מה קורה כשברק פוגע במטוס באמצע טיסה
פגיעת ברק במטוס אינה נדירה כל כך, ויש סיכוי טוב שאפילו שהיתם במטוס בזמן שזה קרה. כיצד המטוס עומד בכזו מכת אנרגיה חזקה?
האם אי פעם נמצאתם במטוס שנפגע ע"י ברק? מה באמת קורה כשמטוס, שרובו עשוי מתכת שמוליכה זרם חשמלי, נפגע על ידי ברק?
פגיעת ברק במטוסים אינה דבר כל כך נדיר. למעשה, כמעט כל מטוס נוסעים נפגע על ידי ברק לפחות פעם בשנה. יש סיכוי טוב שאפילו נמצאתם במטוס כזה בזמן שברק פגע בו, אבל פשוט לא שמתם לב שזו הייתה מכת ברק, ולא סתם "הפרעה טכנית" בנתיב הטיסה החלק שלכם.
- מדוע מסכות החירום במטוס מספקות אוויר רק ל-15 דקות?
- מה קורה כשאתם מורידים את המים במטוס?
- נהג, שים גז: למה מטוסי נוסעים טסים היום לאט יותר מבסבנטיז?
פגיעת ברק פוגעת בדרך כלל באחד מקצותיו של המטוס, כמו קצה הכנף או האף, עוברת דרך גוף המטוס, ואז יוצאת דרך קצה אחר שלו. כיוון שהברק נושא מטען חשמלי רב והטמפרטורה שלו גבוהה ביותר, רבים מניחים שמטוס שנפגע יעלה מיד בלהבות ויתרסק. אך ברוב המקרים, ברקים לא משפיעים עד כדי כך. המטוס ממשיך לתפקד כרגיל, אפילו אחרי שנפגע על ידי ברק.
צפו: מטוס בואינג חטף מכת ברק ישירה דקות לאחר ההמראה
איך מטוס עומד בכזאת מכת אנרגיה חזקה?
ברקים נוצרים בתוך עננים כל הזמן; למעשה, לפעמים המטוס עצמו גורם להיווצרות הברק כשהוא עובר בתוך ענן. מטוסים מתוכננים כך שיוכלו לספוג מכות ברק חזקות בכל זמן ובכל מקום, מבלי לסכן את בטיחות האנשים שעל סיפונם.
מכת ברק עשויה להפיק כמות אנרגיה עצומה, אבל בעיקרון, וכמו כל מעגל חשמלי, הברק הוא בסך הכל זרם אלקטרונים בכיוון ספציפי. הדבר הטוב ביותר הוא כמובן לנסות ולהימנע מפגיעת ברק מלכתחילה. אבל אם זה בכל זאת קורה, הכי טוב לאפשר לו לעבור הלאה מבלי שבדרכו תעמוד כל התנגדות.
וזה בדיוק מה שמטוסים יודעים לעשות. גוף המטוס מורכב ברובו מאלומיניום ומתכות אחרות, שכולן מוליכות חשמל טובות. מספר מטוסים, כולל הדרימליינר והאיירבוס 350A, עשויים מתרכובת פחמן קלת משקל שמחופה בשכבה דקה של נחושת, המוליכה חשמל בצורה מצוינת. לכן מבנה המטוס הוא סוג של כלוב פאראדיי (מתקן שמונע משדות חשמליים מלחדור לתוכו), שמבטיח את הבטיחות המוחלטת של האנשים שבתוכו.
איך ניתן להימנע מפגיעת ברק במטוס?
אמנם המטוס המודרני מתוכנן כך שיעמוד בפני מכת ברק מבלי שזו תשפיע על הנוסעים והצוות, אך אין זה אומר שמטוסים בטוחים לגמרי מפני ברקים. לעתים קורה שטייסים מדווחים על נזקים לא קטלניים בחלק מהמטוס או על אובדן תקשורת זמני בעקבות מכת ברק. לכן מושקעים זמן רב, מאמץ ומחשבה בקביעת נתיב הטיסה כדי להימנע עד כמה שניתן מכניסה לאזורים שמועדים לפגיעות ברק.
משום שבעבר אירעו מספר תאונות לא קטלניות בעקבות מכות ברק, צעדים מונעים הם דבר בעל חשיבות עליונה. בהינתן העובדה שאתם "עפים" בגובה של עשרות אלפי מטרים מעל הקרקע, תמיד עדיף לא להגיע בכלל לשימוש במאפייני הבטיחות נגד ברקים, על ידי מניעה מכניסה לאזורים שמועדים להם. אף פעם לא מומלץ להתגרות בגורל.