4 המוקשים שמצפים ליו"ר ההסתדרות הבא
ניסנקורן או יחימוביץ' יצטרכו לאחר הבחירות בהסתדרות להתמקד בסעיפי הרפורמה בחברת החשמל שכן זו תקבע את יחסי העבודה בחברות הגדולות במשק. גם הרפורמה בנמלים תגיע מהר לשולחנם
במאי הקרוב יידעו יותר מחצי מיליון עובדים שכירים מי יוביל את ארגון העובדים שלהם לשנים הקרובות, האם אבי ניסנקורן ימשיך לעוד קדנציה כיו"ר ההסתדרות או ששלי יחימוביץ' תתפוס את הנהגת הארגון. בשנים האחרונות הצליחו בהסתדרות לכופף את הממשלה ולפתור חלק מבעיות העסקת עובדי קבלן, לחייב העסקת מוגבלים בהיקף של 3%–5% בכל חברה ולהוביל את העלאת שכר המינימום. ליו"ר הבא מחכים כמה מוקשים גדולים שדרך ההתמודדות עמם תשפיע בהכרח על כלל המשק. "כלכליסט" מנתח את המשימות הגדולות הבאות של יו"ר ההסתדרות הבא בחברות התשתית הגדולות במשק.
- סגנית הממונה על התקציבים: "הבחירות בהסתדרות יהיו בעוכרינו"
- אלון חסן בעד יחימוביץ', יתר הוועדים עם ניסנקורן
- יחימוביץ' העירה לחיים את הבחירות להסתדרות
רפורמה בחברת החשמל. זהו המוקש הגדול ביותר שמחכה ליו"ר ההסתדרות הבא. הרפורמה הזו הוכרזה שתתבצע בחוק משנת 1996, אולם מאז ועד היום ממשלות ישראל סירבו להתעסק עם הוועד, אך כעת הרפורמה כמעט בלתי נמנעת מכיוון שתנאי השוק השתנו. עד 2004 לא היה גז טבעי בישראל או ייצור חשמל סולארי, כך שתחנות הכוח היו בבעלות עיקרית של חברת החשמל. מאז קמו מתחרים לחברת החשמל שנגסו בנתח השוק שלה כבר 30%. ההערכות הן שעד סוף העשור חברת החשמל תאבד קרוב ל־40% נתח שוק כאשר היקף ההתחייבויות שלה (לסוף רבעון 3 של 2016) נשאר כ־64 מיליארד שקל ומצבת העובדים עדיין סביב רף ה־12 אלף עובדים.
הרפורמה בחברת החשמל תוביל את כל המשק מכמה סיבות. ראשית, רפורמה שם תחביא בהיקף כזה או אחר מחיקת חריגות שכר. שנית, השכר הפנסיוני של העובדים שם אמור להשתפר פלאים אחרת מאות עובדים יצאו לשוק ללא יכולת להשתכר בכבוד. בחברת החשמל יודעים את זה ולכן מובילים עם הוועד מבצעי פרישה המוניים שם (שיגיעו לכ־900 איש עוד השנה) בעלות של כ־1.5 מיליון שקל לעובד. פגיעה בשכר, הפרטת הייצור ומחיקת חריגות השכר שם יסמנו את השביל לשאר החברות הגדולות במשק שעומדות בפני שינוי ארגוני.
הרפורמה בנמלים. גם כאן מדובר במוקש חריג בגודלו, שכן המדינה השכילה לסנדל את העובדים עם הקמת שני נמלים חדשים – אחד באשדוד שני בחיפה. אלו ייפתחו בתחילת העשור הבא וככל שהנמלים הקיימים לא יסגרו הסכמי עבודה או ישקיעו מאות מיליוני שקלים בהתייעלות, בתחילת העשור הבא יגלו 2,300 עובדי נמלי חיפה ואשדוד שאין להם עבודה, אין להם ביטחון תעסוקתי ואין להם פנסיה לחיות ממנה.
סכסוכי עבודה ברכבת, נתיבי ישראל ונתיבי גז. שלוש החברות שצוינו מהוות כל אחת בתחומה מונופול ממשלתי. השבתת השירותים שם עלולה לפגוע קשות בפיתוח התחבורה או באספקת החשמל למדינה, ובשלוש החברות יש סכסוכי עבודה פתוחים שלא מגיעים לכלל סיום. יו"ר ההסתדרות הבא יצטרך לסיים את המאבקים הללו במינימום נזקים לעובדים או למשק.
הגברת השקיפות. זו אולי הפעולה הכי קשה לארגון שקיים עשרות שנים ורגיל לעבוד בסגירות דילים ובלי לדווח לאף אחד. לכן אם מישהו חושב להצעיד מאות עובדים למאה ה־21 תוך נשיאת דגל תנאי העבודה של הפועלים, מן הראוי שהפועלים ידעו לפחות על מה הם משלמים, מה עושים עם דמי החבר החודשיים שלהם ומי מנהל את הכסף ומשקיע אותו.