$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

עשות אשקלון, כרומת ואקסטל: מחסור באמוניה ישתק את פעילותנו

המפעלים פנו למשרד להגנת הסביבה ולהתאחדות התעשיינים בבקשה לאפשר יבוא שוטף של אמוניה שיחליף את פעילות המכל בחיפה שאמור להיסגר החודש. בתוך כך השר להגנת הסביבה זאב אלקין מקדם דחייה של 60 יום בסגירת המכל

ליאור גוטמן 06:4803.04.17

לקראת סגירתו של מכל האמוניה בנמל חיפה החודש: שורת מפעלים פנו בשבוע האחרון למשרד להגנת הסביבה ולהתאחדות התעשיינים באזהרה כי מחסור בחומר הגלם עלול לפגוע בפעילות השוטפת שלהם. המפעלים ביקשו כי המשרד ימשיך לאפשר יבוא שוטף של אמוניה, עד למציאת פתרונות אחרים.

 

לידי "כלכליסט" הגיעו מספר פניות של מפעלים שונים, בניהם כרומת, עשות אשקלון ואקסטל. מפעל כרומת, שיושב בחולון ומספק שירותים ללקוחות ממגזרי התעופה והחלל, הרכב והביטחון שלח מכתב למשרד להגנת הסביבה באמצעות משרד עו"ד גולדפרב זיגלמן בו הזהיר כי מחסור באמוניה יפגע באורח התקין של עבודתו. "לצורך פעילותה עושה מרשתי שימוש באמוניה כחומר גלם הכרחי וקריטי", נכתב בפניה שכללה הזהרה כי כמות האמוניה המצויה בידי המפעל בשלב זה "תתכלה בתוך כשלושה שבועות".

 

מפעל אקסטל ממעלה אדומים מספק בין השאר פרופילי אלומיניום לתעשיות ביטחוניות ורכב ומעסיק כ־300 עובדים. במכתב ששלח המפעל הוא ציין כי אמוניה "היא תשומה קריטית לפעילות המפעל" ולכן חסרונה עלול להוביל ל"עצירה של קווי הייצור". עשות אשקלון ציין בפנייה להתאחדות התעשיינים שמחזור העסקים השנתי שלו עם גופים מהתחום הביטחוני עומד על 350 מיליון שקל ולכן עצירת אספקת האמוניה "תגרום נזק ישיר לחברה מול לקוחות". בנוסף צויין במכתב כי למפעל אסור להחזיק מלאי אמוניה משל עצמו בשל קרבתו לעזה.

 

אלקין. רוב השרים נטו לקבל את עמדתו אלקין. רוב השרים נטו לקבל את עמדתו צילום: נמרוד גליקמן

 

מהמשרד להגנת הסביבה מסרו בתגובה למכתבים כי הם בוחנים את כל החלופות שהוצעו על ידי התעשיה, כך שחלופות שיאושרו לא יגבירו את הסיכון מעבר למצב הקיים.

 

בתוך כך דנה אתמול הממשלה בהשפעה הצפויה של סגירת מכל האמוניה בחיפה על התעשייה ובעתיד העובדים שעומדים בפני פיטורים. רוב השרים נטו לקבל את חוות הדעת שהציג השר להגנת הסביבה זאב אלקין לפיה יש לדחות את סגירת המכל ב־60 יום נוספים על מנת לאפשר למשק להתארגן לשינוי. בסוף הדיון הוחלט כי שר הכלכלה אלי כהן יחד עם אלקין יציגו בקרוב את החלופות שעומדות על הפרק.

 

שלוש האפשרויות הן יבוא מירדן - עדיפות נמוכה בשל סכנה בטחונית במעברי הגבול, יבוא באוניות קטנות בהן ניתן להעביר עד 2,000 טונות אמוניה או מכלי אמוניה ייעודיים לכל מפעל שצורך את החומר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x