קבינט הדיור אישר את הקטע הצפוני של "הקו הירוק" של הרכבת הקלה
אורכו כ-18.5 ק"מ והוא כולל 26 תחנות, ושתי שלוחות, אחת לרמת החייל והשנייה עד הרצליה; עוד אושרה הקמת חניון חנה וסע, תחנת רכבת ותחנות אוטובוס באזור שפיים וכן שינוי פניו של נמל חיפה
עובדים על תשתיות: קבינט הדיור בראשות שר האוצר משה כחלון אישר היום (ב') 3 תוכניות חדשות בתחומי התחבורה, התשתיות והספנות.
- תושבי רמת אביב נגד מעבר הרכבת הקלה בתוך השכונה
- נת"ע מקדמת פרסום מכרזים נוספים של הרכבת הקלה בת"א
- ועד נמל חיפה שובר שיאים: דורש דירה לכל עובד תמורת הסכם שכר חדש
אישור התוכנית הראשונה מתייחס למקטע הצפוני של "הקו הירוק" של רכבת העירונית שתעבור במטרופולין תל אביב. אורכו של המקטע כ-18.5 ק"מ והוא כולל 26 תחנות, ושתי שלוחות.
הראשונה אורכה כ-10.5 ק"מ, ותחילתה ברחוב ש"י עגנון בתל אביב, עם מעבר דרך הרחובות לוי אשכול, איינשטיין, חיים לבנון ושלום רוזנפלד. בהמשכו חוצה המקטע את נתיבי איילון ומסילות רכבת ישראל באמצעות גשר, עד לתחנת "הפארק" שתוקם על שדרות רוקח עם סיום בשכונת רמת החייל.
השלוחה השנייה תמשיך צפונה עד הרצליה ואורכה כ-8 ק"מ, כאשר יישומה תלוי בתוכנית לפינוי שדה התעופה שדה דב.
אפשרות אחת היא לנוע לאורך שדרות לוי אשכול והשניה לאורך רחוב אבן גבירול. שני המתארים מתחברים לרחוב איינשטיין ומתפצל לשתי זרועות נפרדות וקבועות; בתוואי הממשיך את רחוב אבן גבירול, ועובר ממערב לרמת אביב החדשה, אזורי חן, הקאנטרי קלאב והשכונות החדשות המתוכננות של הרצליה עד הגבול הדרומי של אזור התעשייה של העיר (הרצליה פיתוח).
בנוסף כוללת התוכנית, הקמת מתחם תחזוקה (דיפו) שיתפרס על שטח של כ-20 דונם עבור השלוחה להרצליה של הקו, בקצה הצפוני שלה, מצפון-מערב למחלף המתוכנן של הרב מכר בהרצליה.
יצוין שהקו הירוק נועד לחבר בין הרצליה בצפון לראשון לציון וחולון בדרום. עלות הקו כ-20 מיליארד שקל כאשר תאריך הפתיחה שלו מוערך לשנת 2024.
חניון בשפיים
במקביל, קבינט הדיור אישר תוכנית להקמת מרכז תחבורה המשלב חניון חנה וסע, תחנת רכבת ותחנות אוטובוס באזור שפיים.
הפרויקט מתפרס על שטח כולל של כ-265 דונם בתחום המועצה האזורית חוף השרון, במתחם הגובל בהמשך כביש 20 ממזרח, כביש 2 ממערב וכביש 541 מדרום. במסגרת התוכנית, יוקם חניון בן 3 קומות ובו כ- 7,000 מקומות חנייה לכלי רכב פרטיים. כמו כן, כ-60 מקומות חנייה יוקצו עבור תחנת הרכבת, כ-80 מקומות עבור חניון לילה לאוטובוסים, מקומות חנייה לאופניים ולאופנועים וכן רציפים עבור שאטלים.
המרכז אמור לשרת את הנתיב המהיר שיפתח שפם בתחילת העשור הבא לבאים מאזור צפון תל אביב, בדומה לנתיב המהיר לכניסה המזרחית של תל אביב מאזור נתב"ג. השאטלים שיופעלו שם (למי שיחנה את רכבו ולא יכנס איתו לתל אביב) מיועדים לאזור הקריה בתל אביב, הבורסה ברמת גן, שדרות רוטשילד בת"א, צפון רח' אבן גבירול בת"א, מתחם עתידים ואוניברסיטת ת"א. הנתיב המהיר הצפוני יצא למכרז יחד עם כוונה להקים עוד שני נתיבים ממזרח (לאורך כביש 5) ומדרום (מאזור ראשל"צ).
קבינט הדיור מבשר באותה נשימה שאושרה בות"ל (הועדה לתשתיות לאומיות) תוכנית הכוללת הקמת קומת חנייה נוספת במתחם שפירים הקיים עבור 2,000 מקומות חנייה נוספים. מדובר בקומה שנייה שאמורה הייתה לקום לפני שנה ויותר ותכנונה נתקע שוב ושוב בבירוקרטיה הישראלית
נמל חיפה משנה את פניו
התוכנית השלישית שאושרה היא הקמת חזית ים עירונית בחיפה. מטרת התוכנית היא לחבר את העיר חיפה לים תוך פינוי חלק משטחי הנמל הקיימים. החיבור יתבצע באמצעות הקמת חזית ים בחלקו המערבי של נמל חיפה שתופנה לטובת הציבור תוך שילוב שטחי מסחר ובילוי ותרבות תוך שיקום מחסני הנמל שם.
עוד אומרים שם שהתוכנית כוללת מתן עדיפות לשטחים פתוחים לציבור הרחב הכוללים טיילת חוף רחבה ורציפה, כיכרות ורחבות המתחברות למרקם העירוני הגובל - המושבה הגרמנית והעיר התחתית, לרבות המשך הטיילת מערבה עד התחברותה לשכונת בת גלים. כמו כן, תישמר הרציפות בין העיר לחזית הים העירונית באמצעות הוספת חיבורים להולכי רגל ורכב.
יצוין שפינוי הנמל טרם נסגר סופית מול העובדים ובעבר עלתה מהם דרישה של פיצוי לכל עובד נמל בדמות הענקת דירה בעיר.
"התוכנית היא צעד נוסף בדרך להפיכת חיפה לעוגן הכלכלי והמטרופולין הרשמי של הצפון. יישום תוכנית חזית הים יהפוך את חיפה לעיר חוף ברמה בינלאומית וכחיפאי אני גאה לאשר אותה היום בממשלה. התוכנית תעמיד את חיפה בשורה אחת עם ערי חוף רבות בעולם כמו ברצלונה, סן פרנסיסקו, סלוניקי והמבורג, אשר התמודדו בהצלחה עם אתגר דומה של הפיכת נמל תעשייתי לשטח ציבורי חי ומשגשג", אמר שר האוצר כחלון.