כך יכולה המדינה לפתור בקלות את בעיית הפקקים
16 מיליארד שקל מתבזבזים בשנה בשל הגודש בכבישים. רק תחבורה ציבורית זמינה, אמינה, ודאית וזולה תפתור את הבעיה
שנת 2016 הציבה רף חדש למספר כלי הרכב החדשים העולים על כבישי ישראל, כשלמעלה מ-300 אלף מכוניות חדשות הפכו את ישראל לפקוקה יותר. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נתון זה אינו עומד להשתפר בשנים הקרובות. עם גידול האוכלוסייה, שעתידה להגיע ל-15.8 מיליון איש בעוד 50 שנה לפי התחזיות השמרניות, מצוקת הפקקים והעומס על הכבישים בדרך לעבודה רק תלך ותחריף.
- האוטובוס העילי בסין שאמור היה לפתור את בעיית הפקקים - התגלה כתרגיל שיווקי
- דיווחתם ב-Waze? המידע הזה עומד לשמש את המשטרה
- "אמא, מתי המכונית תאסוף אותי מהגן?"
עובדות אלה צפויות להשפיע ישירות על הגדלת משך היוממות, שהיא משך הזמן העובר על הנהג בדרך מביתו אל מקום העבודה. למעלה מ-90% מכוח העבודה הישראלי "מבלה" על הכביש בכל יום 1.7 מיליון שעות ברכב הפרטי. כלומר - 411 מיליון שעות בשנה, וזאת כבר לאחר קיזוז 20 ימי היעדרות בממוצע שנתי.
ליוממות מחיר כלכלי כבד. לפי חישוב עלות שעת עבודה ממוצעת, מדובר בבזבוז של 16 מיליארד שקל ברוטו בשנה - עלות הזמן המתבזבזת על הכביש. לכך ניתן להוסיף עלויות עקיפות אחרות שלא נכללות בתחשיב, כמו פגיעה בבריאות הציבור כתוצאה מזיהום אוויר, עלויות הקשורות בתאונות דרכים וכדומה. היוממות גם פוגעת בפריון העבודה ובתפוקה, שכן שבמקום לעסוק בעבודה מבזבזים הנהגים את זמנם בנסיעה. לעלויות אלה מתווספות העלויות הגדולות של אחזקת רכב וטיפולים רפואיים עתידיים כתוצאה מהמחסור בפעילות גופנית של הנהגים
הגורם העיקרי לשימוש ההולך וגובר ברכב הפרטי הוא חוסר היעילות של התחבורה הציבורית בישראל. על אף שבשנים האחרונות רשת קווי האוטובוסים הורחבה מאוד ומערך הרכבות השתפר, אזורים רבים עדיין אינם זוכים לשירותי תחבורה ציבורית טובים, התאום בין האוטובוס לרכבת לוקה בחסר, וריבוי איחורים וביטולי נסיעות - שמקורם בעומסים - פוגע באמינות ובוודאות השירות. וכך, הציבור בישראל נאלץ להעדיף את הרכב הפרטי, ומשפחות רבות נאלצות להחזיק שתי מכוניות ולעיתים יותר.
אחד ממוקדי הכשל העיקריים של מערך התחבורה הציבורית הוא קטע הדרך הראשון, המוביל אל קו התחבורה הציבורית הראשי, כמו הרכבת (first mile), וקטע הדרך האחרון המוביל מהקו הראשי אל היעד הסופי (last mile). רבים מהנהגים, שמבלים בכל יום זמן ארוך בפקקים בכניסה לעיר הגדולה ובחזרה הביתה, היו מוותרים על הנסיעה ברכב הפרטי, אילו יכלו להגיע באמצעות התחבורה הציבורית, במהירות ובנוחות, מביתם אל מקום העבודה וחזרה.
הפתרון לקטע הדרך הראשון והאחרון הוא באמצעות אימוץ שירות תחבורה ציבורית גמישה, שבו מסלול הנסיעה, נקודות העצירה ולוח הזמנים נקבעים בהתאם לביקוש מהנוסעים. בשירות זה, אדם שירצה להגיע מביתו לעבודה יזמין נסיעה באפליקציה. רכב, המותאם בגודלו, יאסוף את המזמין מביתו וייקח אותו, יחד עם נוסעים נוספים הגרים באזור, אל תחנת הרכבת או קו אוטובוס ראשי (first mile). בתחנת היעד ימתינו כלי רכב אחרים שיפזרו את הנוסעים אל מקומות העבודה (last mile), וכל זאת במחיר של נסיעה ברכבת או באוטובוס.
שירות כזה יכול להצליח בתנאי שיהיה זמין, אמין, וודאי וזול - ארבעת עקרונות התחבורה הציבורית. תחבורה ציבורית גמישה, יחד עם שיפור התחבורה הציבורית בקווים הקבועים, תניע נהגים רבים להשאיר את הרכב בבית, ואף לוותר על רכב שני למשפחה. העומסים על הכבישים ירדו, הפריון יגבר ולמשק יחסכו מיליארדי שקלים בכל שנה.
פתרון זה אינו דורש השקעת מיליארדים בשינוי התשתית התחבורתית הקיימת, אלא חשיבה יצירתית של מקבלי ההחלטות. תחושת החירום הלאומית דורשת לקבל החלטה אמיצה כזו לטובת עתידה התחבורתי של מדינת ישראל וציבור נהגיה.
הכותב הוא מנכ"ל Optibus, המפתחת פתרונות טכנולוגיים לתחבורה ציבורית חכמה