ליצמן: "צריך לרסן את התחרות בין קופות החולים"
שר הבריאות הבהיר בדיון בכנסת כי הצעת החוק הפרטית להגבלת התחרות בין הקופות לא תישאר כפי שהיא. "תחרות זה בסדר, אבל זה שבין לילה חוטפים מבוטחים ויש מאכערים – זה לא, את זה צריך להפסיק"
12:1308.11.17
שר הבריאות יעקב ליצמן הבהיר היום (ד') בדיון בכנסת כי הצעת החוק הפרטית להגבלת התחרות בין הקופות לא תישאר כפי שהיא. "תחרות זה בסדר, אבל זה שבין לילה חוטפים (מבוטחים, ס"ק) ויש מאכערים – זה לא, את זה צריך להפסיק", אמר השר בדיון מיוחד בנושא שהתקיים בוועדת הבריאות, "אם אמצא נוסחה שמקובלת על כולם ונסתדר, יכול להיות שנבקש להוריד את החוק. ניסיתי שנה שלמה ולא הצלחתי. כולם מבינים שצריך לרסן את התחרות הזאת".
קראו עוד בכלכליסט:
- השרים אישרו את ההצעה להגביל את התחרות בין הקופות, גם ליצמן תומך
- הפתעה: מי ניסח את החוק לריסון התחרות בין קופת החולים?
- ועד קופת חולים מאוחדת: אחיות נוטשות לטובת אסותא אשדוד
מנכ"ל לאומית נסים אלון, שכפי שדווח ב"כלכליסט" עמד מאחורי הצעת החוק שהגיש ח"כ דודי אמסלם מהליכוד, אמר בדיון, כי "הקופות מפרות את הכללים. צפצוף מוחלט. מעסיקים סוכני מכירות, מאכערים שעוברים מדלת לדלת, משלמים שוחד לעבור מקופה לקופה. רופאים ועסקנים אומרים: 'אנחנו עושים אקזיט על המרפאה'. אני מעריך שחצי מיליארד שקלים בשנה הולכים על מכירות ולא על תרופות".
יעקב ליצמן שר הבריאות צילום: אלכס קולומויסקי
מנכ"ל קופת חולים מאוחדת, זאב וורמברנד, השיב לו כי "מוטב שהצעת החוק של ח"כ אמסלם לא היתה באה לעולם. לא יכולה להיות הצעת חוק פרטית שנכתבה על ידי יועצת משפטית של קופת חולים לאומית. איתי לא דיברו על זה".
הצעת החוק נועדה, לפחות כלפי חוץ, להגביל את התחרות הקשה המתנהלת כיום בין הקופות, אך לא פחות מכך - לעצור את נטישת המבוטחים מלאומית לשלוש הקופות האחרות. לפי דו"ח המעברים בין קופות שפורסם בשבוע שעבר, ללאומית הצטרפו השנה כ־32 אלף מבוטחים חדשים, ו־45 אלף נטשו אותה. זאת לאחר שבשנה שעברה עזבו אותה 44 אלף מבוטחים, והצטרפו אליה רק 23 אלף. מי שנהנית מהדימום של לאומית אך גם מנטישת הקופות האחרות היא מכבי, שגם השנה ממשיכה להיות היחידה השומרת על מאזן חיובי בין מצטרפים לעוזבים. במלים אחרות, המצב הנוכחי מועיל למכבי.
חשוב לציין שישנו רציונל מסוים ברצון לרסן את התחרות בין הקופות שהפכה באחרונה לברוטאלית במיוחד. כך למשל התחרות התאפיינה במצבי קיצון של הפעלת אותם מרכזי שירות עם מוקדנים שפעלו להעברת מבוטחים מקופה אחת לאחרת - לעתים באופן אגרסיבי תוך שימוש במסדי נתונים אישיים, "גניבת" רופאים מקופה אחת לאחרת על מנת שהמטופלים שלהם יעברו יחד אתם ועוד "תרגילים מלוכלכים" כגון פיתוי מבוטחים בהטבות ובמתנות.
ועדיין הצעת החוק הנוכחית טומנת בחובה כמה סעיפים מעוררי מחלוקת שעלולים לפגוע בחופש העיסוק של הרופאים וגם בטיב השירות הניתן למבוטחים.