הבעיות של אובר
עזיבתו של המנכ"ל טראוויס קלניק היא רק צרה אחת
המנכ"ל טראוויס קלניק יצא השבוע לחופשה ללא תשלום וללא הגבלת זמן, "כדי להתאבל על אמו, שמתה לאחרונה", כשברקע הסערה הציבורית ודו"ח מיוחד על התרבות הסקסיסטית בחברה. עוד קודם לכן איבדה אובר את הנשיא ואת סמנכ"ל הכספים. במקביל, משרד המשפטים חוקר את תוכנית גרייבול של החברה, שאמורה לעקוף את הרגולציות בתעשיית המוניות; באובר מכחישים. אלפבית (לשעבר גוגל) הגישה נגדה תביעה שעלולה להתגלגל לכתבי אישום פליליים, בטענה שאנתוני לבנדובסקי, מהנדס לשעבר בגוגל, גנב את הטכנולוגיה ולקח אותה לאובר; באובר מכחישים. בינתיים המתחרה של אובר, ליפט, חברה לאלפבית במירוץ למכונית ללא נהג. ואם לא די בכל אלה, וגם בלי קלניק, החברה מתמודדת עם כמה אתגרי עומק רציניים.
המודל העסקי: אובר סיימה את 2016 בהפסד עתק של 2.8 מיליארד דולר. ההפסדים קטנים עם הזמן, אבל יש אנליסטים שטוענים שהמודל הבסיסי של אובר בעייתי ושאין לה דרך להגיע לרווחיות בשוק תחרותי.
בריחת מוחות: שורה של בכירים פרשו מהחברה, כולל איש המפתח אמיל מייקל, שעזב ממש השבוע על רקע סערת התרבות הסקסיסטית.
תרבות סקסיסטית: אובר ספגה טענות רבות על הטרדות מיניות ועל אפליה, והשנה הזמינה דו"ח עצמאי בנושא. השבוע התחייבה לקבל את כל המלצותיו לשיפור התרבות הארגונית.
סיכון משפטי: באובר קיוו שהתביעה מצד אלפבית תעבור לגישור, אבל בית המשפט הורה על קיום משפט עם מושבעים — ואסר על המהנדס שעבר בין החברות להמשיך בעבודתו על המכונית האוטונומית של אובר.
בעיות פוליטיות: בעקבות הצו השנוי במחלוקת שהגביל כניסת מוסלמים למדינה הוטל חרם של מוניות על נמל התעופה קנדי בניו יורק; אובר הפרה אותו, מה שהוביל לעזיבת מחאה של לקוחות. נוסף על כך, קלניק הסכים לכהן במועצת היועצים הכלכליים של טראמפ; הוא פרש עוד לפני הפגישה הראשונה, אבל לא היה בכך די כדי למנוע ביקורת על שהסכים לשתף פעולה עם הממשל החדש.