$
בארץ

הממשלה מאיימת להפקיע אדמות למסילת רכבת באיילון

ל"כלכליסט" נודע כי משרדי האוצר והתחבורה מאיימים לקדם הצעת חוק שתאפשר הפקעת אדמות ממקווה ישראל בשל אי־הסכמות על הפיצוי לחברה

ליאור גוטמן 07:2422.08.17

משרדי האוצר והתחבורה מאיימים לקדם הצעת חוק שתאפשר הפקעת אדמות ממקווה ישראל ללא תמורה או תשלום, כדי לקדם את הקמת מסילת הרכבת הרביעית באזור המרכז. כך נודע ל"כלכליסט".

 

הסיבה לקידום החוק הם המגעים שהגיעו למבוי סתום בין הצדדים - אוצר ותחבורה מצד אחד ומקווה ישראל מצד שני - על הפיצוי הראוי שבית הספר החקלאי יקבל בתמורה לקבלת שטחים שישמשו כניקוז למסילת הרכבת.

 

מנהל רשות החברות אורי יוגב מנהל רשות החברות אורי יוגב צילום: אוראל כהן

 

 

לפי חוק מקווה ישראל שנחקק בשנת 1976 בניית מסילה רביעית של רכבת ישראל דורשת את אישורם של נפתלי בנט שר חינוך, מירי רגב שרת תרבות, אורי אריאל כשר חקלאות ואריה דרעי כשר פנים, וזאת לפני שמגיעים לוועדות הכנסת.

 

בממשלה טוענים שמקווה ישראל מנצל את החוק ודרש פיצוי שהגיע לכאורה לכ־150 מיליון שקל. מי שניסה לפשר בין הצדדים הוא מנהל רשות החברות אורי יוגב, אולם המגעים נתקעו. אז עלה את הרעיון לחוקק חוק עוקף מקווה ישראל כדי להקים שם את הקו הרביעי.

 

לפי נתוני משרדי הממשלה כ־75% מהשירות הרכבתי כיום מתנקז לציר איילון המונה שלוש מסילות: שתי מסילות לרכבות מהירות, שכל אחת מהן משרתת כיוון נסיעה אחד בלבד ומסילה לרכבות פרבריות, המשמשת לנסיעה בשני הכיוונים. בשנת 2016 גדל מספר הנסיעות ברכבת והגיע לכמעט 60 מיליון נסיעות, גידול של 13% ביחס לשנה הקודמת והכפלת כמות הנסיעות בהשוואה לשנת 2006.

 

פתיחת "הפקק באיילון" הינה תנאי הכרחי לשמירה על קצב גידול הנוסעים והרחבת היקף השירות.

 

באוצר אומרים בתגובה ש"משרד האוצר, בשיתוף משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל פועלים לקידום מהיר והסרת חסמים של פרויקט המסילה הרביעית באיילון שהוא תנאי הכרחי לפיתוח מערכת הרכבות בארץ".

 

מנכ"ל מקווה ישראל רונן צפריר אמר ש"יש דיונים על הקמה אך אין שום דבר קונקרטי שמתגבש להחלטה. ואנחנו עוד לא במספרים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x