היועץ המשפטי של הכנסת: מותר לקואליציה לקצר פיליבסטר
בתגובה לעתירה נגד החוק שדוחה את תחילת שידורי התאגיד ציין עו"ד איל ינון כי מותר לקואליציה להגביל את צעדי האופוזיציה, להקים ועדות מיוחדות לחוקים ולכנס דיוני פגרה מיוחדים
בשורה רעה לאופוזיציה: היועץ המשפטי לכנסת עו"ד איל ינון קובע בתשובה שהגיש לבג"ץ כי מספר טכניקות שבהן משתמשת הקואליציה להגבלת צעדי האופוזיציה הן חוקיות וכשרות. מדובר בהגבלת מספר השעות שבהן ניתן לקים פיליבסטר, בהקמת ועדות מיוחדות לדיון בחוק מסוים ובכינוס ישיבות מליאה בזמנים חריגים בפגרה. ינון מבקש מבג"ץ לדחות את העתירה של חברות הכנסת סתיו שפיר ויעל כהן-פארן מהמחנה הציוני נגד חוק דחיית תחילת שידורי התאגיד.
- היועמ"ש של הכנסת מאשר לעקוף את ועדת הכלכלה: מותר להקים ועדה מיוחדת לחוק פיצול התאגיד
- יועמ"ש הכנסת על חוק מיסוי דירה שלישית: ביטולו מוצדק - אבל לא אמליץ על כך לבג"ץ
- היועמ"ש של הכנסת יכריע על עתיד הרפורמה בבנקים
מדובר בחוק שהזיז את מועד תחילת שידורי תאגיד השידור הציבורי "כאן" מ-30 באפריל ל-15 במאי. החוק נועד לאפשר זמן להעברת החוק לפיצול התאגיד. חוק הדחיה אושר בקריאה שניה ושלישית ב-26 באפריל בישיבה בת 11 שעות.
במהלך הדיונים במליאה התעורר ספק אם ההצבעות אכן יתקיימו. זאת לאחר ששפיר וכהן-פארן עתרו לבג"ץ בטענה שבהליכי החקיקה נפלו פגמים קשים, ועל כן יש למנוע את ההצבעות. שופטת בית המשפט העליון דפנה ברק-ארז ביקשה מהכנסת להשיב לעתירה. אלא שלאחר שינון והיועצת המשפטית של הכנסת עו"ד ארבל אסטרחן השיבו לבג"ץ כי לדעתם ההליך תקין, אפשרה ברק-ארז את קיום ההצבעות.
בג"ץ קבע את הדיון בכל העתירות בנושא התאגיד, ובכלל זה העתירה של שפיר וכהן פארן, ליום שני הקרוב, שהוא גם יום תחילת שידורי שני התאגידים. אתמול התברר שבג"ץ צפוי לקבל החלטה מקדמית בעתירה שהגיש יו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל מהמחנה הציוני כבר ביום ראשון אחר הצהרים. זאת, בשאלה אם להוציא צו ביניים שימנע את פיצול התאגיד. מה שמייחד את עתירת שפיר וכהן-פארן הוא העובדה שהיא אינה מתמקדת בתוכן החוקים (כלומר בפיצול התאגיד), אלא בהליך שבו הועבר חוק הדחיה.
אתמול הגישו ינון ואסטרחן את תשובת הכנסת לעתירה. בתשובה הם מכשירים שלוש שיטות שבהן מגבילה הקואליציה את פעילות האופוזיציה:
קביעת סדרי דיון מיוחדים שמגבילים את אורכו של פיליבסטר באמצעות סעיף 98 לתקנון הכנסת - ינון ואסטרחן כותבים שהשימוש בסעיף נעשה במהלך הקדנציה הזו רק בשלושה מקרים, ובכולם הוא היה מוצדק וחיוני כדי למנוע את שיבוש הליכי הכנסת או לאפשר חקיקה בזמן. במקרה של חוק דחיית שידורי התאגיד הוגשו הסתייגויות שניתן היה לנמק במשך 8 יממות. זאת, למרות שהיה מדובר בחוק קצר של 3 סעיפים. הזמן שניתן לאופוזיציה לנמק את ההסתייגויות, 11 שעות, נראה להם סביר ותקין. "סדרי הדיון שנקבעו היו מאוזנים ולא נפל פגם בהחלטת ועדת הכנסת".
הקמת ועדות מיוחדות או משותפות לדיון בחוק מסוים-
ועדת הכנסת העבירה את חוק דחיית שידורי התאגיד וחוק פיצול התאגיד לדיון בוועדה משותפת בראשות יו"ר הקואליציה דוד ביטן. זאת, כדי לעקוף את ועדת הכלכלה, שהיא הוועדה הרגילה העוסקת בנושאי תקשורת. בראש ועדת הכלכלה עומד ח"כ איתן כבל, שהוא הח"כ המוביל את מאבק האופוזיציה נגד התנכלויות הליכוד לתאגיד.
ינון ואסטרחן מסכימים ש"רצוי להעביר הצעת חוק לדיון בוועדות בהתאם לחלוקת הנושאים הרגילה". עם זאת, "ועדת הכנסת מוסמכת להעביר הצעות חוק לטיפולה של ועדה אחרת, ובכלל זה לוועדה משותפת לשתי ועדות ואין בכך משום פגם בתהליך החקיקה".
קיום דיון במועדים חריגים בפגרה- ינון ואסטרחן כותבים גם כי "כינוס הכנסת בתקופת הפגרה לבקשת הממשלה לצורך חקיקה הגם שאינו שכיח, אינו דבר חריג או יוצא דופן ועומד בהוראת החוק והתקנון". לדבריהם הזמן שניתן להעברת החוק, 36 שעות בסך הכול, היה סביר לאור העובדה שהיה מדובר בחוק קצר במיוחד.
על רקע זה מבקשים ינון ואסטרחן מבית המשפט לדחות את העתירות.