חיפה כימיקלים מאיימת לסגור את המפעל ליד חיפה; כ-400 עובדים יפוטרו לפני ראש השנה
לטענת החברה, היא עושה זאת על רקע הוראת ביהמ"ש העליון להשבית את מכל האמוניה עד 18 בספטמבר, ובשל העובדה שמשרדי הממשלה לא מצאו פתרון לאספקת אמוניה לצפון
חברת חיפה כימיקלים הודיעה הבוקר (ג') על סגירת המפעל הצפוני שלה. מדובר במתקנים שנהנו מאספקת אמוניה שאוכסנה במכל שמוצב שם, אולם על רקע הוראת ביהמ"ש העליון להשביתו עד 18 בספטמבר, ותחת העובדה שמשרדי הממשלה לא מצאו פתרון לאספקת אמוניה לצפון החליטה החברה לסגור את האתר שממוקם בקרבת חיפה.
- הממשלה אישרה פתרון לאמוניה בלי לבחון אם הוא ישים
- משבר האמוניה: האתר הצפוני נשאר ללא פתרון
- חיפה כימיקלים תקזז ימי חופש לעובדים המושבתים
הפתרון הממשלתי היה הבאת אוניות קטנות של 2,000 טונות למפרץ חיפה, אולם בשבוע שעבר התברר שאלו יעגנו שם ארבעה ימים תמימים, מהלך שעיריית חיפה לא מוכנה לאשר בנימוק שאין הבדל בין תפעול המכל שם לבין הצבת אוניה עם מטען אמוניה למשך כמה ימים.
בהודעת חיפה כימיקלים נאמר כי "בשלושת השבועות האחרונים נענתה החברה לבקשת ועדת הכספים והקפיאה את הליכי הסגירה. שרי המשפטים, הכלכלה והגנת הסביבה כנסו את כל הגורמים המוסמכים לדיון עם עירית חיפה על מנת להחליט על הפתרון הבטוח והישים ביותר ליבוא אמוניה לתעשיית הדשנים. על אף שמומחי המשרד להגנת הסביבה כמו גם רשויות הביטחון הכריעו כי הפתרון הבטוח ביותר הינו יבוא באמצעות אוניה קטנה והזרמה ישירה למפעל הצפוני, ראש עיריית חיפה יונה יהב מתנגד לפתרון זה באופן מכוון מתוך כוונה לחבל במאמצים לאפשר לחברה להמשיך לפעול, תוך שהוא מתעלם הן מהאינטרס הביטחוני של תושבי העיר, הן מגורלם של אלפי עובדים התלויים בחיפה כימיקלים והן מהעובדות והכל לשם פופוליזם ורצון לשוב ולהיבחר לראשות העיר".
לפיכך, חיפה כימיקלים הודיעה לוועד העובדים על כוונתה לסגור את המפעל ומכתבי הזמנה לשימוע לפני הפיטורים יישלחו בימים הקרובים. משמעות הדבר שכ-400 איש יפוטרו לפני ראש השנה, והיצוא של החברה, בשווי של כ-1.5 מיליארד שקל בשנה, יספוג קיצוץ של עשרות רבות של אחוזים.
עוד נאמר בהודעת החברה: "לאור תמיכת הרשויות המקומיות בדרום, החברה עושה כל מאמץ להחזיר את המפעל במישור רותם לפעילות באמצעות איזוטנקים (מכלים קטנים - ל"ג), שאושרו לשימוש על ידי המשרד להגנת הסביבה רק למפעל הדרומי. המדובר בפתרון מורכב היות שאין די איזוטנקים (מכולה להובלת צובר נוזלי שבנויה ממסגרת מרובעת ובתוכה מכל עגול – טנקר בפחים של עד 22,000 ליטר) זמינים בעולם ונהיה תלויים במילוי מחדש בקנה מידה גדול בטורקיה ובמצרים. ההערכה היא כי המפעל יוכל לחזור לפעילות חלקית רק לקראת ראשית דצמבר. החברה מקווה שממשלת ישראל תממש את החלטתה ותיישם את פתרון האוניות הקטנות".