המירוץ אחר המרצדס נמשך: חילוט בהליך פלילי קודם למימוש נכסים
בית משפט השלום קיבל את עמדת יחידת החילוט בתיק של יגמור סאמר, החשוד בהלבנת הון: "אין הצדקה לשלול מהמדינה את זכותה וחובתה לממש את המרצדס"
תפיסה וחילוט במסגרת הליכים פליליים קודמים להליכי כינוס ומימוש נכסים, כך נקבע בפסק דין עקרוני של שופט בית משפט השלום בראשון לציון גיא אבנון, שקיבל את עמדת יחידת החילוט בתיק של יגמור סאמר, החשוד בהלבנת הון והעלמת מס של 100 מיליון שקל יחד עם חשודים נוספים. "אינני מוצא הצדקה לשלול מהמדינה את זכותה, שהיא גם חובתה, לפעול למימוש מכונית המרצדס", הסביר השופט.
בחודש שעבר פורסם ב"כלכליסט" המאבק המשפטי בין יחידת החילוט לבין כונס הנכסים סביב רכב המרצדס היוקרתי שנתפס במהלך חקירה של רשות המסים בעניינו של סאמר, קבלן בנייה שנעצר בפברואר 2016 על ידי מחלקת חקירות המכס של תל אביב ברשות המסים בחשד לקיזוז חשבוניות פיקטיביות. במסגרת החקירה תפסו הרשויות את מכונית המרצדס שלו ורכוש רב נוסף.
בפברואר השנה הגיש עו"ד ויקטור פישר, שהתמנה לכונס ומייצג את חברת כלמוביל, בקשה לבית המשפט לממש את רכב המרצדס המשועבד לחברה: "הרכב עומד כיום כאבן שאין לה הופכין במחסני המשטרה ואינו נחוץ כראיה, בזמן שערכו הולך ונשחק והחוב המובטח הולך ותופח. לטענתו, המחוזי בירושלים אישר השנה הליך דומה, ובניגוד לטענת יחידת החילוט כי ההליך הפלילי קודם להליך הכינוס.
מכאן החל הריב המשפטי בינו ובין יחידת החילוט, האחראית על תפיסה וניהול נכסים שנתפסו במסגרת החקירות הפליליות עד חילוטם. לטענת עו"ד דנה נאמן, העומדת בראש יחידת החילוט, הכונס "עקף" את הערכאה הפלילית ופנה להוצאה לפועל. במסמך שהוגש לבית המשפט על ידי עו"ד דנה גרובר מיחידת החילוט נטען כי שאיפתו של כונס הנכסים היא "להרוויח שכר טרחה גבוה הנגזר משווי הרכב בהליכי הוצאה לפועל".
השופט גיא אבנון קיבל בשבוע שעבר את עמדת יחידת החילוט ואישר לה למכור את המרצדס לפני שערכה ימשיך להישחק. היחידה התחייבה כי לאחר המכירה תעביר את הכסף לכלמוביל. השופט ציין בהחלטתו כי השאלה מי הגורם שיממש את הנכסים, יחידת החילוט או כונס הנכסים שמונה על ידי רשם החברות, טרם הוכרעה על ידי בית המשפט העליון. לפי השופט אבנון, במקרה של הליך פלילי, שנועד להבטיח אפשרות חילוט עתידי של נכס שנתפס, חלה על המדינה החובה לשמור על ערך התפוסים ובמסגרת זו היא יכולה למכור את הנכס כדי לשמור על שוויו, בעיקר כשמדובר במכונית.
"אין חולק על כך שמכונית המרצדס נתפסה על ידי המדינה כמה חודשים בטרם מונה עו"ד פישר ככונס נכסים", כתב השופט אבנון בהחלטתו. "משכך החובה לשמור על ערך המכונית מוטל על יחידת החילוט. מחובתה לשמור על ערך המכונית, אחריותה ואף חובתה לפעול למימוש המכונית בדרך של מכירתה, ולא ניתן להפריד בין חובתה לשמור על ערך התפוסים לבין חובתה ואחריותה לממש את הנכסים המתכלים, בדרך שתשמור על ערכם".
בנוגע להחלטת המחוזי בירושלים, שבו נקבע כי הכונס יממש את הרכב, ציין השופט אבנון כי אין מדובר בהלכה מחייבת: "במלוא הענווה, דעתי בעניין שונה מקביעתו של בית המשפט המחוזי. אינני מוצא הצדקה לשלול מהמדינה את זכותה, שהיא גם חובתה, לפעול למימוש מכונית המרצדס. העובדה שלאחר תפיסת המכונית מונה עו"ד פישר ככונס נכסים אינה יכולה לחתור תחת סמכות המדינה בגדרי הליך תפיסה פלילי".
בנוגע לשאלה מי ישיג סכום גבוה יותר ממכירת הרכב, השופט אבנון אמר כי אין בידיו לקבוע איזו מן הטענות נכונה: "מחד, אין ספק כי מכירת הרכב ללא חיוב בשכר טרחה מגדילה את ערך הנכס שייוותר בקופת המדינה. כמו כן יחידת החילוט היא לכאורה יחידה מקצועית שהוקמה בין השאר כדי למקסם את ערך הנכסים התפוסים והמחולטים בידי המדינה. מאידך, אין בכך כדי להפחית כהוא זה ממקצועיותו של כונס הנכסים, וחזקה על רשם ההוצאה לפועל כי מינה כונס נכסים שיהיה נאמן לתפקידו ויבצעו כראוי תוך מקסום ערך הרכב".
עו"ד אורי גולדמן ממשרד גולדמן ושות', המייצג את סאמר: "על אף החשדות לסכומי עבירות אדירים בתיקים מסוג זה, בתי המשפט שוכחים לעתים כי לחשודים עומדת חזקת החפות, ובשלב ראשון מדובר באנשי עסקים לגיטימיים. לפיכך אף שהרכב ברובו משועבד לכלמוביל, ראוי היה לשחררו ולאפשר חיי מסחר תקינים בין הצדדים. נראה כי לא יהא מנוס מלברר את הדברים במחוזי".