הלפרין בעד אובר: לפצות את בעלי המוניות בתמורה לפתיחת שוק התחבורה השיתופית
לפי הממונה על ההגבלים, המדינה לא יכולה להישאר סגורה לקדמה הטכנולוגית המאפשרת הסעת לקוחות במחירים זולים, באמצעות אפליקציות כמו אובר, אולם לא התייחסה לאובר ישירות. לאחרונה ביהמ"ש הקפיא את שירותי המוניות של החברה
הממונה על ההגבלים העסקיים מיכל הלפרין תמליץ לממשלה לפצות את כל בעלי המוניות שהחזיקו "מספר ירוק" כדי לפתוח את שוק התחבורה השיתופית לתחרות. הלפרין כותבת את ההמלצה שלה בדו"ח חדש שחוזר בראשי פרקים על עמדת הלפרין משנה שעברה, לפיה מדינת ישראל לא יכולה להישאר סגורה לקדמה טכנולוגית שמאפשרת הסעת לקוחות בשוק בו המחיר הזול הוא הפרמטר העיקרי בשוק.
לפי הדו"ח "האסדרה של תחום שירותי התחבורה בישראל היא מיושנת, ובשל כך, ההיצע והמגוון של שירותי התחבורה בישראל מוגבל. בשנים האחרונות, התפתחו במקומות שונים בעולם שירותי "תחבורה משתפת" – שם כולל לשירותי תחבורה המבוססים על תיווך מקוון בין נוסעים לנהגים, במסגרתו נהגים, "משתפים" מושבים פנויים בכלי רכב עם נוסעים המעוניינים בשירותי תחבורה" ולכן "הממשלה, ובפרט משרד התחבורה יכולים לפעול להסרת חסמים המונעים הנאה מהיצע רחב יותר של שירותי תחבורה". עוד טוענת הלפרין ש"למיטב ידיעתנו, למשרד התחבורה התנגדות להסרת החסמים האמורים ולהפחתת נטל האסדרה, אולם הוא מעולם לא פירסם עמדה סדורה בכל הנוגע לנושאים אלה. בהיעדר הסבר, עמדת משרד התחבורה עומדת בניגוד לחובה מוטלת עליו מכוח סעיף 11 לחוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות".
ומה לגבי המוניות הקיימות? הלפרין כותבת ש"אם תימצא הצדקה לכך, ניתן לשקול לפצות קבוצה מובחנת זו", אולם באותה נשימה מטילה ספק אם בכלל מגיע להם פיצוי, כאשר בחלק מהמדינות הפיצוי היה חלקי.
נכון להיום נעים בישראל כ-20 אלף נהגי מוניות, כל אחד מהם שילם בעבר כ-250 אלף שקל עבור רישיון הסעת נוסעים בתשלום. לפיכך, היקף הפיצוי עשוי לנוע בין 5 מיליארד שקל (פיצוי מלא) לעד 2.5 מיליארד שקל באם מישהו במשרד האוצר יחליט לפצות את הנהגים בצורה דיפרנציאלית, כלומר תשלום מלא למי שרק רכש את הרישיון ותשלום חלקי עד אפסי למי שרכש אותו לפני עשור ויותר. כך או כך, לשאלת כלכליסט מאיפה יגיע הכסף והאם משרד האוצר בכלל תומך במהלך ענו בסביבת הרשות שהם "גוף מייעץ" וזה לא בתחום שלהם.
הלפרין כאמור אוהדת את שירותי התחבורה השיתופית ובעבר כתבה לחברי הכנסת ש"אסור שאינטרסים של בעלי המוניות ימנעו או יעכבו את שינוי מדיניות הרגולציה הקיימת, לצורך פתיחה של ענף התחבורה לתחרות חופשית, והטמעה של טכנולוגיות מודרניות אשר מביאות איתן בבירור רווחה משקית גדולה".
הלפרין חוזרת על הקביעה הזו בדו"ח זאת מבלי להתייחס ישירות לאובר, כאשר הבעיה הגדולה שלה היא שהדו"ח נכתב לפני פסיקת ביהמ"ש המחוזי מלפני שבוע, שהקפיא את שירותי המוניות השיתופיות של אובר תחת מספר טענות, העיקרית שבהן שאין כיסוי ביטוחי לנוסעים במקרה של תאונה. הלפרין טוענת שהמדינה יכולה לתת מענה לכל הבעיות, אולם ההמלצות שלה עלולות להתקל במשוכה משפטית נוספת והיא הדיון שיתקיים בינואר בביהמ"ש לתעבורה, שם משרד התחבורה תבע את אובר על פעילות כנגד החוק.