מיזם הרכב השיתופי של ת"א יוצא לדרך; העלות: דמי מנוי של כ-50 שקל בחודש וחיוב נוסף לפי דקות
עלות דמי השימוש הסופית טרם נקבעה. רון חולדאי, ראש העירייה: "מי שיהיה מנוי יוכל בכל עת להיכנס לאוטו ולנסוע מנקודה לנקודה"
עיריית תל אביב חשפה היום באופן רשמי את פרויקט "אוטו תל" מיזם הרכב השיתופי של עיריית תל אביב.
- נתניה מצטרפת למערך הרכב החשמלי השיתופי
- מיזם התחבורה השיתופית מקפיץ את ההכנסות והרווחים של שגריר
- משרד התחבורה בוחן מתן הטבות והקלות לרכבים שיתופיים
לדברי רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב: "עידן הרכב הפרטי תם. המכונית היא כלי אגואיסטי והפיתרון לכך הוא בתחבורה שיתופית. הרכב האוטונומי יגיע בסופו של דבר ויעלים את הרכב הפרטי. לדאבוני, הפרויקט הזה היה צריך להיות פרויקט ארצי בו שותפים משרדי האוצר והתחבורה. ולא פרויקט תל אביבי. אני מקווה שבעתיד יצטרפו לפרויקט גם רשויות מקומיות סמוכות", הסביר חולדאי, והוסיף: "כיום אדם יכול ללכת ברגל, לנסוע באופניים, בתחבורה ציבורית וגם ברכב פרטי. אנו מוסיפים עוד כלי שמאפשר לכל אדם להשתמש בפרויקט שלנו - אוטו תל. מי שיהיה מנוי יוכל בכל עת להיכנס לאוטו ולנסוע מנקודה לנקודה. המחיר הוא מחיר אמצע בין מונית ואוטובוס. זהו אמצעי שאנו מקווים שיתפוס מקום במערכת התחבורתית של תל אביב. הפרויקט הזה חשוב כי אנו נמצאים במדינה בה ב-20% מהימים אין כלל תחבורה ציבורית, קרי שבת וחג.
"יש כיום בתל אביב יפו אנשים רבים שאינם מחזיקים רכב כלל. ולהם זה מתאים במיוחד. אדם יוכל לקחת רכב לעת מצוא ולהוריד את עלויות המחיה", הסביר חולדאי. לדברי מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב: "כדי שאנשים יוכלו לחיות כאן, עלינו לזכור שניידות היא אמצעי, לא פתרון. אנו שואפים לעיר בה רב פרטי יהיה מצרך רק לאירועים מיוחדים. אנו משקיעים במדיניות הוליסטית לפתרונות תחבורתיים. אוכלוסיית תל אביב צעירה, חדשנית ומהווה שותף אידיאלי שפתוח לכלכלה שיתופית. הפרויקט יפעל כל השנה למעט יום כיפור ואני מקווה גם שהפרויקט יכלול בעתיד תחבורה חשמלית".
כפי שנחשף ב"כלכליסט" במסגרת הפרויקט יופעלו 260 מכוניות יונדאי I10 שיורשו לחנות ב-520 חניות יעודיות שיהיו שמורות רק לרכבי אוטו תל. מעבר לכך יורשו הרכבים לחנות חינם באזורי "כחול לבן" של חניה בתשלום. מחיר השרות יכלול דמי מנוי חודשיים ואליהם יתווסף תעריף שימוש לפי דקה. כדי להצטרף לפרויקט יש להירשם באתר יעודי. לאחר הרישום יקבלו המשתתפים כרטיס מיוחד המאפשר את פתיחת הרכב. את הרכב ניתן לשריין באמצעות אפליקציה, ומרגע הרישום יהיה הרכב זמין למשתמש במשך 15 דקות. בנוסף מחזיקי הכרטיס המגנטי יוכלו להיכנס לכל רכב פנוי. הפרויקט יחל כבר בחודש מרץ הקרוב במסגרת פיילוט ל-500 לקוחות. ביולי יתרחב הפרויקט ל-1,500 לקוחות ואילו ההשקה הרשמית תתקיים בספטמבר 2017.
לדברי גיל לייזר, מנכ"ל car2go :"אנו יודעים ששיתוף מכוניות קיים בעולם זה שנים - אך בשנים האחרונות קיים גידול חד במספר המשתתפים. ומכונית אינה כלכלית לרבים - אך שיתוף רכב יכול להיות בהחלט כלכלי. בפריז קיים מיזם רכב שיתופי שהביא לקיטון של מספר המכוניות שמשתתפים בפרויקט בפריז מחזיקים בבעלותם. בתל אביב הלכנו צעד אחד קדימה-אוטו תל הוא הפרויקט היחיד בעולם שבו ניתן לחנות לא רק בחניות יעודיות, אלא גם באזורי כחול לבן. את השרות שלנו יהיה ניתן להזמין באפליקציה, בכרטיס וגם בשיחת טלפון. ברכב יש מערכת מולטימדיה שמנגישה את השרות בקלות לכל לקוח. בתוך הרכב יש כפתור שמאפשר קשר למוקד 24 שעות ביממה. בבחירת הרכב, בחרנו ביונדאי I10 שהיא בטוחה ומאובזרת".
באשר לעלויות, לדברי עידו שמיר, מנכ”ל החברה הכלכלית, מדובר בפרויקט שעלותו היא כ-100 מיליון שקל שיתפרשו על פני עשר שנים. מחירו של מנוי טרם נקבע, אך להערכת שמיר, עלות המנוי היא כ-40 עד 50 שקל בחודש. מחירה של דקת שימוש, מדגיש חולדאי, טרם נקבע. לדברי חולדאי:” אנו נלמד עם הזמן וננסה להוזיל את העלויות”.
בעבר פורסם כי חצי שעת נסיעה תעלה 25 שקל ואילו שעה 60 שקל.
לדברי חולדאי: “אנו רוצים בתוך שלוש שנים להגיע ליעד במסגרתו אחד מארבעה תל אביבים יוותר על הרכב הפרטי”.