האם שיטת חישוב שווי השימוש ברכב לעצמאים תשתנה?
בדיון בוועדת הכספים אמר יו"ר הוועדה גפני ששיטת החישוב מעוותת: "לא יכול להיות שאדם שמשתמש ברכב למטרות עבודה ישלם על כך מחיר יקר"; עוד אמר גפני שלא ייתכן שנציגי המדינה שנוסעים ברכבים משוריינים ישלמו יותר בגלל המיגון. "אם רשות המסים לא תשתף פעולה - נחוקק לפי הבנתנו"
האם שיטת חישוב שווי השימוש ברכב צמוד לעצמאים תשתנה? נושא זה עמד היום (ד') בלב דיון מיוחד בוועדת הכספים בנושא חישוב שווי השימוש ברכב.
- מגלגלים את הסיכון בשוק הרכב לתיק הפנסיוני
- נמל בלי חשבון: כך הצליחו עובדי נמל אשדוד לארגן לעצמם רכבי יוקרה
- נתניהו יקבל פטור מתשלום על חלק גדול משווי רכב השרד המשוריין; הנטו במשכורתו יגדל ב-3,000 שקל
כיום בישראל משולם שווי שימוש לרכב צמוד בסך של 2.48% מערך הרכב. כלומר, למשכורתו של מחזיק הרכב מתווסף בברוטו סכום בגובה 2.48% ממחיר הרכב כאשר הוא חדש.
נציגי העצמאיים מוחים על שיטה זו, מאחר שהרכב משמש בחלק ניכר מהזמן למטרת עבודה. לדברי יו"ר הוועדה, משה גפני, "יש עיוות בשיטה הנוכחית. לא יכול להיות שאדם שמחזיק רכב שהוא לחלוטין רכב עבודה - ישלם על כך מחיר יקר.
"אני לא מתכוון לדון פרטנית על כל אדם, אלא על קבוצות של עובדים שמשלמים מחיר גבוה על רכב שמיועד לעבודה. ננסה להגיע לפיתרון, יכול להיות שבסוף התהליך יהיו פחות הכנסות למדינה מהנושא הזה. הכנסות המדינה זה דבר חשוב, אך רשות המסים גובה הרבה כסף ממילא ולא ייתכן להקשות בנוסף ובצורה כה קשה על העובדים".
משה גפני, יו"ר ועדת הכספים | צילום: אלכס קולומויסקי |
גפני דרש מנציגי רשות המסים לחזור לוועדה עם נתונים לגבי שווי השימוש וההשלכות התקציביות על הכנסות המדינה לפי שיטות חישוב שונות, וטען "יש רכבים שברור שהם לא טובת הנאה ולא צריכים להיכלל בעניין הזה. כמו רכב ביטחון שאדם משתמש בו רק לצורך עבודתו.
"יש הצעה של ח"כ עודד פורר להפחית את שווי השימוש", המשיך גפני, "בנוסף, אפשר לחשב לפי הרכב עצמו - באיזה רכב מדובר ומתי יוצר. ייפגעו אלה שמחזיקים ברכב חדש, אך אלו עם רכב ישן ירוויחו.
בהמשך הדיון אמר גפני "אם לא יהיה שיתוף פעולה מצד רשות המסים, נחוקק לפי הבנתנו", וקרא ליועץ המשפטי לוועדה להיערך להכנת הצעת חוק שתיקח בחשבון את הדברים שעלו בדיונים. "אני נוטה לכיוון הגדרת הקבוצות, או לפיתרון שעודד מציע, שיישומו קצת יותר קשה.
"אנחנו לא יכולים להשלים עם המציאות הזו, שאדם נוסע עם רכב רק לצורך עבודה ואומרים לו שזו הטבה", סיכם גפני, "אם נטמון את הראש בחול כי זה מסובך ונשאיר את המצב כמו שהוא, תבוא התפרצות מלמטה ואז לאף אחד מאיתנו לא תהיה שליטה".
בהמשך הדיון התייחסה הוועדה לחברי כנסת ונציגי מדינה שנוסעים ברכבי פאר משוריינים וצריכים לשלם שווי שימוש לרכב צמוד משוריין.
בין היתר, ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל נוסעים כיום ברכבים מתוצרת סקודה ואאודי, שמצוידים בשריון מיוחד ההופך אותם לחסיני ירי - ומייקר את מחירם בשיעור של כמאה אחוזים.
תוספת השריון מייקרת את הרכב, ומי שהוגדרו בוועדת הכספים כ"שבעת סמלי השלטון" נדרשים מטבע הדברים לשלם שווי שימוש גבוה יותר על מכוניתם המשוריינת.
גפני טען כי "לכל הדעות, במקרים הללו מדובר בדרישות המעביד: מדינת ישראל ושירות הביטחון הכללי. שר הביטחון לא מבקש את זה". במהלך הדיון ציין גפני ש"עתה לאחר שהתברר שעל רכבים רגילים שהוסיפו להם מיגון לא היה צריך לבצע גילום, על המדינה יהיה להשיב כספים בגין שיטת זקיפת המס עד היום, שכן החשיבה את תוספות המיגון במחיר הרכבים", ואף הוסיף: "מיגון אינו טובת הנאה".
בסוף הישיבה נקבע כי אנשי רשות המסים יידרשו לחזור לוועדה עם תשובה לגבי כוונותיהם בסוגיה עד לחודש נובמבר. במידה שלא יחזרו עם תשובה או שיתנגדו לבצע שינוי מדיניות, ציין גפני כי ועדת הכספים "תתקן את הנושא בחקיקה מיוחדת".