרות החשמל בעקבות העלאת המס על הפחם והמעבר הכפוי של התחבורה לשימוש בגז טבעי, מבלי להתחשב בהיעדר תשתיות למעבר כזה.

 

אפיק שלחה את המסמך לקראת דיון שתקיים היום הוועדה, בו יבקש האוצר לייקר את השימוש בפחם, גז טבעי, סולר ופטקוק (דלק שמשמש לייצור מלט) במטרה למלא את קופת המדינה שסובלת, לטענתם, ממחסור בהכנסות. באופן לא מפתיע, ההכנסות אמורות להגיע מכיסו של האזרח, בין אם בהעלאת תעריף החשמל ובין אם בהתייקרות פרויקטי בנייה שונים שממומנים ממיסי האזרחים.

 

 

כך למשל, הגיעה אפיק למסקנה זהה לזו של רשות החשמל, לפיה העלאת המס על הפחם תייקר את תעריף החשמל. הערכת היקף ההתייקרות משתנה מגורם לגורם. אפיק טוענת במסמך ש"שליש מייצור החשמל בישראל מתבצע על ידי שריפת פחם", ולכן "מהסבר שניתן לנו על ידי האוצר, העלאת המס על הפחם תייקר את מחירי החשמל בשיעור נמוך בלבד, שכן היתה צפויה הפחתה נוספת למחירי החשמל והעלאת המיסוי על הפחם תבטל את ההעלאה הזו ובנוסף לה תיתכן עליה נוספת נמוכה למדי. מוצע לברר עם הגורמים המוסמכים לכך ברשות החשמל האם ההנחות הללו לעניין השיעורים מדויקות".

 

כפי שנחשף ב"כלכליסט", באוצר ניסו להסתיר את ההנחות המדוברות. לפי הערכות, החשמל צפוי להתייקר בכ־4%‑6% כבר בתחילת 2019, ולאחר מכן ב־2% נוספים בכל שנה עד שייסגרו תחנות הכוח הפחמיות בעשור הבא. במשרד האוצר הצהירו בפני "כלכליסט" שלא יאפשרו לתעריף לעלות, אבל בדיקה בחברת החשמל מעלה שהם כבר החלו לשלם את המס החדש על הפחם מ־1 בפברואר ‑ 102 במקום 45 שקל לטונה.

 

עוד מזהירה אפיק ש"מוצע לברר האם העלאת המס על הפחם צפויה להשפיע על יצרני החשמל הפרטיים והעצמאים במשק". מאחר שתעריף החשמל שלהם צמוד לתעריף הכללי, כל עלייה תייקר בהכרח את ההכנסות שלהם, אף על פי שעלויות ייצור החשמל רק ירדו. במילים אחרות, המדינה מעניקה הטבה לבעלי תחנות הכוח הפרטיות על חשבון כלל הציבור שכלל לא מורשה לקנות מהם חשמל.

 

בלשון המסמך, "העלאת המס על הפחם נועדה לעודד מעבר לשימוש בגז טבעי כדי לצמצם את ההשפעות הסביבתיות השליליות שנגרמות מהשימוש בו. מוצע לבדוק עם רשות החשמל האם צמצום השימוש בפחם אכן יתרום לצמצום הזיהום". ברשות החשמל כבר השיבו שהתשובה היא לא. השימוש בפחם חסר תחליף כרגע (אין מספיק חשמל), ולכן העלאת המס על הפחם גם תשאיר את השימוש בו ואת הזיהום ממנו באותה רמה, וגם תפגע בכיס של האזרחים.

 

ביקורת נוקבת נוספת שמתחה אפיק על האוצר נגעה למעבר לשימוש בגז טבעי במקום בסולר. כאן האוצר עושה מהלך כפול - מצד אחד מבטל את הפטור ממס על שימוש בסולר למשאיות או מוניות, ומהצד השני מעלה את המס על הגז הטבעי, אבל בצורה מתונה ולאורך 10 שנים. אפיק מסבירה ש"לא נעשה כלל שימוש בתחבורה בגז טבעי, וקשה לחזות את התוצאות הצפויות של הרפורמה. על מנת שתהיה תחבורה ציבורית מונעת גז יש צורך בקיום תנאים מקדימים, כמו הקמת תחנות דלק ושדרוג קווי החלוקה. צעדים אלה עשויים להימשך שנים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x