$
דעות

המהפכה הטכנולוגית בשוק המניות האמריקאי

כל חמשת תתי הסקטורים במדד S&P 500 שהשיגו את הביצועים הטובים ביותר ב-12 החודשים האחרונים מייצגים את ענף הטכנולוגיה לגווניו

אלכס זבז'ינסקי 13:2003.05.17

למהפכה הטכנולוגית ההיסטורית שאנו חווים ושעמה אנו מתמודדים יש ביטוי גדל והולך גם בשווקים הפיננסיים. חברות הטכנולוגיה כבשו בהדרגה את רשימת חמשת החברות הגדולות מבחינת שווי השוק במדד S&P500.  

אפל, אלפבית, מיקרוסופט אמזון ופייסבוק יותר גדולות מכל חברה אחרת בתחום האנרגיה, התרופות או התעשיה. לפני חמש שנים רק אפל הייתה בחמישייה הפותחת ולפני שנתיים כבר שלוש החברות הטכנולוגיה היו בצמרת.  

 

כל חמשת תתי הסקטורים במדד S&P 500 שהשיגו את הביצועים הטובים ביותר ב-12 החודשים האחרונים מייצגים את ענף הטכנולוגיה לגווניו. לא זה היה המצב בשנים האחרונות. הסקטורים של המוליכים למחצה, המחשבים והאלקטרוניקה, האינטרנט הפכו לחביבי המשקיעים והניבו תשואות של כ-40%-50% בשנה האחרונה.

 

גם אם קיימות כנראה הפרזות בתמחור חלק מחברות הטכנולוגיה, עדות לכך שלא מדובר בבועת היי-טק החדשה - שמתנפחת רק בבורסה בלי השפעה גדולה על הכלכלה הריאלית - ניתן למצוא דווקא בתחתית טבלת הביצועים ב-12 החודשים האחרונים. שם נמצאת עדות לתזוזה מאסיבית של הכוחות הכלכליים בהשפעת הטכנולוגיה. כמעט כל תתי הסקטורים הנמצאים בתחתית מייצגים את חברות המסחר הקמעונאי לסוגיו השונים, החל החנויות הכל בו, התרופות, הרהיטים הבגדים וכו'.

 

 

ענקי המסחר האלקטרוני בראשות אמזון, שהגדילה פי-5 את המכירות בצפון אמריקה בין השנים 2010 ל-2016, מרעידים את ענף הקמעונאות והענפים הקשורים אליו. מספר פשיטות הרגל של רשתות השיווק הקמעונאיות מתחילת השנה הנוכחית השתווה לזה שנרשם בכל שנת 2016. הרשתות הנאבקות על הישרדותן מודיעות על סגירת סניפים ופיטורי עובדים. כל זה קורה כאשר הכלכלה האמריקאית דווקא צומחת, שוק העבודה חזק והסנטימנט הצרכני גבוה.

 

מצב דברים זה הוא אחד הביטויים הבולטים של השינוי המתחולל בהובלת ענף הטכנולוגיה. הרכישות באינטרנט הפכו לקלות ובטוחות מאוד מבחינת ביצוע התשלומים, יכולת החזר המוצרים שנרכשו והתאמת המוצר למידות ולטעמים האישיים של הרוכש היושב מול המחשב או הטלפון.

 

מלבד נוחות, גם המחירים במסחר האלקטרוני פשוט זולים יותר. החל משנת 2011, מדד המחירים של המכירות הקמעונאיות הרגילות עלה ב-12% יותר מהמדד המקביל על המכירות ברשת. גם שינוי בטעמי הציבור פועל לרעתם של החנויות הרגילות. הצרכן של היום מעדיף לבלות את מיטב זמנו במקומות שאינם קניונים - לטייל, לבקר במסעדות, להשתתף במסיבות. עובדה זו רלבנטית במיוחד בקרב הלקוחות הצעירים,שלעיתים קרובות בחירתם לבזבז כסף מושפעת ממה שנראה טוב במדיה חברתית.

 

 צילום: בלומברג

 

 

תופעה נוספת שפוגעת בענף המסחר הקמעונאי קשורה לעלייה משמעותית בשכר המינימום בארה"ב בשנתיים האחרונות. ענף המסחר מעסיק כ-8 מיליון מוכרות וקופאיות, המקצועות הנפוצים ביותר בארה"ב. עובדים אלה נהנים מעליית השכר, אך רווחיות החנויות שגם לפני כן לא הייתה גבוהה נפגעת, ומאלצת את הרשתות לסגור חנויות.ביטוי נוסף לתופעה ניתן למצוא בירידה במחירי השכירות של שטחי המסחר בשנה האחרונה, תופעה שבעבר הייתה מתרחשת רק בתקופות משבר.

 

השינויים בענפי המסחר הם רק הקדמה או פרומו לשינויים הצפויים כתוצאה מאימוץ הרכבים ללא נהג, אינטליגנציה מלאכותית, רובוטיקה בענפי השירות והייצור ופיתוחים מדהימים נוספים. כפי שאומרת הקלישה השחוקה "העתיד כבר כאן" והוא כאן גם בשוק ההון. הוא נותן ביטוי בשוק המניות והשפעות אלה רק ילכו ויתחזקו. גם שוק אג"ח החברות, שבינתיים מושפע פחות מהמניות, ירגיש את השינויים. ניירות הערך של החברות בענפים שנחשבו למסורתיים מתחילות להרגיש את העתיד שכבר כאן.

 

אלכס זבז'ינסקי הוא הכלכלן הראשי במיטב דש

בטל שלח
    לכל התגובות
    x