קנסות התעבורה: פופוליזם טהור
הקנסות המוגדלים החדשים של שר התחבורה ישראל כץ לא ירתיעו נהגים שיכורים מלעבור באדום, לא ימנעו נהיגה במהירות מופרזת, לא יוסיפו שוטרים לאכיפה ולא ימנעו תאונות דרכים. אבל הם בהחלט ינפחו את קופת האוצר
לפני כמה שבועות דהר ילד כבן 12 על זוג אופניים חשמליים אל מרכז הכביש הסואן בעודו עסוק בתכתובת מסרונים בסלולרי שלו. הוא טס לתוך הצומת במהירות מרשימה, בדיוק כשנהג של רכב שטח לבן הגיח מעבר לפינה וכמעט פגע בו, אבל רק כמעט. נהג רכב השטח בלם בעוצמה, הילד ניצל וגם נמלט. אם הנהג היה פוגע בילד, האחרון היה מגיע במקרה הטוב אל חדר המיון. רישיון הנהיגה של נהג רכב השטח כמובן היה נשלל. הפעם אני הייתי הנהג הזה, אבל כל אחד יכול למצוא את עצמו בסיטואציה דומה.
נראה שמשרד התחבורה, שהעלה את גובה הקנסות על עבירות תעבורה, מנסה לטפל בסימפטומים של העבירות — ולא בבעיה עצמה.
נהגי ישראל רוצים להגיע הביתה בשלום ובמהירות תוך מינימום פגיעות בנפש וברכוש. אך במדינת ישראל, כך מוכיח לנו משרד התחבורה, הדבר אינו אפשרי. הבולדוזר של ישראל כץ יודע היטב כיצד לבנות כבישים ולחנוך מחלפים. אך נושא הבטיחות בדרכים - ממנו והלאה.
ניתן לומר בביטחון מלא ששורת הגזירות החדשות של שר התחבורה ישראל כץ לא תועיל לבטיחות בדרכים. ניכר שהגזירות עצמן הן פופוליסטיות ומותאמות לתאונות בולטות שהתרחשו במהלך 2016.
ועדת הכלכלה אישרה אתמול את העלאת קנסות התעבורה לפי בקשתו של שר התחבורה. כעת, רוכבי האופניים החשמליים שמתחת לגיל 16 המותר בחוק יוזמנו לדין ויקנסו ב־1,000 שקל; מי שלא ייתן זכות קדימה להולך רגל ייקנס ב־250 שקל במקום לקבל הזמנה לדין; על עבירות שונות של רוכבי אופניים חשמליים יוטל קנס של 250 שקל גם כן, במקום 100 שקל; ועל אי־ציות לרמזור אדום יוטל קנס של 1,500 שקל במקום 1,000 שקל.
מדובר בבדיחה עצובה: לדברי גורמים המקורבים למשטרת ישראל, יותר ממחצית הצעירים הרוכבים על אופניים חשמליים אינם בגיל החוקי. משמע, שמעתה יצטרכו השוטרים לזמן קטינים בני 13 ו־12 לבתי המשפט. השוטרים יידרשו לרדוף אחרי בני נוער ממונעים כדי לקנוס אותם ב־250 שקל על התנהגות לא נאותה. האם משטרת ישראל תעמיד שוטרים ומשאבים נוספים לצורך העניין? כנראה שלא.
המשרד לא מטפל בשורשי הבעיה. למשל, כיום ניתן לרכוש בישראל אופניים חשמליים באין מפריע על ידי ילדים בכל קבוצת גיל. הנושא כלל אינו נאכף ויוזמות לתעד חוקית את גילם וזהותם של רוכבי אופניים חשמליים נפלו בכנסת.
בל נשכח עוד תחום חשוב שמככב ברשימת הקנסות החדשה: עבירות מהירות. משרד התחבורה, משטרת ישראל והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מסרבים זה שנים לפרסם לכמה מקרי תאונות אחראית הנהיגה במהירות מופרזת. הפעם האחרונה שהדבר פורסם (ונגנז) היתה ב־2012, אז התגלה שהעבירה הזו אחראית ל־0.5% מתאונות הדרכים בלבד. אך למשרד התחבורה זה לא משנה, הרי הופיעו בכותרות מספיק תאונות על עבירות מהירות שהטרידו את הציבור.
עבירה נוספת שחזרה על עצמה בכותרות היא מעבר צומת באור אדום. הנהגים שביצעו את העבירה הזו בשנה שעברה היו בין היתר שיכורים, מסוממים או ששוחחו בטלפון הסלולרי. האם 500 שקל ירתיעו נהג משאית מסומם? ככל הנראה לא.
רשימת הקנסות אינה נוגעת כלל בתחום היסח הדעת בזמן נהיגה. נתונים על שיחות, קריאת ושליחת מסרונים, גלישה בפייסבוק ואף צפייה בסרטונים תוך נהיגה - לא קיימים. גם במקרה הזה נדמה שקנס לא יעזור. כנראה שרק אם נפגע ברוכב אופניים ונגיע לבית משפט נלמד. אבל, מה שיכול להועיל זה חינוך תעבורתי ותקציב לכך.
לעומת זאת, בשבוע שעבר ציין כץ בעמוד הפייסבוק שלו שקופת המדינה התנפחה מדי כשהתייחס לגובה אגרות הרישוי. ולאן יזרמו הקנסות? לקופת האוצר. קשה שלא להבחין בהיעדרן של המילים "חינוך תעבורתי" בפייסבוק של כץ, אולי שם הכסף היה מועיל.