בלעדי לכלכליסט
בשם התחרות: על חברת החשמל נאסר להטעין את הרכב השיתופי החשמלי
רשות החשמל הודיעה לחברת החשמל שלא תוכל להוביל את הקמת פרויקט התשתיות לרכב החשמלי השיתופי בחיפה והקריות שאמור לצאת לדרך באוקטובר. לפי רשות החשמל, טעינת הרכבים היא שוק מתפתח ו"אין סיבה שמונופול ייכנס לשוק תחרותי"
רשות החשמל, הגוף המפקח על חברת החשמל, אסרה על חברת החשמל להוביל את הקמת פרויקט התשתיות לרכב החשמלי השיתופי בחיפה והקריות, כך נודע ל"כלכליסט". הנימוק של רשות החשמל לאיסור זה הוא שהפקדת הפרויקט בידי חברת החשמל יפגע בתחרות בתחום.
- Car2go הישראלי מגיע למלטה - יקים מיזם רכב שיתופי חשמלי במדינה
- מיזם הרכב השיתופי של ת"א יוצא לדרך; העלות: דמי מנוי של כ-50 שקל בחודש וחיוב נוסף לפי דקות
- משרד התחבורה בוחן מתן הטבות והקלות לרכבים שיתופיים
בנובמבר 2016 הושק פרויקט שיתוף הרכב החשמלי הראשון בארץ. מדובר בפרויקט משותף למשרד להגנת הסביבה ולכמה רשויות מקומיות, שבמסגרתו נקבע שבכמה ערים יוצבו מכוניות חשמליות שיתופיות, כלומר מכוניות חשמליות שניתנות להשכרה לפי שעה, כדי להפחית זיהום אוויר ועומס, בהנחה שנהגים ייכנסו לערים וישאירו את רכביהם בחוץ.
החברה הזוכה היא CAR2GO, שתספק באוקטובר הקרוב 160 מכוניות רנו זואי חשמליות לעיריית חיפה ולעיריות הסמוכות של קריית ביאליק, קריית ים ונשר. המימון שניתן לעיריית חיפה הוא 4.6 מיליון שקל, ואילו המימון שניתן לעיריות הנוספות הוא 4.02 מיליון שקל. במסגרת הקמת הפרויקט מספקת העירייה מקומות חניה ייעודיים, שבהם מוקמות עמדות טעינה לרכבים החשמליים. כך, הוקם צוות היגוי בחיפה שבו השתתפו גם נציגי חברת החשמל, כדי לקבוע קווים מנחים להקמת עמדות טעינה.
פרויקט ה"חישמול" של חיפה נחשב לאחד החשובים מבחינת עתיד ענף הרכב בארץ. רוב יצרני הרכב יציגו בשנים הקרובות דגמים חשמליים הצפויים להגיע לארץ בעשור הבא. גוף שיציב מסה קריטית של עמדות טעינה לרכב חשמלי יוכל להפוך בעשור הבא לספק משמעותי של חשמל לרכבי העתיד החשמליים — וחיפה היא סנונית ראשונה בתהליך.
אלא שבמהלך הפרויקט רשות החשמל מסרה לחברת החשמל כי אינה יכולה להמשיך ולספק שירותי טעינה מעבר לפיילוט שכבר בוצע שם בהצלחה בשנה האחרונה. בתחילת החודש הודיעה הרשות על כך רשמית לחברת החשמל בנימוק שמדובר בפגיעה בתחרות. ולכן, כדי להמשיך עם שירותי הרכב החשמלי בחיפה יש למצוא ספק טעינה חדש, והוא יקנה את החשמל מחברת החשמל (או מיצרן חשמל פרטי) וימכור שירותי רכב חשמלי להשכרה לכל דורש.
מרשות החשמל נמסר ש"חברת החשמל ניסתה לבצע מחטף. היא ביקשה לאסוף את כל הנתונים של חיבורי חשמל לרשת בתחום הרכב החשמלי. אנו חושבים ששוק טעינת הרכבים הוא שוק מתפתח, ואין שום סיבה שמונופול ייכנס לשוק תחרותי. בעתיד, כאשר יהיו כמה שחקנים, חברת החשמל תוכל להגיש מחדש אישור להיות ספק שירותי טעינה ולא רק ספק חשמל לעמודי הטעינה של חברה אחרת. ולכן, לא ניתן לשנות את המציאות ולא נאפשר לחברת החשמל להתחבר ישירות לצרכן. איפה שניתן לעשות תחרות, שם נייצר תחרות".
מחברת חשמל נמסר ש"מדובר בפרויקט לאומי שיסייע בשמירה על איכות הסביבה בכל היבט שהוא. אין ספק שיש לחברת החשמל יתרון מובהק בהקמה של פרויקט מעין זה וראוי שהיא תוביל אותו. ההחלטה למנוע מאיתנו את הובלת הפרויקט תמוהה".
מ־CAR2GO נמסר: "למרות השינויים, לא צפויים עיכובים מהותיים בפרויקט".
מעיריית חיפה נמסר ש"הפרויקט יעמוד בלוחות הזמנים המתוכננים וללא כל עיכוב, לאחר שבתוכנית המקורית חברת החשמל לא היתה מלכתחילה מוגדרת כספק לעמודי החשמל".