שפיגלר יתקשה לעבור את משוכת דו"ח המבקר בדרך לתפקיד בביטוח לאומי
מאיר שפיגלר מחכה לאישורים כדי להתמנות למנכ"ל ביטוח לאומי. ביום רביעי יפרסם המבקר דו"ח על התנהלותו כמנכ"ל קק"ל. איך הגענו למצב שלתפקיד הרגיש מתמנה אדם חסר רקע בתחום ולמה אף מועמד ראוי לא ניגש למכרז
ביום רביעי השבוע צפוי מבקר המדינה יוסף שפירא לפרסם חלק מדו"ח רחב היקף, תקדימי, על הקרן הקיימת לישראל. כל זה יכול היה להיות עוד פרק מביך שיתאר את התנהלות הארגון, אולם מסתבר שלא רק. מי שהיה עד לאחרונה מנכ"ל קק"ל, מאיר שפיגלר, הוא גם המועמד היחיד לתפקיד מנכ"ל ביטוח לאומי, הגוף האחראי על הרשת החברתית של אזרחי ישראל. גוף שמחלק קצבאות של כ־78 מיליארד שקל בכל שנה.
- עיקר דו"ח המבקר הראשון על קק"ל יפורסם ביום רביעי
- קק"ל ביקשה חיסיון בגלל עסקה מ־1991 שבה קיבלה 50 אלף דונם
- קק"ל ביקשה להטיל חיסיון על חלק מדו"ח מבקר המדינה בעניינה
לא מן הנמנע שסמיכות הזמנים הזו בין דו"ח המבקר על קק"ל לבין המועמדות של שפיגלר לתפקיד החדש היא לא מקרית. במילים אחרות, ייתכן שבין השאר בגלל ששפיגלר מיועד לתפקיד מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, מבקר המדינה הקדים את הפרסום של חלק מהדו"ח על קק"ל, החלק שבו ככל הנראה המבקר מתייחס לשורה של החלטות ששפיגלר היה מעורב בהן בנוגע לפרויקטים שונים. עד סוף החודש אמור המינוי של שפיגלר להגיע לדיון בוועדה לבדיקת מינויים בחברות ממשלתיות בראשות השופטת בדימוס בלהה גילאור, ואם יאושר, יביא שר הרווחה חיים כץ — זה שבחר את שפיגלר לתפקיד — את המינוי לאישור הממשלה.
אפשר שהחלק של שפיגלר בדו"ח המבקר לא יעורר גלים, אבל הפרק הזה בדו"ח המבקר הוא רק תמציתו של הסיפור. במקביל לדו"ח העביר המבקר חומר בנוגע לפעילות של שפיגלר כמנכ"ל קק"ל בפארק אריאל שרון לבדיקת היועץ המשפטי לממשלה. מדובר בחומר שעלה תוך כדי בדיקה של המבקר וככל הנראה הממצאים בו היו מספיקים כדי להעלות את הבדיקה צעד אחד למעלה. במקביל, ממשיך המבקר לכתוב את הדו"ח המלא שלא יפורסם השבוע.
הבלגן בקק"ל חגג
יכול מאוד להיות ששפיגלר הוא מנהל מוכשר. על פי הרזומה שלו, הוא צבר לא מעט שנות ותק בתפקידים בכירים — לפני קק"ל היה סמנכ"ל משאבי אנוש בדואר, ממונה יחידת הסמך לעובדים זרים ברשות האוכלוסין ואפילו מנכ"ל המשרד לענייני דתות בתקופת ממשלת שרון. יכול להיות שההדחה שלו מקק"ל היא באמת על רקע הניסיונות שלו להבריא את המקום בארבעת החודשים האחרונים לכהונתו ולא על רקע כישלון ניהולי כפי שטוענים בכירים אחרים בקק"ל. גם הפרטים המדויקים של ממצאי המבקר עוד לא פורסמו. מה שברור הוא, לפחות על פי שורה ארוכה של פרסומים בתקשורת, שהבלגן בקק"ל חגג. בין שלשפיגלר היה יד בדבר ובין שהוא היה זה שניסה למנוע את השחיתות ואי־הסדרים ועתה רק משלם את המחיר.
בבחירה של שפיגלר כץ לוקח סיכון על גבם של מבוטחי ביטוח לאומי, כלומר כולנו. וזאת משום שבביטוח לאומי אין מרווח של טעות. אם השוטף לא יתנהל כמו שצריך, באופן מאוד מסודר ואם היחסים בין המנכ"ל לוועדי העובדים — איתם לשפיגלר היו יחסים עכורים מאוד בקק"ל — לא יהיו לכל הפחות תקינים, שפיגלר לא יצליח להזיז דבר בביטוח לאומי. במילים אחרות, אם משהו מהטענות כלפי שפיגלר הן נכונות מדובר בסימן שאלה גדולה על היכולת שלו לעמוד כמנהל מקצועי בראש הביטוח הלאומי. בכלל, אי אפשר שלא לשאול האם כץ לא ידע על דו"ח המבקר? על הבדיקה של היועמ"ש? אף אחד במטה של כץ לא בדק בארכיוני העיתונים את הטענות השונות על שפיגלר לפני שהתקבלה ההחלטה? אם ועדת גילאור תפסול את המינוי של שפיגלר בגלל ממצאים שיעלו מדו"ח מבקר המדינה, זו תהיה מכה מאוד קשה לשר הרווחה. ולא רק כי האיש שהוא רצה לתפקיד לא מונה.
אגב, שפיגלר הוא לא רק מנהל מקצועי אלא גם דמות שיודעת לשחק היטב במגרש הפוליטי, עוד מהימים שהיה מקורב לאריאל שרון ועד לקרבה שלו לשר האוצר משה כחלון. כל אלו עזרו לו להתקבל לשירות הציבורי בתחילת הדרך ובוודאי לא הזיקו להתקדמות שלו במעלה הסולם. עם או בלי קשר, המינוי של שפיגלר נלחש מאוזן לאוזן כבר חודשים ארוכים, הרבה לפני שהוקמה ועדת האיתור בביטוח לאומי למנכ"ל שיחליף את פרופ' שלמה מור יוסף. עובדה זו גם יכולה להסביר מדוע בהתמודדות על תפקיד מנכ"ל ביטוח לאומי נעדרו שמות של בכירים אחרים. מדובר בכל זאת באחד התפקידים הבכירים ביותר שיש לשירות הציבורי להציע, ולא היה בו שם גדול אחד אלא רק פקידים מוכשרים ככל שיהיו, כמו המשנה למנכ"ל משרד הכלכלה לשעבר ואחראית תיק התעסוקה במשרד, מיכל צוק, או מוטי אלישע, הסגן של החשכ"לית באוצר.
שיפור השירות לציבור
מנכ"ל ביטוח לאומי מנהל את המוסד החברתי החשוב ביותר בישראל, ואחראי על חלוקת הקצבאות לציבור בסך של 78 מיליארד שקל בשנה. מנכ"ל המוסד לא מחליט על גובה הקצבאות הניתנות, או על גובה דמי ביטוח לאומי שייגבו מהציבור. על כל אלה מחליטים הכנסת והממשלה. בפועל, מנכ"ל המוסד צריך בעיקר לדאוג לשיפור תמידי של השירות לציבור, כך שיהיה קל יותר לכל אחד לממש את הזכות שלו לקצבה, ולנהל את התפעול השוטף של ענייני המוסד. מדובר בתפקיד מורכב שמצריך התמודדות עם מסגרת בירוקרטית, שדומה לניווט של ספינת ענק, שכל שינוי כיוון בה נעשה תוך צידוד עדין עד שהיא לבסוף מצליחה להתיישר מחדש. מנכ"לים חזקים, כאלו שלא חייבים דבר לשר שמעליהם, גם יודעים להיות לוביסטים של הציבור העני בכנסת ובממשלה. הם יודעים לדפוק על שולחן, להתבטא בחריפות וליזום שינויים שבסופו של דבר השר שלהם ישמח לקחת עליהם את הקרדיט.
כשמור יוסף הגיע לביטוח לאומי ב־2012, הדבר נראה כמו מינוי מצוין של שר הרווחה דאז משה כחלון. כך גם כאשר מונתה אסתר דומיניסיני, שאותה מור יוסף החליף בתפקיד. מדובר היה במינויים שלפחות אז נתפסו כראויים ביותר של אנשי מקצוע שהיוקרה והמוניטין שלהם יכולים לחזק את ביטוח לאומי במקום הפגיע ביותר שלו — האמון הציבורי.
קשה יהיה לשפוט את הכישורים המקצועיים של שפיגלר עד שלא יתפרסם דו"ח מבקר המדינה ותסתיים בדיקת היועמ"ש. כרגע, אפשר להעלות תמיהות אם כניסתו של שפיגלר לתפקיד בביטוח לאומי תחזק את הארגון ואת אמון הציבור בו.