רפורמת התחבורה של כץ: מוניות שירות בשבת והחזר כספי לנהגים שלא ייכנסו לעיר בשעות העומס
לפי התוכנית שהציג שר התחבורה מספר מוניות השירות בערים יוכפל ותופעל בהן אפשרות לשימוש ברב קו בכל ימות השבוע מלבד שבת; הניסוי להפחתת הפקקים על ידי תמריץ כספי של מאות שקלים לנהגים פרטיים שלא יסעו בשעות העומס - חוזר
שר התחבורה ישראל כץ הוציא הבוקר (ד') רשמית את הרפורמה לשיפור למערך התחבורה הציבורית.
כפי שפורסם אתמול ב"כלכליסט", עיקרי הרפורמה הם הוספת 1,700 קווי מוניות שירות לכ-800 הקווים שפעילים כבר היום, כאשר כאן מחדד כץ שאותם מוניות יקלטו לתוכם אפשרות לשימוש ברב קו בימות השבוע. לעומת זאת, בסופ"ש הרב קו יהיה מושבת. היועצת המשפטית של משרד התחבורה, מלי סיטון, הסבירה במסיבת העיתונאים כי הנימוק העיקרי להשבתת הרב קו בסופ"ש הוא משפטי. לטענתה, אם השימוש ברב קו היה מותר גם בסופי שבוע, משמעות הדבר היא שהמדינה מסבסדת את נוסעי התחבורה הציבורית בשבת, מהלך שנוגד לכאורה את הסטטוס קוו במדינה ואינו מותר על פי התקנות הקיימות. "אין תחבורה ציבורית בשבת וזה מהלך שנוגד את הסטטוס קוו. לא נשנה את מה שבמקובל בשבתות אבל כן נרחיב את מספר האפשרויות ללקוחות עם מאות קווי מוניות שירות שיפעלו בשבתות וחגים", אמר כץ.
אז מה ישאר מהרפורמה? במשרד התחבורה מבטיחים שכבר בשבועות הקרובים יצאו למכרזים כ-120 קווים בקרוב לכ-25 אשכולות, זאת להפעלת מוניות שירות לאורך כל השבוע (כאמור עם אפשרות לשימוש ברב קו רק בימי השבוע). אלו יפנו את הנוסעים למכרזי תעסוקה, בתי חולים ומקומות בילוי. אותם נהגים שהחזיקו עד היום קו מונית שירות, אבל לא הפעילו אותו משיקולים כלכליים, יוכלו לקבל פיצוי ברמה שטרם נסגרה בין שמרד האוצר למשרד התחבורה. הכוונה היא להעניק פיצוי דיפרנציאלי כלומר מי שהחזיק קו מושבת לאורך שנים יקבל אפשרות להשתתף במכרזים או מנגד ידרש לוותר על הקו ללא פיצוי כספי. מי שכן רכש קו והפעיל אותו יזכה למענק ומסוים שיקבע בהמשך.
נהגים יחזרו לקבל כסף כדי לא להכנס לעיר בשעות העומס
הרפורמה השניה עליה הכריז כץ היא הוצאה מהקפאה של פיילוט "נעים לירוק". מדובר בוויסות תנועה מתקדם במסגרתו כמה עשרות אלפי נהגים יתבקשו להכנס ולצאת מהערים בשעות השפל בתמורה למענק כספי של עד כמה מאוד שקלים בחודש. כזכור, כץ הקפיא את הניסוי הזה למרות שהשלב הראשון שלו נחל הצלחה עם הורדת 16% מהפקקים, מחשש שהאוצר ימנף את זה כדי להטיל "מס גודש". למעשה, גם המלצת בנק ישראל לחדש את הניסוי לא צלחה, עד שמשרד התחבורה הגיע להסכמות עם משרד האוצר על מימון הניסוי.
במסגרת הניסיון המחודש חברת נתיבי איילון תוציא קול קורא לנהגים להשתתף בניסוי. מדובר על 20 עד 40 אלף נהגים, שכל אחד מהם יאשר להתקין ברכבו מכשיר שמנטר את שעות הנסיעה שלו. בכל פעם שבעל הרכב יסכים לנסוע בשעות השפל (למשל לפני 6 בבוקר או אחרי 8 בערב בימי השבוע) הוא יזכה לתמרוץ כספי של כמה מאות שקלים לחודש, ובתנאי שיתמיד עם שינוי דפוסי הנהיגה שלו לאורך זמן.
הרפורמה השלישית עליה הכריז כץ היא למעשה פעימה שנייה בהוזלת מחירי התחבורה הבין עירוניים באוטובוסים. כאן ההוזלה אינה על מחיר נסיעה בודדת (שלא ישתנה) אלה על האפשרות לרכוש מנוי יומי או שבועי שיאפשר מעבר בין אוטובוסים לרכבות או רכבות עירוניות במחיר זול מאשר רכישת כרטיס נסיעה לכל כלי תחבורה בנפרד.
לטענת מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר אייל, עלות הרפורמה תגיע לכ-250 עד 350 מיליון שקל, כאשר לוחות הזמנים קצרים יחסית עם שאיפה להשלים את כלל המהלכים עד סוף 2018, כלומר כשנה מהיום.