$
מחפשי עבודה

'חבר של חבר' - כבר לא הדרך הטובה ביותר למציאת עבודה

מחקר גילה שהעצה הרווחת למחפשי עבודה, להשתמש במכרים רחוקים כדי למצוא משרה חדשה, כבר לא רלוונטית. מהי הדרך הטובה יותר?

מעין מנלה 11:5104.06.17
העצה הרווחת למחפשי עבודה היא להשתמש בנטוורקינג, ברשת הקשרים החברתיים והמקצועיים שלהם על מנת להתקבל למשרה חדשה. גם מצד המעסיקים מבצעים של 'חבר מביא חבר' הם פופולאריים מאוד ויש חברות שבהן יותר ממחצית מהעובדים החדשים מגיעים דרך היכרות עם עובדים קיימים בחברה. אך כאשר מדברים על שימוש בקשרים למציאת עבודה, באילו קשרים מדובר?

ההמלצה של מומחי הקריירה ברוב המקרים היא להשתמש בקשרים ה'חלשים' יותר, אותם אנשים שאתם מכירים אבל לא ממש חברים שלהם. למשל, המורה של הילדים שלכם או חבר של חבר בו נתקלתם בחתונה. מקור ההמלצה הזאת הוא מחקר שערך הסוציולוג מארק גראנווטר (Granovetter) בשנות השבעים המוקדמות. הוא ראיין 100 עובדי צווארון לבן שהחליפו מקום עבודה בחמש שנים האחרונות ומצא כי הקשרים החלשים הם אלה שסייעו לרבים מהם למצוא את עבודתם החדשה.

 

הסיבה לכך שקשרים 'חלשים' חשובים למציאת עבודה היא שהקשרים החזקים שלכם (חברים, משפחה וקולגות) מכירים ככל הנראה את אותם אנשים ושמעו על אותן משרות שאתם שמעתם עליהן. במחקר של גראנווטר מתוך אלו ששמעו על משרה מפה לאוזן 83% השתמשו בקשרים חלשים. אך האם תוצאות המחקר עדיין רלוונטיות לחיפוש עבודה ב-2017? פרופ' אילנה גרשון מאוניברסיטת אינידאנה שחקרה כיצד אנשים משתמשים בניו מדיה כדי למצוא עבודה טוענת שלא.

 

הקשרים החשובים ביותר למציאת עבודה בעתיד הם עם הקולגות, הבוסים לשעבר והלקוחות הקשרים החשובים ביותר למציאת עבודה בעתיד הם עם הקולגות, הבוסים לשעבר והלקוחות צילום: שאטורסטוק

 

גרשון ערכה מחקר מקביל לזה של גראנטווטר כדי לבדוק אם התוצאות עדיין רלוונטיות מתוך הבנה שהדרך שבה אנשים מחפשים היום עבודה שונה מהותית מאשר בשנות ה-70. מרבית האנשים משתמשים היום באינטרנט כדי למצוא משרות פנויות בעוד שלפני שלושה או ארבעה עשורים מודעות דרושים בעיתונים היו הדרך העיקרית ולעיתים אף היחידה למציאת עבודה חדשה. היא בחנה 380 מקרים של עובדי צווארון לבן אשר החליפו מקום עבודה במהלך 2012 עד 2014 ומצאה שהקשרים החלשים כבר לא כל כך רלוונטיים.

 

במאמר שפרסמה בהרווארד ביזנס ריוויו גרשון טוענת שהקשרים החשובים ביותר למציאת עבודה בימינו הם דווקא אנשים איתם עבדתם בעבר, בין אם קולגות, בוסים לשעבר או לקוחות. מתוך 141 אנשים במחקר שאמרו כי השתמשו בנטוורקינג כדי להשיג את עבודתם, רק 17% השתמשו בקשרים 'חלשים' ואילו יותר מ-60% נעזרו במישהו שעבדו איתו בעבר.

 

החלק הקשה במציאת עבודה בשנות השבעים היה למצוא משרה פנויה מכיוון שהפרסום בעיתונים והפצה של משרות מפה לאוזן היא מוגבלת. לעומת זאת היום הבעיה היא אחרת, החלק הקל הוא לשמוע על משרה ולכן יש הרבה מאוד מתחרים על כל משרה פנויה. החלק הקשה היום הוא להתבלט בשטף המועמדים.

 

 

גם עבור מנהלי גיוס שטף המועמדים מהווה בעיה שכן הם 'טובעים' בים של קורות חיים ומכתבים נלווים. כדי לסנן את המועמדים הטובים ביותר אין כמו המלצה של מישהו שעבד בעבר עם אותו מועמד – אנשים ימליצו על אדם שאיתו הם נהנו לעבוד בעבר. לכן, הדרך הטובה ביותר להגדיל את הסיכויים למצוא עבודה בעתיד היא להשקיע בקשרים שלכם עם קולגות, לקוחות או כל אדם שאיתו אתם באים במגע במהלך עבודתכם – היום.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x