ראיון כלכליסט
"חכו שנתיים, יהיה שיפור במצב התחבורה"
שר התחבורה ישראל כץ חושף את סבך הלחצים סביב התקנת מערכות בטיחות ברכבים. לטענתו, הוא אפילו לא בדק אם אובר טובה לתחרות. כץ מבטיח שבסוף 2019 סבל הפקקים יפחת על רקע פתיחת נתיבי תחבורה ציבורית בגוש דן, ומציע להקים אי מול עזה שיספק לה חשמל ומים, כדי שלא נהיה אחראיים לאסון הומניטרי
הקטסטרופה התחבורתית בישראל הופכת לבלתי נסבלת יותר ויותר עם כל יום שעובר. פקקים אינסופיים, עשרות אלפי מכוניות שעומדות במטרופולינים ומערך הסעת המונים שלא נותן מענה אמיתי לצורכי התושבים. ובכל זאת, שר התחבורה ישראל כץ אופטימי. לתפיסתו, הפקקים הם לא מנת חלקו רק של עם ישראל אלא של כל המדינות המפותחות, גם כאלו המצוידות במערכי רכבות תחתיות שפועלים בשבת.
- רפורמת התחבורה של כץ: מוניות שירות בשבת והחזר כספי לנהגים שלא ייכנסו לעיר בשעות העומס
- הותר לפרסום: ראש לשכתו של השר ישראל כץ נחקר באזהרה בפרשת השחיתות
- תקנות חדשות יאפשרו נסיעות שיתופיות בישראל - עד שתיים ביום למכונית
"הייתי לאחרונה בניו יורק. אם היו בתל אביב פקקים כמו שיש שם, הממשלה היתה נופלת", אמר כץ בראיון ל"כלכליסט". "יש תשתית לתחבורה אלטרנטיבית וזה מה שאני בונה כרגע. עבור חלקים נרחבים באוכלוסייה זה קורה לאט כי יש בעיה של נתיבי תחבורה ציבוריים. תזכור שאני הכנסתי את הרב־קו ועשיתי את השילובים של התעריפים, ועכשיו גם הכפלתי את מספר מוניות השירות שיעבדו בשבת. לא בכדי בשנתיים האחרונות היתה עלייה של 12% בשימוש בתחבורה הציבורית, וזה נגד המגמה של 20 השנים האחרונות".
אז אתה רואה מחלפים ואנחנו רואים פקקים?
"קיבלתי מצב מביך. יש שיפור בתחבורה הציבורית באזורים מסוימים כמו חיפה, ירושלים, באר שבע, אשדוד וראשון לציון. בתוך תל אביב וערי הלוויין יש בעיה של נתיבי תחבורה. האכיפה עברה לעיריות, חתמנו על הסכמים עם החברות וזה יקרה ויהיה שיפור".
אבל כל יום זה נראה יותר גרוע.
"בתחבורה ציבורית חייבים להסתכל על כל הפאזל. התועלת תהיה רק כשהפאזל יתחבר. השלב הבא זה עלייה לאוטובוס בלי מגע עם הנהג. אני מעריך שזה יקרה בטווח של שנה עד שנתיים וחצי, ואז אנשים יוכלו להגיע עם אוטובוסים בתוך חצי שעה במקום בשעה וחצי. גם הרכבות הקלות ייכנסו אל הפאזל הזה, ואז השינוי יקרה במלוא התנופה".
מתי נרגיש שיפור?
"בשנה הבאה יחלו לפעול נתיבי תחבורה ציבורית בכל ערי המרכז. בתוך שנתיים הכל יסתיים, כך שעד סוף 2019 יהיה שיפור. התפקיד שלי זה לוודא שזה יקרה. זוכר את פיצוץ גשר מעריב באוגוסט 2015? זה היה המקום היחיד שאף אחד לא נדחף להיכנס לפריים, כי הם חששו שכלום לא יקרה עם זה. אפילו חולדאי לא בא".
ואם כבר תחבורה ציבורית, אי אפשר שלא להזכיר את המאבק שניהל כץ מול חברת אובר (Uber), שביקשה להפעיל בישראל את השירות שלה, שמאפשר לאנשים פרטיים שאינם בעלי רישיון להפעלת מונית להסיע נוסעים.
לפני כחודש הסתיים המאבק, כאשר נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב איתן אורנשטיין פסק שהשירות אינו חוקי. בשבוע שעבר הגדיל לעשות האיחוד האירופי, שקבע שאובר אינה חברת הייטק שמתווכת בין נהגים לנוסעים אלא חברת מוניות לכל דבר. פסיקה זו תחייב אותה לשלם על רישיונות ולהעסיק את הנהגים כשכירים, מהלך שצפוי לבטל את המודל הכלכלי שבאמצעותו פעלה עד היום.
"אין לי שום מלחמה באובר. לא הגעתי לשלב של לשקול מה עושים עם הפעילות שלהם והתחרות הלא הוגנת שלהם. אנחנו בעד קידום טכנולוגיה, אבל תפיסת המשרד היא שאין צורך להכניס עוד מכוניות פרטיות לעומס שיש היום בכבישים. בניו יורק השירות טוב אבל הוא רק מוסיף מכוניות ובישראל הדבר האחרון שצריך זה עוד מכוניות פרטיות. המשימה היא להעביר נוסעים למוניות השירות ולאוטובוסים. המעבר יגיע עד לרמה של 40% כבר בשנים הקרובות".
היה דיל עם מובילאיי?
נושא נוסף שהעלה את שמו של כץ לכותרות בשנה האחרונה היה מערכות הבטיחות לרכב, המסוגלות לזהות סטייה מנתיב או התנגשות ברכב אחר. תחום זה נחלק לשניים: מערכות חיצוניות שמותקנות ברכב ויודעות להתריע לפני סטייה או התנגשות, ומערכות מקוריות מהיצרן שיודעות לבלום או לתקן את הסטייה באופן אוטונומי.
רוב המכוניות בישראל משווקות ללא המערכות המקוריות. בכל הנוגע למערכות החיצוניות, השוק המקומי נשלט ביד רמה על ידי המערכות של מובילאיי — החברה מירושלים שנמכרה השנה לאינטל העולמית תמורת 15 מיליארד דולר. השליטה של מובילאיי, שמחזיקה ביותר מ־95% מהשוק הזה, גררה לא מעט ביקורת כלפי כץ בשנה החולפת.
"המערכות הללו יכולות לצמצם את תאונות הדרכים. הוויכוח הוא בכמה הן יצמצמו — עשרות אחוזים או עשרות רבות של אחוזים", אמר. "הנושא הובא לממשלה ושם הוחלט להטמיע את המערכות ולהסמיך את שר האוצר משה כחלון ואותי לשים את זה במכוניות חדשות וישנות. כשזה הבשיל, גיבשתי צו שמורה שהחל בינואר הקרוב בכל רכב חדש תהיה מערכת התרעה.
"אחרי שעברה החלטת הממשלה זימנתי את מלי סיטון, היועצת המשפטית של המשרד, ואמרתי לה שבגלל שיש חברה דומננטית בתחום ובגלל שיש הליך תחרותי להתקנה בכל רכב, אני מנחה שהכל יהיה תחת הפיקוח שלה כדי לוודא שוויוניות ותחרותיות. בנוסף קראתי למנכ"לית המשרד קרן טרנר והנחיתי אותה להוביל את התהליך בשקיפות מול כל צמרת האוצר ומשרד המשפטים כדי שלא ייווצר מונופול. מה קרה? בסוף גיבשו המנכ"לית והיועמ"ש של המשרד ומשרד המשפטים והאוצר הנחיות שיבטיחו שיהיו כמה שיותר חברות. תקפו אותנו שהפחתנו את הדרישות כדי שיהיו שלושה ספקים, והנה מנגד בא מישהו שתוקף את התחרות מול מובילאיי".
זה עבר חלק? מישהו התנגד?
"מובילאיי לא השפיעה על כלום ולא קבעה כלום, וזה על דעת משרדי האוצר והמשפטים. הנה אני מגלה לך, מובילאיי התנגדה לכך שהחברה הקוריאנית שמוכרת מערכות בטיחות תתמודד במכרז בטענה שהיא לא עומדת ברמה הנדרשת. אבל המשרד וידא חד־משמעית שהיא עומדת בתנאי הסף. אם מובילאיי חוששת, כנראה שיש תחרות".
לדברי כץ, הסיפור האמיתי הוא בכלל מאבק שהתנהל מאחורי הקלעים בין משרד התחבורה לבין גורמים שניסו למנוע את התקנת מערכות הבטיחות כולן. "מי שמוכר כאן חלפים לא רוצה את מערכות ההתרעה, כי הן מורידות את מספר התאונות ואז קונים פחות חלקי חילוף. זה מקור הכנסה עצום ליבואנים. ידוע בכל העולם שמי שעוסק ביבוא רכב מתנגד להטמעת המערכות האלה. ברגע שהוצאנו את הצו, זיהיתי גורמים עסקיים שפעלו כדי למנוע את כניסתו לתוקף בינואר. הכל נעשה משיקול עסקי".
לדברי כץ, בשבועות האחרונים נפוצו ברשתות החברתיות שמועות שלפיהן התערב במכרזי הרכבת הקלה. ביום חמישי הגיש תלונה במשטרה על הוצאת דיבה.
"אני אגיד לך מה יקרה: יש תהליך טבעי של התקנת מערכות מקוריות מחו"ל — והוא יתגבר. בסוף המכוניות יגיעו מצוידות במערכות אוטונומיות, ורכישת המערכות החיצוניות תהפוך לתופעת שוליים. כל אחד ירצה להתהדר שהוא מביא רכב יותר בטיחותי".
אמרו שהיתה השפעה חיצונית.
"זה שמובילאיי חברה גדולה, זה לא יעזור להם. שים לב שבכל פעם שיש מהפכה בתחום התחבורה, תוקפים אותי. קח את נושא יבוא האוטובוסים. פעם כל אוטובוס עלה 1.3 מיליון שקל, היום זה חצי. הבעלים והיבואנים הפסידו כמעט 700 אלף שקל על כל אוטובוס. קח 1,000 אוטובוסים ואתה מגלה שמעל 2 מיליארד שקל חוזרים למערכת. היה לי אותו דבר עם אלון חסן בנמל אשדוד. לא התקפלתי, והנה מקימים שני נמלים חדשים. אותו דבר היה ברכבת עם גילה אדרעי, והנה הרכבת מתפתחת, וגם ברשות שדות התעופה עם הוועד, ותראה מה קרה עם מדיניות השמים הפתוחים".
התחנה הבאה
כץ הוא לא רק שר התחבורה, אלא עומד גם בראש משרד המודיעין ומשמש כחבר קבינט. מתוקף תפקידים אלו, הוא נחשף לחומרים ודיונים שעוסקים גם במה שקורה מעבר לגבולות המדינה. "המערכת הביטחונית קצת הופתעה מההכרעה בסוריה", אמר. "הנחת העבודה היתה שלא תהיה הכרעה בין אסד למורדים בשנים הקרובות, אבל זה מה שקרה וההתפשטות האיראנית קיבלה תאוצה".
לכץ יש מה לומר גם בכל מה שקשור לביטחון בגזרה הדרומית. "אין לנו מה לחפש בעזה, ולצערי נשארנו עם אחריות הזויה על האוכלוסייה שם. צריך להקים אי מול חופי עזה עם מתקני התפלה וחשמל ושיספק להם שירותים אזרחיים — ושאנחנו נשאר אחראים רק ברמה הביטחונית. זה טוב לאזרחים וטוב לישראל ובכירי הצבא תומכים בזה. אם יתרחש אסון הומניטרי בעזה, זו תהיה אחריות שלנו".
בבחירות האחרונות כץ קיבל הבטחה מראש הממשלה בנימין נתניהו: תשודרג לאחד משלושת התפקידים הבכירים — שר האוצר, החוץ או הביטחון. אבל התוצאות בקלפי היו כשהיו, וכץ נלחם רק כדי להישאר עוד קדנציה במשרד התחבורה. היום הוא כבר לא מסתיר את השאיפות שלו לעלות מדרגה וביום שנתניהו יפרוש לרוץ הכי גבוה שאפשר.
אחרי שלוש קדנציות רצופות אפשר לומר שמיצית את משרד התחבורה?
"אומרים שהתלמיד המצטיין לא נשאר כיתה. אין נוהל כזה. אז אהיה גם ראש ממשלה וגם שר התחבורה, כי מהפכת התשתיות היא האתגר הגדול ביותר ואני מרגיש שאני משנה את המדינה. ארצה להתמודד על ראשות הממשלה כשנתניהו יפרוש".
זה יכול לקרות מחר בבוקר.
"אני לא יושב עם סטופר. אמרתי שיום אחרי שנתניהו יפרוש אתמודד על ראשות הליכוד והממשלה. אני לא מתעסק בזה כל היום, אבל זה החזון".
בתחילת החודש עצרו את ראש המטה שלך עידן פרץ בחשש למעורבות בחקירות דוד ביטן.
"לפי הפרסומים שהיו, זה לא קשור אליי. עידן חזר ועובד. אין לי נגיעה לנושא. אני מכיר את עידן הרבה שנים ומחשיב אותו לישר. יש לי אמון מלא במערכות החוק וכך אמרתי מההתחלה".
מתי יהיו בחירות?
"בנובמבר 2019. הקואליציה לא רוצה עכשיו בחירות. גם ראש הממשלה אומר את זה. המצב במדינה יחסית טוב. בתחום שלי המצב טוב — וזו אמירה שחוצה מחנות פוליטיים. כולם מרגישים את זה. מאז קום המדינה לא היתה תחבורה ציבורית ביישובים הערביים — עכשיו יש. והנה יש לך שמים פתוחים - כל המדינה טסה".