פרסום ראשון
פשרה: יבוטל האיסור הגורף של רשות הכבאות על פרויקטי תמ"א 38 ברחובות צרים
בין השאר הוחלט כי בפרויקטים המתבצעים ברחובות שבהם הדרך הפנויה צרה מ-2.7 מטר תבוצע בדיקה נקודתית ורק אחריה יוחלט אם לתת היתר ובאילו תנאים
פשרה במחלוקת עם רשות הכבאות על היתרי הבנייה לפרויקטים של תמ"א 38 ברחובות צרים תל אביב. בדיון שנערך אתמול (ד') הוחלט כי יבוטל האיסור הגורף שהטילה הרשות על פרויקטים של תמ"א 38 ברחובות צרים.
- מכשול חדש ליזמי פינוי בינוי: ריב בין כבאות לנת"ע
- רשות הכבאות נגד פתיחת מכוני בקרה לבנייה: הביאה לדחיית ההכרעה ב-3 שבועות
לפני חצי שנה נחשף ב"כלכליסט" כי הרשות התנגדה לאשר היתרי בנייה ברחובות שבהם הדרך הפנויה צרה מ-3.7 מטר וזאת בטענה כי רכבי הכיבוי הגדולים לא יוכלו להגיע במקרה של שריפה לבניינים.
נציב הכבאות דדי שמחי זימן את הישיבה שנערכה אתמול בלשכתו, בה נכחו גם ראש מטה הדיור במשרד האוצר אביגדור יצחקי, מ"מ ראש מינהל התכנון שירה ברנד, יו"ר איגוד חברות תמ"א 38 בלשכות אייל אוכמן ועו"ד אמיר הלר משנה למנכ"ל התאחדות בוני הארץ. בתום הדיום הכריע יצחקי כי יבוטל כאמור האיסור הגורף על ביצוע פרויקטים של תמ"א 38.
בפרויקטים המתבצעים ברחובות שבהם הדרך הפנויה (כלומר בין המכוניות החונות) צרה מ-2.7 מטר תבוצע בדיקה נקודתית ורק אחריה יוחלט אם לתת היתר ובאילו תנאים. במקרים מסוימים הרשות תדרוש גרם מדרגות נוסף שיאפשר הקמת פתח מילוט נוסף בכל קומה בבניין. על פי אוכמן, הבעיה בדרישה זו היא כי המדרגות יצמצמו את שטחי המגורים ובמגרשים קטנים הדבר עלול לפגוע בכדאיות הכלכלית של הפרויקט.
עוד סוכם כי במקרים בהם רוחב הדרך פנוי הוא 2.7 מטר עד 3.5 מטר- יידרשו מתזים (ספנקלרים) בכל הבניין, ותסומן רחבת היערכות לכבאית.
כמו כן, כדי לשפר את הנגישות לרכבי הכיבוי הוחלט להקצות תקציב של כ-15 מיליון שקל לקניית 15 כבאיות עירוניות קטנות.
במקרים שבהם רוחב הדרך הפנוי גדול מ-3.5 מ' דרישות בטיחות האש לא ישתנו, כלומר יינתנו היתרי בנייה כנהוג ערב המשבר.
אוכמן אמר ל"כלכליסט" כי הסיכום יאפשר קידומם של כמחצית מהפרויקטים בתל אביב. להערכתו יש עוד פרויקטים רבים ברחובות צרים מ-2.7 מטר והוא מטיל ספק באפשרות לקדמם תחת ההסכמות. "אני מכבד מאוד את ההחלטה האמיצה והמנהיגותית של אביגדור יצחקי ונציב הכבאות. אני חושב שכרגע צריכים למצוא פתרונות נוספים לבניינים ברחובות צרים". בין היתר הציע אוכמן לדרוש מהרשויות המקומית להגביל חניה של מכוניות רחבות במקומות בהם הדרך צרה.
הנציב שמחי אמר בתום הדיון כי הסיכום משלב בין הצורך לאפשר בנייה והתחדשות באזורים אורבניים לבין הצורך של רשות הכבאות לדאוג לביטחונם ולהגנתם של אזרחי ישראל במקרה של שריפה.